De metro in Rome rijdt sinds vanochtend weer. Het verkeer op lijn A was gestremd door het ongeluk van dinsdag in het station Vittorio Emanuele, vlak bij Termini. Een metrotrein reed daar in op een stilstaande trein. Een dertigjarige vrouw overleefde het ongeluk niet. Naar schatting 240 anderen raakten gewond, waarvan vijf ernstig. De meeste zwaargewonden hadden plaatsgenomen in het laatste stel van de trein die aan het perron stond te wachten. De aanrijdende trein heeft zich twee tot drie meter in de andere geboord. De sporen werden iets na half acht ’s vanochtend vrijgegeven. Reddingswerkers en technici hadden de hele nacht doorgewerkt om het spoor vrij te krijgen. De metro die betrokken was bij het dodelijk ongeval was in april vorig jaar al eens ontspoord tijdens een proefrit. Dat schrijven verschillende Italiaanse kranten.
Op 28 april 2005 ontspoorde het bewuste metrostel tijdens een test van de motor en boorde zich in een scheidingsmuur. De bestuurder bleef ongedeerd. Het metrostel onderging een hele reeks technische controles en werd daarna terug in dienst genomen. Volgens de Italiaanse pers ontspoorde het omdat de remmen niet werkten. Uit voorlopig onderzoek blijkt dat de verkeerscontrole aan de chauffeur toestemming had gegeven om een stopsein te negeren om zo het drukke verkeer te ontlasten, maar of dat verhaal klopt is nog niet duidelijk. De autoriteiten hebben inmiddels een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de botsing. De bestuurder van het metrostel dat achterop de stilstaande trein botste, is volgens Italiaanse media ondervraagd. Hij kan zich volgens een arts in het ziekenhuis waar de machinist is opgenomen niets herinneren van het hele voorval. De onderzoeksrechter die het ongeluk bekijkt wil nog geen uitlatingen doen.
De reddingsdiensten stuurden na het ongeluk vijftien ambulances naar het metrostation om de zwaarst gewonden naar ziekenhuizen over te brengen. Tientallen andere gekwetsten zaten op de stoep in afwachting van behandeling. Veel mensen hadden kneuzingen, blauwe plekken en snijwonden. Kort na elf uur was de reddingsoperatie te einde. Een woordvoerder van het ministerie van transport sloot een terreuraanslag uit, al werd daar aanvankelijk voor gevreesd. Getuigen verklaarden dat een dikke zwarte rook zich onmiddellijk in het station verspreidde. Vele passagiers waren doodsbang en in paniek omdat ze dachten dat het om een terroristische aanval ging. De burgemeester van Rome, Walter Veltroni, sprak van een verschrikkelijke tragedie. “We weten natuurlijk nog niet waarom dit is gebeurd. Het waren nieuwe metrotreinen en daarom volledig in orde. We hebben de metro gevraagd ons alle nodige informatie te geven”, aldus Walter Veltroni.
Een artikel dat de krant La Repubblica dinsdag afdrukte, geeft echter een ander beeld van de veiligheid in de Romeinse metro. In het stuk getiteld SOS Metropolitana zegt een expert dat de meeste treinen al 25 jaar niet meer zijn gecontroleerd. “We raden dringend aan de tien treinen van lijn A te laten controleren”, aldus het dagblad. De metro van Rome bestaat uit een A- en een B-lijn. De twee kruisen elkaar bij het station Termini. Piazza Vittorio Emanuele is een halte verwijderd van Termini en ligt aan lijn A. Momenteel worden in de hele stad voorbereidingen getroffen voor de aanleg van een derde metrolijn, de Metropolitana C.
www.enjoyrome.com/tourist/cityguide/public.transportation.html
Geef een reactie