Ga kijken naar de restauratie van Bernini’s engelen

Vanaf nu kan je de komende maanden in de Vaticaanse musea de restauratie meemaken van de beroemde engelen van Bernini. Het gaat om de originele beelden die de toen 70-jarige kunstenaar omstreeks 1668 ontwierp als decoratie van de fraaie Ponte Sant’Angelo, de brug die uitgeeft op de Engelenburcht.

Weinig mensen weten het, maar de originele beelden van Gian Lorenzo Bernini werden kort na de plaatsing vervangen door – overigens ook erg mooie – kopieën, gemaakt door de leerlingen van Bernini onder leiding van Antonio Giorgetti. Paus Clemens IX vond de beelden te mooi om weer en wind te trotseren en liet de engelen overbrengen naar het Vaticaan.

Twee beelden kwamen later, in 1729, terecht in de kerk Sant’ Andrea delle Fratte, na bemiddeling van een neef van Bernini, die de kunstwerken aan de kerkgemeenschap schonk. Die keuze was niet toevallig. Vlak tegenover deze kerk bevindt zich Palazzo Bernini, waar de kunstenaar heeft gewoond en ook stierf.

Sinds het ontstaan van de beelden werden ze nooit gerestaureerd en ondanks het feit dat ze in vrijwel perfecte omstandigheden werden bewaard, is dat nu stilaan nodig. De directie van de Vaticaanse musea is op 4 november begonnen met een grootschalig restauratieproject. Het interessante is dat je als bezoeker kan meegenieten van de restauratiewerken.

Je kan met eigen ogen zien hoe de werken vorderen. Het Vaticaan werd hiervoor ongetwijfeld gexc3xafnspireerd door een soortgelijk initiatief vorig jaar in Rome, toen daar het schilderij ‘Adorazione dei pastori’ (De aanbidding der herders) van Caravaggio in de Camera dei Deputati onder de ogen van het publiek werd gerestaureerd door de specialisten Valeria Merlini en Daniela Storti.

Het schilderij lokte erg veel belangstellenden en maakte op die manier flink wat reclame voor de grote Caravaggio-tentoonstelling die enkele maanden later in Rome te zien was. Het schilderij in kwestie was één van de blikvangers op deze tentoonstelling.

Ook in Vaticaanstad werd nu een transparant laboratorium opgesteld, een grote glazen constructie, waar je inmiddels kan zien hoe specialisten Bernini’s engelen stukje bij beetje opknappen. Tegelijk worden ook een aantal bronzen modellen van de heiligen en engelen die ooit bestemd waren voor het altaar van de Sint-Pietersbasiliek tentoongesteld.

Deze engelen en heiligen zijn te zien in de Pinacoteca van de Vaticaanse Musea, de schilderijenafdeling. Het glazen restauratielabo beschikt over klimaatbeheersing. De structuur maakt gebruik van natuurlijke lichtinval en kan worden gedraaid naargelang de seizoenen. De glazen doos bevindt zich op de zogenaamde Cortile della Zitella. Wie beschikt over een museumticket kan er een kijkje nemen.

Bernini’s originele engelen zijn tevens erg uniek als studiemateriaal, niet alleen omwille van hun artistieke kwaliteit, maar ook omdat ze de methode onthullen die de kunstenaar gebruikte tijdens het creatieve proces.

De sculpturen zijn gemaakt van een mix van klei en stro. Dit materiaal werd gemodelleerd rondom een kader van ijzeren staven en bevestigd aan een verticale houten steun. In de ooit zachte kleilaagjes bevinden zich nog de vingerafdrukken van Bernini.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.