Openbaar vervoer in Rome wordt duurder

Op 25 mei worden de tickets voor het openbaar vervoer in Rome een stuk duurder. De prijs van een standaard metrebus-ticketje stijgt van 1 euro naar 1,5 euro. De tijd dat je ermee mag rijden wordt wel opgetrokken, van 75 naar 100 minuten. Ook de overige ticketformules worden een stuk duurder. De vervoersmaatschappij Atac voert de jongste weken volop actie met folders en campagnes om de tariefverhoging aan te kondigen. Er is ook een sensibiliseringsactie tegen het zwartrijden aan de gang. De prijs van een BIG-ticket (kijk onderaan dit bericht voor een overzichtje van de meest gebruikte tickets) stijgt van 4 naar 6 euro. Voor een BTI betaal je voortaan 16,50 euro (nu 11 euro) en een CIS, een weekkaart zeg maar, stijgt van 16 naar 24 euro.

In de maandabonnementen wordt flink gesnoeid. Studenten reageerden al boos op de geplande afschaffing van hun klassieke maandabonnement, waardoor ze verplicht zouden worden een kaart voor een heel jaar te kopen. Maar tijdens de vakantie gebruiken studenten hun buspasje niet of nauwelijks. Ze zouden dus meer moeten betalen en dat voor maanden waarop ze het openbaar vervoer helemaal niet gebruiken. Een massale handtekeningactie bracht Atac ondertussen op andere ideeën. In september zal duidelijk worden in hoeverre de maatschappij de studenten tegemoet zal komen.

Ook de jaarabonnementen worden heel wat duurder. Voor 65-plussers wordt de prijs aangepast volgens het inkomen, waardoor de prijs zal schommelen tussen 120 euro tot 150 euro (tegenover 100 euro nu). Seniorenverenigingen reageerden dat Atac zelfs de zwakste burgers niet spaart. Een gewoon buspasje voor een heel jaar wordt 20 euro duurder en gaat van 230 euro tot 250 euro. Wie een tweede abonnement binnen hetzelfde gezin aanschaft krijgt wel een korting van 10 %. Kinderen tot 10 jaar, gehandicapten en oorlogsinvaliden blijven gratis rijden. Rome heeft ook aparte tarieven voor politieke vluchtelingen, mensen die om raciale redenen worden vervolgd en oorlogsslachtoffers. Die betalen allemaal 40 euro voor een jaarabonnement.

Als je nog beschikt over tickets hoef je die na 25 mei niet meteen weg te gooien. De huidige biljetten blijven gewoon geldig tot 31 juli. In de periode van 1 augustus tot 31 oktober kan je ze ook nog gebruiken maar moet je vooraf het nieuwe prijsverschil betalen aan de kassa’s van Atac. Vanaf 1 november 2012 worden de huidige tickets volledig onbruikbaar.

Burgemeester Gianni Alemanno verdedigt het nieuwe business- en tarievenplan van Atac en wijst erop dat, vooral als gevolg van het toerisme, het aantal reizigers jaarlijks blijft toenemen. De prijsverhoging van een halve euro voor een gewoon ticketje zal vooral de occasionele reiziger en de toeristen treffen. Bij de prijsstijgingen moet ook niet vergeten worden dat de prijzen al verschillende jaren op hetzelfde niveau bleven. De verhoging die nu wordt doorgevoerd is kleiner dan de gemiddelde toename van de prijzen voor openbaar vervoer elders in Italië en Europa, aldus Alemanno.

In Rome is het mogelijk metro, bus en tram te combineren. Daarvan komt de naam metrebus , een combinatie van de woorden metro, treno metropolitano (stadstrein of tram) en autobus. Met een metrebus-kaartje (kostprijs binnenkort dus 1,5 euro) kun je van al deze vervoersmiddelen gebruik maken, inclusief de stadsspoorlijnen zoals bv. Rome-Ostia.

Tram en bus worden geëxploiteerd door vervoersmaatschappij Atac. In Rome zijn zowat 250 verschillende lijnen in gebruik. Afhankelijk van de route rijdt de tram/bus dagelijks tussen 5.30 u. en middernacht. Een apart netwerk, de Linee Notturne, vormen de nachtbussen, herkenbaar aan het uiltje op de display van de bussen. De verschillende haltes in de stad zijn duidelijk gemarkeerd en zijn voorzien van informatie over de lijnen en routes. Belangrijke haltes zijn al een tijdje voorzien van elektronische displays waar je tot op de minuut kan aflezen hoe lang het nog duurt vooraleer de bus er aan komt.

Wanneer zich op een bus de aanduiding ‘Express’ bevindt gaat het om een snelle verbinding die onderweg slechts enkele stops maakt. In het historische centrum worden de smallere straatjes al verscheidene jaren bediend door elektrische minibusjes. De tweede generatie busjes werd vorig jaar geïntroduceerd. Met één kaartje heb je dus toegang tot elk van deze vervoersmiddelen. In principe is een kaartje in heel Rome geldig, met uitzondering van speciale verbindingen van en naar de luchthaven Fiumicino zoals de Leonardo Express. Daarvoor gelden aparte tarieven en is een speciaal biljet nodig.

Kaartjes dien je vooraf aan te schaffen bij de Atac kaartautomaten in vele stations, in kiosken of in een tabacchi . In sommige voertuigen (tram en bus) vind je ook weleens een ticketautomaat maar die zijn er lang niet overal. Zodra je in de bus stapt moet je het ticket ontwaarden in een van de daarvoor bestemde toestellen. Doe je dit niet en er stappen tijdens de rit controleurs op de bus – dit gebeurt vaker dan je denkt ! – volgt een boete. Ook voor treintickets sta je zelf in voor de ontwaarding van je biljet. Gewoon eentje kopen en dan op de trein stappen is niet voldoende, je moet het effectief zelf afstempelen.

De nieuwe prijzen nog even op een rijtje:

BIT – Biglietto Integrato a Tempo (1,5 euro)

* Enkele reis.
* Geldig voor een onbeperkt aantal buslijnen en xe9xe9n metrorit.
* Geldig tot 100 minuten na afstempeling.

BIG – Biglietto Integrato Giornaliero (6 euro)

* Dagkaart, ongelimiteerd geldig in de bus, metro en tram.
* Geldig tot middernacht op de dag waarop deze gestempeld wordt.

BTI – Biglietto Turistico Integrato (16,50 euro)

* Kaartje voor 3 dagen.
* Ongelimiteerd geldig in de bus, metro en tram.
* Geldig tot middernacht, twee dagen nadat deze gestempeld wordt.

CIS – Carta Integrata Settimanale (24 euro)

* Kaart voor 7 dagen.
* Ongelimiteerd geldig in de bus, metro en tram
* Geldig tot middernacht, zes dagen nadat deze gestempeld wordt.

www.atac.roma.it
www.trenitalia.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s