Parco della Musica viert 10de verjaardag

Het is alweer tien jaar geleden dat het Parco della Musica in het noorden van Rome met een groot feest de deuren officieel opende. De tiende verjaardag van Rome’s grootste muziek- en cultuurtempel zal niet onopgemerkt voorbij gaan.

Zo was er op 21 december, precies tien jaar na de inauguratie, een magistrale uitvoering van de negende symfonie van Beethoven. Die dag is er ook een debat tussen de drie burgemeesters van Rome die betrokken zijn geweest bij het ontstaan en de evolutie van het Parco della Musica of het Auditorium, zoals het ook wel wordt geheten: Francesco Rutelli, Walter Veltroni en Gianni Alemanno.

Een paar weken geleden werd reeds een fototentoonstelling geopend over de geschiedenis van het complex en de personen die hebben bijdragen aan het succes ervan. Deze tentoonstelling is nog tot 27 januari te bezoeken.

Voor het grote publiek volgt een gigantisch feest op zondag 9 juni, met veel gratis muziek en entertainment. Ter gelegenheid van de jubileumvieringen wordt een speciale kaart uitgegeven (kostprijs 5 euro) die recht geven op 10% korting bij de voorstellingen en op promoties in de winkels en horecazaken van het Auditorium.

De voorbije tien jaar kregen de schelpvormige gebouwen van architect Renzo Piano bijna 10 miljoen muziekliefhebbers over de vloer. Het belangrijkste gedeelte van het Filmfestival van Rome speelt zich hier eveneens af, al van bij het begin, nu zeven jaar geleden.

De voorbije jaren kon je in het Parco della Musica welgeteld 10.157 evenementen meemaken, gaande van concerten, tot tentoonstellingen, festivals, over lezingen en alle mogelijke culturele evenementen. In deze periode staat er zelfs een schaatsbaan opgesteld. Je kan er voor 8 euro per uur schaatsen tot 17 februari 2013.

Alles samen lokten die evenementen 9.611.000 betalende bezoekers. Het werkelijk aantal bezoekers, mensen die gewoon eens een kijkje kwamen nemen of nu en dan eens komen genieten van een hapje of drankje in een van de horecazaken op het terrein, ligt ongetwijfeld nog een heel stuk hoger.

Het is precies die zeer brede waaier aan activiteiten die het Auditorium tot een groot succes heeft gemaakt. Terwijl je het aantal toevallige bezoekers in de beginjaren met mondjesmaat kon tellen, tref je tegenwoordig in de omgeving ook steeds meer toeristen aan, al zal het succes van het dichtbij gelegen MAXXI-museum hiermee ook wel iets te maken hebben.

De bekende architect Renzo Piano voltooide tien jaar geleden aan de Viale Pietro de Coubertin 30 het ultramoderne muziekcomplex. Landschapsarchitect Franco Zagari was verantwoordelijk voor het buitengedeelte. Bij de eerste graafwerkzaamheden, in september 1995, stootte men al meteen – en haast onvermijdelijk – op de resten van een Romeinse villa.

Die archeologische resten bleven bewaard en werden mooi in de tuin van het gebouw geïntegreerd. De vondst vertraagde de bouw van het muziekcomplex met een jaar. Verder zijn er in en rond het complex restaurants, een prachtig muziekinstrumentenmuseum en een grote boek- en cd-winkel ondergebracht. Regelmatig zijn er interessante tentoonstellingen te bezoeken.

Met het Parco della Musica kreeg Rome eindelijk de volwaardige concertzaal waar de stad al zo lang om smeekte. In het gebouw is enorm veel hout gebruikt. Hout is door de goede akoestische eigenschappen immers bijzonder geschikt als interieurafwerking voor concert- en theaterzalen.

Het enorme complex omvat drie grote concertzalen, de Sala Petrassi met ongeveer 700 zitplaatsen, de Sala Sinopoli (1.200 zitplaatsen) en de Sala Santa Cecilia, goed voor zo’n 2.800 zitplaatsen.

Om geluidsisolatie te garanderen zijn de drie zalen structureel gescheiden maar zijn ze wel verbonden door een gezamenlijk onthaalcentrum. Een vierde concertruimte, de Cavea, bevindt zich in openlucht. Hier kunnen nog eens 3.000 mensen plaatsnemen.

De waaiervormige indeling rond de centrale piazza doet denken aan de Romeinse theaters uit de oudheid. De vloeren, wanden en akoestische plafonds van de zalen zijn afgewerkt met welvende kersenhouten panelen om de geluidsgolven goed te kunnen spreiden. In het complex zetelt ook de Accademia Nazionale di Santa Cecilia, met haar wereldberoemde gelijknamige orkest.

Wie deze toch wel indrukwekkende locatie volledig wil bezoeken, koopt best eens een ticketje voor een concert, een opera- of theatervoorstelling, zodat je alle facetten van het complex kan meemaken.

De complete evenementenkalender vind je online en je kan er ook tickets bestellen. Wie liever geen evenement meemaakt kan ook een geleid bezoek aan het hele complex reserveren. Het Auditorium Parco della Musica is vanuit het historische stadscentrum gemakkelijk en snel bereikbaar met het openbaar vervoer (bus of tram).

www.auditorium.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.