Modehuis blijft fors investeren in restauratie Romeinse fonteinen

Het Romeinse modehuis Fendi blijft fors investeren in de restauratie van Romeinse fonteinen. Bovendien is Karl Lagerfeld, de hoofdontwerper van Fendi, bezig met het fotograferen van een aantal fonteinen in Rome. Lagerfeld, die behalve modeontwerper ook kunstenaar en fotograaf is, doet dat omdat Fendi beslist heeft miljoenen euro’s te stoppen in de restauratie van enkele fraaie Romeinse fonteinen. De fonteinfoto’s van Lagerfeld zullen later te zien zijn op een speciale fototentoonstelling. Er verschijnt ook een fotoboek. Eerder raakte al bekend dat Fendi de restauratie van de Trevifontein sponsort voor een bedrag van 2,5 miljoen euro. Nu staan ook de Quattro Fontane, een groep van vier fonteinen uit de late renaissance op het restauratielijstje van Fendi. Deze fonteinen vind je terug op het kruispunt van de Via delle Quattro Fontane en de Via del Quirinale. Hoeveel het nieuwe restauratieproject zal kosten is nog niet bekend. Het feit dat iemand als Karl Lagerfeld bezig is met het maken van een luxueus fotoboek, doet vermoeden dat er nog andere Romeinse fonteinen op het investeringsprogramma van Fendi staan.

De vier fonteinen werden in opdracht van paus Sixtus V geïnstalleerd tussen 1588 en 1593. De Quattro Fontane vertegenwoordigen de rivier de Tiber (als symbool van Rome), de rivier de Arno (als symbool van Florence), de godin Diana en de godin Juno. De fonteinen van de Arno, Tiber en Juno zijn het werk van Domenico Fontana. De fontein van Diana werd ontworpen door de schilder en architect Pietro da Cortona. De latere barokke kerk van San Carlo Alle Quattro Fontane, een ontwerp van Francesco Borromini, bevindt zich vlakbij de fonteinen. De naam van de kerk is eraan ontleend.

Domenico Fontana, in 1543 geboren in de buurt van Lugano, was zowel architect, stedenbouwer als ingenieur. Hij werd vooral bekend als uitvoerder van grote stedelijke projecten voor Sixtus V in Rome. Toen deze nog kardinaal was bouwde Fontana voor hem de – niet meer bestaande – Villa Montalto Negroni (na 1570), evenals de Cappella Sistina naast de Santa Maria Maggiore. Tijdens Sixtus’ pontificaat was zijn belangrijkste werk het nieuwe Lateraanse paleis en de daarbij aansluitende dubbele loggia tegen het transept van San Giovanni (1586). Tevens voerde Domenico Fontana de door de paus verlangde stedenbouwkundige werken uit (1586–1589), rechtlijnige verbindingen tussen de belangrijkste punten in de stad, met obelisken als blikvangers op de verschillende pleinen. Samen met Giacomo della Porta voltooide hij Michelangelo’s koepel van de Sint-Pieter (1588–1590). Het zijn slechts enkele van zijn verwezenlijkingen in Rome. Nadat hij bij paus Clemens VIII in ongenade was gevallen, vertrok hij in 1593 naar Napels, waar hij als hofarchitect het koninklijk paleis bouwde (1600). Hij stierf in 1607 in Napels.

Pietro da Cortona (eigenlijk Berrettini) werd in 1596 geboren in Cortona. Als schilder en bouwmeester was hij samen met Bernini en Borromini een van de toonaangevende kunstenaars in Rome. Zijn illusionistische barokke schildertrant is te zien in diverse fresco’s, o.a. in de tegenwoordige Galleria Capitolina, in de Santa Bibiana (1624–1626) en in het Palazzo Barberini, en wel in een plafondfresco met een perspectivische verkorting. In Florence decoreerde hij het Palazzo Pitti. Cortona’s onderwerpen van zowel fresco’s als schilderijen zijn meestal ontleend aan de klassieke mythologie of geschiedenis en geven in allegorische vorm commentaar op het leven van opdrachtgevers en de eigen tijd. Tegen het eind van zijn leven wijdde hij zich aan de bouwkunst en schreef een verhandeling over de schilderkunst. Bouwwerken van zijn hand zijn o.m. de gevels van de Santa Maria della Pace (1656-657), de Santa Maria in Via Lata (1658–1662) en de kerk Santi Luca e Martina (1634–1650), allemaal in Rome. Hij stierf in Rome op 16 mei 1669.

Na particulier geld voor het Colosseum (25 miljoen euro), de Piramide van Cestius (1 miljoen euro) zijn nu dus ook de fonteinen aan de beurt. Na de grote investering die Fendi reeds leverde, hoopt het stadsbestuur dat nog andere grote bedrijven met geld over de brug komen. Voor enkele veel kleinere projecten is dat ook al gelukt. De nieuwe trend, waarbij de privé investeert in het eigen erfgoed, lijkt in Rome echter definitief gestart te zijn. Wat Fendi, behalve publiciteit in de media, in de plaats zal krijgen voor de gulle sponsoring, is nog niet bekend.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s