Burgemeester vindt restauratiegeld bij Arabieren

Ignazio Marino, de burgemeester van Rome, neemt zijn voornemen nog meer privégeld aan te trekken om de monumenten van zijn stad te restaureren bijzonder ernstig. Vorige week was hij in Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië, louter met de bedoeling de schatrijke oliesjeiks en andere rijke Arabieren over te halen om een aantal projecten in Rome te sponsoren. Het idee om de peperdure restauratie van monumenten te laten bekostigen door de privésector lijkt de jongste jaren aan te slaan. Ondermeer de eigenaars van Todd’s, Fendi, Bulgari en de Japanse industrieel Yuzo Yagi deden al een forse greep in hun portefeuille. Met Coca Cola wordt onderhandeld over een grote deal. En nu heeft de burgemeester zijn oog dus laten vallen op potentiële filantropen in Riyad. Met succes, want alvast de Saoedische koninklijke familie wil miljoenen euro’s te betalen voor het herstel van een aantal verwaarloosde monumenten in Rome. In ruil heeft de burgemeester ingestemd met het uitlenen van kostbare werken uit Romeinse opslagplaatsen. In de musea is al vele jaren plaats tekort om alle kunstobjecten en archeologische vondsten uit te stallen.

Rome heeft alles behalve geld op overschot en grote restauratieprojecten slorpen handenvol geld op. De federale overheid geeft daarvoor weliswaar subsidies maar die volstaan niet. Het stadsbestuur moet telkens een niet geringe bijdrage leveren en in Rome zijn er nu eenmaal zodanig veel archeologische sites en monumenten dat het onmogelijk is om alles wat hersteld moet worden aan te pakken. Nochtans zijn sommige sites dringend aan onderhoud toe.

Rome droomt er al lang van om de Cryptoporticus in de Thermen van Trajanus en de Ludus Magnus, de trainingskazerne van de gladiatoren, volledig te restaureren zodat deze sites ook kunnen worden opengesteld voor het publiek. Voor deze projecten is nog respectievelijk 1,5 miljoen en 2 miljoen euro nodig. De renovatie van Palazzo Caffarelli-Clementino en de befaamde Romeinse tuin op de Capitolijnse heuvel staan eveneens hoog op het verlanglijstje van Ignazio Marino. Die werkzaamheden worden geraamd op 2,5 miljoen euro. Al even graag wil Rome de Cisterna delle Sette Sale restaureren, compleet met een systeem van loopbruggen zodat het publiek deze prachtige site comfortabel kan bezoeken (kostenraming 6 miljoen euro) en de gevel van het Palazzo delle Esposizioni moet eveneens dringend worden gerenoveerd. Kostprijs: 1,3 miljoen euro.

Rome is ook nieuwsgierig naar wat er zich onder de recent opengestelde Via Alessandria op het Forum Romanum bevindt. Dat gedeelte is nooit volledig in kaart gebracht maar het onderzoek zal tenminste 4 miljoen euro kosten. Op het programma staat uiteraard ook nog de restauratie van het Mausoleum van Augustus (4 miljoen euro), een project dat Marino’s voorganger Alemanno niet in gang heeft kunnen zetten. Ten slotte is ook de uitbreiding nodig van de Galleria nazionale d’arte moderna. Ook aan dit project hangt een prijskaartje van 4 miljoen euro.

De eerste ontmoeting die Ignazio Marino  in Saoedi-Arabië had was met sultan bin Salman bin Abdulaziz, een Saoedische prins met een passie voor kunst. Marino heeft uitgebreide restauratiedossiers mee, waarin alle kosten gedetailleerd staan beschreven. De meeste gulle sponsors krijgen in ruil meestal hun naam of het logo van hun merk geplaatst op de steigers of de afsluitingen rond de restauratiewerf. Diego Della Valle van Todd’s sleepte er voor de restauratie van het Colosseum onder meer ook uit dat hij zijn logo een tijdlang mag afdrukken op de toegangstickets, maar de man betaalt er dan ook 25 miljoen euro voor.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s