Nieuwe hogesnelheidstrein is spectaculair snel

De hogesnelheidstrein Italo, de rechtstreekse privé-concurrent van de Frecciarossa, de hogesnelheidstrein van Trenitalia, kondigt aan binnenkort ook treindiensten te verzekeren vanuit Stazione Termini in Rome. Tot nog toe gebeurde dat in Rome enkel vanuit het gloednieuwe Tiburtina-station en Ostiense. Tiburtina blijft wel het hoofdstation voor de hogesnelheidsverbindingen van zowel de Italo als de Frecciarossa. De Italo, uitgebaat door Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) ging in 2012 de concurrentie aan met de Frecciarossa. De strijd om de reiziger verloopt hard. Maar er beginnen zich winnaars af te tekenen. Trenitalia brengt tegen de zomer gloednieuwe treinstellen op het spoorwegnet. Daardoor zal de snelheid van de Frecciarossa spectaculair toenemen, zodanig dat zelfs vliegtuigmaatschappijen de afstanden tussen de grote Italiaanse steden nauwelijks sneller zullen kunnen overbruggen. In twee uur en vijftien minuten spoor je dan van Rome naar Milaan.

Italië beschikt over de onvoorstelbare luxe van twee topmaatschappijen die beiden uitstekende diensten aanbieden en erin slagen reizigers zeer snel en comfortabel doorheen heel het land te brengen. Die diensten lopen nu al bijzonder goed. De concurrentie zorgt niet alleen voor scherpe prijzen maar beide aanbieders proberen elkaar ook op technisch vlak af te troeven.

Nog vóór het einde van deze zomer pakt Trenitalia uit met splinternieuwe treinstellen voor de Frecciarossa. Die zullen de reistijd van Rome naar Milaan nog eens liefst 45 minuten korter maken. Met een minimale snelheid van gemiddeld 360 km per uur raas je dan in 2 uur en 15 minuten van Rome naar Milaan. De nieuwe treinstellen worden momenteel tot het uiterste getest, waarbij ze snelheden moeten kunnen halen tot 400 km/uur. In België en Nederland kunnen we daar alleen maar van dromen.

De Italo doet het met gemiddeld 320 km/uur iets minder snel maar is tot nader order waarschijnlijk de meest moderne en comfortabele trein in heel Europa. De reizigers kunnen beschikken over een gratis draadloze internetverbinding en interactieve videoschermen. Aan boord kan je reserveren in een toprestaurant en in eerste klasse zijn alle drankjes gratis. In een speciale cinemawagon worden nieuwe bioscoopfilms vertoond. Ook is er een babykamer, waar luiers verschoond kunnen worden, een service die in Italiaanse openbare toiletten nauwelijks bestaat. De Italo rijdt op alle belangrijke trajecten in Noord- en Midden-Italië.

Nu al kan je met de befaamde Frecciarossa (rode pijl) op een snelle manier het grootste gedeelte van Italië doorkruisen. Interessant voor Romereizigers is dat je met deze trein bijvoorbeeld erg vlug van Rome naar Napels kan reizen. De afstand van 233 km leg je af op een uur en tien minuten. Voor wie weinig tijd heeft en bijvoorbeeld een paar dagen Rome wil combineren met Napels of Pompeii kan dat nu zonder al te veel tijdverlies doen. Zodra het spoorwegnet ook in het zuiden van het land is aangepast aan de nieuwe treinstellen, zal ook die reistijd gevoelig dalen.

De Frecciarossa is één van de paradepaardjes van Trenitalia. Het mag veel mensen misschien onwaarschijnlijk in de oren klinken, maar Trenitalia is één van de zeer weinige Europese spoorwegmaatschappijen die ook nog winst maakt. De Frecciarossa verzekert eveneens verbindingen in heel het land. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Regelmatig zijn er promoties, waarbij je slechts tussen de 40 en 50 euro voor een ticket betaalt en daarmee reis je doorheen heel Italië.

Ook steden zoals Bologna, Milaan en Turijn zijn vlot bereikbaar, en met de Frecciargento of de Frecciabianca zijn ook de afstanden naar locaties zoals Bolzano, Venetië, Genova, Ancona, Padova of Rimini snel te overbruggen.

In principe kan je met de Frecciarossa zonder ticket reizen. Je moet dan wel vooraf boeken via het internet waarna je een speciale code krijgt toegestuurd. De treinconducteur kan die code controleren op de geldigheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s