Fresco’s in Casina dei Farnese op Palatijnse heuvel gerestaureerd

Tijdens de zestiende eeuw legden rijke Romeinse families op de Palatijnse heuvel tuinen en lusthoven aan en bouwden ze op de keizerlijke ruïnes hun eigen verblijf. Ook de familie Farnese heeft zich goed uitgeleefd op de Palatijn. Aan hun aanwezigheid herinnert ondermeer het overblijfsel van het zestiende-eeuwse Casina dei Farnese, een torenvormig gebouw met een dubbele geschilderde loggia dat de Palatijnse heuvel domineert. De fresco’s in dit gebouw en het gebouw zelf werden zopas gerestaureerd.

In het Casina dei Farnese, gelegen tussen het Casa di Augusto en de Domus Flavia, herleeft de legende van Hercules en Cacus in de geschilderde fresco’s. De restauratie ervan begon in 2012 en is nu klaar. Rome kreeg financiële steun van het World Monuments Fund (WMF), één van de grootste particuliere internationale organisaties gericht op de bescherming van het culturele werelderfgoed.

De organisatie trok ruim 200.000 euro uit om de fresco’s te redden van erosie. De Italiaanse staat maakte nog eens 400.000 euro vrij voor de restauratie van het gebouw zelf en voor structurele ingrepen. Vanaf de hoogste verdieping heb je een adembenemend uitzicht op de archeologische zone en de stad.

De loggia werd omstreeks 1565 toegevoegd en is toegankelijk via een galerij gebouwd op de resten van de muren van de Domus Flavia. Farnese koos als versiering voor groteske schilderijen met mythologische onderwerpen. De fresco’s werden uitgevoerd door twee verschillende kunstenaars. De lagere loggia werd beschilderd door een student uit het atelier van Taddeo Zuccari, het bovendeel werd uitgevoerd door Pasqualino di Livio da Forli.

In beide loggia’s merk je in een bepaald gedeelte een opvallende vermindering van de kwaliteit. Dat werk gebeurde door Paolo da Pesaro, die in eerste instantie op de opdracht had gerekend maar ernaast greep omdat zijn werk te matig werd bevonden. Na een tussenkomst en aanbeveling van de broer van de kardinaal mocht hij uiteindelijk toch nog meewerken, maar dat had hij dus beter niet gedaan.

De uiteindelijke bedoeling is van het Casina dei Farnese een documentatiecentrum te maken over de geschiedenis van de Palatijn en de opgravingen die er gebeurden en nog op komst zijn. Daarvoor is echter nog eens een half miljoen euro nodig, bovenop de 150.000 euro die nodig is voor de restauratie van het hekwerk en de balustrade. Dat is nodig om een veilige toegang tot het gebouw te verzekeren, want met grotere groepen bezoekers is dat momenteel te gevaarlijk.

De voorbije jaren werd het Casina dei Farnese slechts één keer gedurende een korte periode opengesteld voor het publiek. Dat gebeurde van mei tot oktober 2012, voor de tentoonstelling ‘Orti e Giardini’, die plaatsvond op de Palatijn.

Rome hoopt in ieder geval het gebouw snel volledig te kunnen openen voor bezoekers. Een obstakel is echter personeelsgebrek. Er is beloofd dat alvast drie personeelsleden worden ingezet om toezicht te houden bij het Casina, zodat het publiek de prachtige fresco’s kan bekijken en even kan genieten van het prachtige uitzicht. Dat zal voorlopig in ieder geval moeten gebeuren in kleine groepjes.

Als je vanaf de Via Nova op het Forum Romanum de Palatijnse heuvel opklimt, bereik je de Uccelliera Farnese en de Farnesetuinen die bovenop het nog niet opgegraven verblijf van Tiberius liggen. Deze tuinen ontstonden tijdens de middeleeuwen, na de verwoesting van het Domus Tiberiana. Omstreeks 1550 kocht kardinaal Alessandro Farnese, de kleinzoon van Paulus III (1534-1549) de ruïnes, dempte ze en liet architect Giacomo Vignola (1507-1573) er bovenop een tuin ontwerpen. Het resultaat was één van de eerste botanische tuinen in Europa en tevens de rijkste ter wereld.

De hoveniers introduceerden hier een aantal planten die voorheen onbekend waren in Italië en Europa. De helling van de Palatijn werd bedekt met terrasgewijs aangelegde tuinen. Hier kwamen tijdens de zestiende eeuw vaak kardinalen, waarvan het purper herinnerde aan de keizers en consuls, over de weidse terrassen wandelen terwijl ze net als hun verre voorgangers, discussieerden over de werken van klassieke dichters.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s