Rome staat in de steigers

Het lijkt wel of zowat half Rome momenteel in de steigers staat. Voor wie in de stad enkel de klassieke toeristische trekpleisters bezoekt kan dat inderdaad die indruk geven. De restauratie van het Colosseum gaat onverminderd voort. Een gedeelte van de buitenzijde is reeds klaar maar de steigers schuiven gewoon op naar de volgende fase. De Trevifontein staat helemaal droog en is volledig bedekt met stellingen. De kerk Trinità dei Monti, die bovenaan de Spaanse Trappen medeverantwoordelijk is voor het karakteristieke uitzicht op de trappenpartij, is eveneens helemaal ingepakt. Wie vanuit de Via dei Condotti naar de trappen kijkt ziet het uitzicht nog eens extra belemmerd door de ingekapselde Fontana della Barcaccia van Bernini. Vóór de Ara Pacis wordt aan de fontein gewerkt omdat het afvoerkanaaltje dat langs de muur geblokkeerd is met rommel en vuilnis waardoor het stilstaande water voor fameuze geurhinder zorgde. Het zijn maar enkele voorbeelden, want elders in de stad bevinden zich nog een heleboel andere kleinere bouwwerken en fonteinen eveneens in volle restauratie.

Dat is natuurlijk niet slecht, want dit betekent dat onze lievelingsstad er in de toekomst alleen maar fraaier zal uitzien. Maar wie voor het eerst naar Rome komt is het natuurlijk wel een tegenvaller. Een blikvanger zoals de Trevifontein zonder water is – zacht uitgedrukt – teleurstellend. Dat vinden ook de handelaars in de omgeving. Ze klagen dat de restauratie van de wereldberoemde fontein hen zowat 30 tot 40 procent van hun gewone opbrengsten kost. Er komen minder toeristen kijken en wie toch komt is snel weer weg. Heel wat handelaars die vroeger tot minstens middernacht openbleven, sluiten nu noodgedwongen hun deuren om 21 of 22 uur omdat toch niemand meer komt.

Een absolute miskleun is het kleine badkuipje met water dat het stadsbestuur vóór de fontein heeft geplaatst om de toeristen toe te laten toch nog een muntje in het water te werpen. Dit is helemaal geen tegemoetkoming aan de bezoekers van Rome maar ruikt eerder naar louter commercieel gewin. Het stadsbestuur van Rome maakt zich met deze ingreep volkomen belachelijk, want dit is zo absurd dat het zelfs bijna tè ongeloofwaardig wordt om op te voeren in een ‘verborgen camera’-programma. Wie niet beter weet, denkt inderdaad aan een slechte grap.

In de toch al zeer smalle straatjes rond de fontein, momenteel nog beperkter omwille van de afsluiting rond het monument, hebben souvenirverkopers zich toch nog een plaatsje veroverd. Ze staan niet alleen flink in de weg maar bevorderen het uitzicht op de Trevifontein zeker niet. Wie de steigers al lelijk vindt moet nog een stapje achteruit doen en krijgt er de kleurige kitsch van de verkopers gratis bij. Het blijft een gruwel voor het oog.

Wie uitgekeken is op de steigers van de Trevi – iets wat niet lang duurt – en zich vervolgens omdraait ziet de kerk Santi Vincenzo e Anastasio die eveneens bedekt is met restauratieplatformen en stellingen. Die is wegens restauratie evenmin toegankelijk. Aan beide zijden van de Trevifontein is een transparante loopbrug geïnstalleerd om de bezoekers toe te laten de fontein en de werkzaamheden van nabij te bekijken. Maar die mag tot nog toe niet worden betreden omdat ze voorlopig te onveilig is.

Vóór de ingekapselde fontein zijn een paar beeldschermen geplaatst waar het publiek een filmimpressie krijgt van hoe de fontein in volle glorie eruit ziet en uit welke hoeken het water in de reusachtige bassin stroomt. Dat is tenminste de bedoeling, want er zijn technische problemen met de beeldresolutie. Geen film dus, tot nader order.

De restauratie van de Trevifontein, volledig gesponsord door het modehuis Fendi, zal minstens anderhalf jaar duren. De handelaars dringen erop aan om ook ’s nachts voort te werken, maar dat zou het prijskaartje aanzienlijk opdrijven. De restauratie heeft één positief gevolg: de politieagenten die er dag en nacht op moesten toezien dat voorbijgangers geen muntjes uit de fontein graaiden of in het water stapten, kunnen nu rustig in hun auto blijven zitten. Met dit warme weer is airco immers heerlijk. Als daarvoor de motor even moet draaien is dat maar zo. Dat heet klimaatbeheersing.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s