Piazza di Spagna verkeersvrij gemaakt, in november volgen andere straten

Het is burgemeester Ignazio Marino menens met zijn plan om bepaalde delen van de historische binnenstad verkeersvrij te maken. Nadat hij eerder al de Via dei Fori Imperiali aanpakte (die wordt momenteel in verschillende fasen verkeersvrij gemaakt) is het nu de buurt aan Piazza di Spagna. Die zone is uitgeroepen tot exclusief voetgangersgebied. Taxi’s, auto’s en motoren die het plein durven oprijden riskeren een boete van 80 euro. Wie er even parkeert krijgt er nog eens 40 euro bovenop aangesmeerd. Enkel fietsers, de Romeinse koetsiers en uiteraard de hulpdiensten mogen nog op het plein. De mogelijkheid tot laden en lossen voor de handelaars in de buurt wordt beperkt tot enkele uren in de ochtend. Nieuwe bewegwijzering moet de aanpassing duidelijk maken.

De eerste weken zullen politieagenten toekijken op de naleving van de nieuwe maatregel. Daarna wordt die taak overgenomen door het automatische camerasysteem. Eind november is het de beurt aan de straten van de naburige en zogenaamde Tridente of drietand, die vanaf Piazza del Popolo wordt gevormd door de Via del Corso, de Via del Babuino en de Via di Ripetta zelf.

De Via del Babuino, die sinds 14 juli wordt heraangelegd, wordt als eerste verkeersvrij. De Via di Ripetta werd al eerder opgeknapt, op de Via del Corso worden vanaf Piazza del Popolo tot aan Piazza Colonna de auto’s al enkele jaren iedere namiddag geweigerd. De volledige heraanleg van de nog af te werken delen en verbindingsstraten van de Tridente, inclusief nieuwe trottoirs, zal 180 dagen duren. De kosten worden geraamd op 800.000 euro.

Vijftien andere straten die deze drie belangrijke verkeersaders met elkaar verbinden, waaronder enkele luxe winkelstraten zoals de Via dei Condotti, de Via del Gambero, de Via Borgognona en de Via Belsiana zullen binnen enkele maanden ook exclusief worden voorbehouden aan voetgangers.

Hoewel ze beschikken over twee parkeerterreinen, telkens vlak naast de afgebakende zone, zijn de taxichauffeurs niet gelukkig met de situatie op Piazza di Spagna. Zij zijn het immers gewoon om hun klanten vlak voor de Spaanse Trappen af te zetten. Nu zullen die misschien 50 m moeten wandelen.

Dat lijkt geen onoverkomelijk probleem, maar de taxichauffeurs noemen de ingreep onrechtvaardig en vinden dat de maatregel hun werk bemoeilijkt en alles behalve een verbetering is. Maar vele anderen steunen wel degelijk de aanpassing. De Romeinse straten en pleinen moeten teruggegeven worden aan de mensen, klinkt het.

Nu de Romeinen hebben vastgesteld dat het verkeersvrij maken van de ongenaakbaar gewaande Via dei Fori Imperiali, waar nog niet lang geleden het autoverkeer dag en nacht dwars doorheen de mooiste archeologische zone ter wereld raasde, wel degelijk lukt, heeft burgemeester Marino veel krediet opgebouwd.

Marino trekt zich niets aan van welke kritiek ook en voert gewoon de plannen uit die hij al vóór zijn verkiezing had aangekondigd. De Romeinen, die de voorbije tientallen jaren al vele malen werden murw geslagen door talrijke beloftes, kunnen amper geloven dat er nu eindelijk iets gebeurt. De milieu- en voetgangersbewegingen hoor je al helemaal niet klagen.

“Denk aan de tijd dat er vrij kon worden geparkeerd op Piazza del Popolo. Dat mooie plein was toen gewoon een grote parkeerplaats waar honderden auto’s bij elkaar stonden. Toen iemand eindelijk eens de knoop doorhakte en daar een eind aan maakte, ontstonden ook verhitte debatten, waren er controverses en conflicten. De bars vreesden dat ze moesten sluiten, handelaars schreeuwden moord en brand. Maar een tijd later begon iedereen te beseffen wat een geweldige beslissing dit was geweest en hoe de levenskwaliteit in de buurt erop vooruit was gegaan, ook op commercieel vlak trouwens”, blikt burgemeester Marino terug.

In het toekomstige voetgangersgebied van de Tridente zal worden gewerkt met een mini-ZTL (Zona Traffico Limitato), een gebied waar autoverkeer tijdens bepaalde uren van de dag wordt geweerd en waar enkel het openbaar vervoer, hulpverleningsvoertuigen, bewoners van het gebied en mensen met een toelating welkom zijn. Ook elektrische voertuigen mogen erdoor. Om dat te controleren worden op vier plaatsen bijkomende camera’s geplaatst, waarvan drie vaste en dertig mobiele.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s