Het MACRO heeft financiële problemen en dreigt met sluiting

Het Museo d’Arte Contemporanea Roma, kortweg MACRO, trekt aan de alarmbel. Het museum voor moderne kunst – niet te verwarren met het al even jonge MAXXI – opende pas in december 2010 de deuren maar dreigt nu in geldnood te komen. Enkele privésponsors haakten al eerder af maar nu blijkt dat in de begroting van de stad geen eurocent voorzien is voor het museum. Dat heeft zo z’n redenen. Het museum draait niet echt goed en is met Alberta Campitelli vandaag al toe aan de vijfde directeur in vier jaar tijd. Het museum weerlegt de kritiek dat de middelen onzorgvuldig werden besteed en dreigt de deuren te sluiten als er geen financiering wordt gevonden.

Sinds vorig jaar moet het MACRO het doen met twee belangrijke sponsors minder, met name Enel en de vereniging Macro Amici, die het museum jaarlijks steunden met respectievelijk 500.000 en 150.000 euro. In 2009, een jaar voor de eigenlijke opening, ontving het museum 1,4 miljoen euro van de stad Rome.

In 2012 bedroeg de jaarlijkse subsidie nog 305.000 euro maar in de nieuwe begroting geeft de stad nul euro aan het nog jonge museum. Er is gewoon geen budget meer, klinkt het op het Capitool. Enel zal overigens niet gauw terugkeren als sponsor, want het bedrijf heeft in maart nog speciaal aan het MACRO gevraagd hun logo en naam overal in het museum te laten verwijderen.

De moeilijkheden bij het MACRO hebben overigens niet alleen te maken met geld. Van de 27 oorspronkelijke medewerkers zijn er inmiddels al 15 opgestapt. Ze vervangen blijkt omwille van de hoge vereiste kennis en professionaliteit niet altijd snel mogelijk.

Ondanks alle moeilijkheden werden in de tweede helft van 2013 toch nog 18 tentoonstellingen georganiseerd voor ongeveer 283.000 euro. Dit jaar waren er reeds tien tentoonstellingen te zien, die werden opgezet voor een totaal bedrag van slechts 58.000 euro. “Men kan ons niet verwijten dat we het geld buitengooien”, aldus Campitelli.

Voor de directie ligt het eenvoudig. Ofwel schrijft het stadsbestuur in extremis nog een bepaalde som in de begroting ofwel zal het museum voor onbepaalde tijd de deuren moeten sluiten. Overigens delen zowat alle musea en culturele centra in de besparingsklappen. Het populaire Palexpo, dat de Scuderie del Quirinale, de Casa del Jazz en het Palazzo delle Esposizioni groepeert, moet het dit jaar stellen met 9 miljoen euro. Vorig jaar kreeg de groep nog 11 miljoen euro.

Nochtans behoren de expo’s in voormelde zalen vaak tot de absolute toppers. Zo is er bv. in de Scuderie momenteel een fraaie overzichtstentoonstelling rond Frida Kahlo te zien (nog enkele dagen, tot 31 augustus) en opent hier op 10 oktober een grote expo over Hans Memling. Deze laatste belooft in Rome één van de grotere culturele evenementen van het najaar te worden.

Het nieuwe MACRO dat in december 2010 de deuren opende, omvat een volledig nieuwe aanbouw bij het vroegere museum aan de Via Reggia Emilia. Destijds bevond zich hier de brouwerij Peroni. De originele structuur uit 1999 bleef behouden.

De binnen-en buitenruimtes zijn niet ontworpen op een statische manier maar dynamisch en zorgen ervoor dat de bezoekers tijdens hun museumbezoek permanent voortdurend worden verrast. Het ontwerp is van de Franse goth architecte Odile Decq die in 2003 de internationale architectuurwedstrijd won die voor dit project werd uitgechreven.

De ingang van het nieuwe MACRO-gedeelte bevindt zich op de hoek van Via Nizza en Via Cagliari. Het gevelontwerp aan de ingang is een integratie van oud en nieuw. Samen met het eerste museum gaat het om een enorm complex.

Voor de inrichting werd veel glas gebruikt wat zorgt voor een erg transparante omgeving. Wandelen op glas, ook al is het gekleurd en omgeven door stevig staal, geeft altijd een wat onzeker gevoel en levert vaak grappige momenten op wanneer bezoekers hier en daar aarzelend proberen of de vloer niet wegzakt onder hun voeten.

Op het dak werd een tuin ingericht, evenals een restaurant. Alle museumroutes leiden de bezoekers langs deze daktuin. Vanop het dak heb je een mooi uitzicht over een stukje Rome dat wat minder bekend is. In totaal gaat het om 10.000 m² aan ruimte, waaronder tentoonstellingszalen, een evenementenhal, een speciale ruimte voor videokunst, de foyer, een restaurant, een kunstcafé, een boekenwinkel, een auditorium en een leeszaal. Het terras is 2.500 m² groot.

De in Frankrijk geboren architecte Odile Decq (1955) studeerde architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening in Parijs, waar ze in 1978 afstudeerde. In 1985 richtte zij met Benoit Cornette een eigen architectenbureau op. Odile Decq ontwierp talrijke gebouwen in Frankrijk, waaronder een project voor sociale woningbouw in Parijs, universiteitsgebouwen in Nantes en een tijdelijke schaatsbaan in Bordeaux. Tevens werkte zij mee aan Franse inzendingen voor de internationale biënnales in Beijing en Venetië.

De jongste jaren richt Odile Decq zich op de museum- en kunstenaarswereld. Het kunstenaarshuis in Nanjing (China) en het Regionale Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rennes zijn van haar hand. Decq tekende ook mee aan het ontwerp voor de 161 meter hoge Maastoren in Rotterdam.

Het Museo d’Arte Contemporanea, kortweg MACRO, in Rome is bij heel wat toeristen allicht een nobele onbekende plek. Het museum is niet te verwarren met het MACRO Testaccio, eerder MACRO Future geheten, een zusje, op dezelfde leest geschoeid, maar gevestigd aan de andere kant van de stad, in het voormalige slachthuis van Testaccio. En ook het sinds enkele jaren geopende MAXXI (Museo nazionale delle Arti del XXI secolo) is een geheel ander museumgebouw.

MACRO
Via Nizza 138 / Via Cagliari – 00198 Roma
tel +39 06 6710 70400
fax +39 06 855 4090
macro@comune.roma.it
www.macro.roma.museum of www.museomacro.org

Een ticket kan worden gecombineerd met een bezoek aan MACRO Testaccio, Piazza O. Giustiniani 4.

Praktische informatie en de openingsuren vind je hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s