Sprookjes bestaan, ook in Rome

Vooraleer je dit begint te lezen, twee vaststellingen. In principe maken we zoals jullie wel weten nooit zomaar reclame voor een merk of product, maar uitzonderingen moeten kunnen. En twee: sprookjes bestaan nog, ook (en vooral) in Rome. Zo is er nu het verhaal van Elena Mirela (25), een jonge vrouw met Roemeense roots, die vier jaar geleden in Rome arriveerde, slechts dertig dagen wilde blijven, maar verliefd werd op de stad en er uiteindelijk ging studeren. Om geld te verdienen werkte ze ondermeer als serveerster in een Romeinse bar toen ze een paar maanden geleden op straat werd gespot door regisseur Jake Scott. Dat is de zoon van Ridley Scott en een bekende maker van reclamespots voor grote merken en popgroepen wereldwijd. Elena Mirela speelt nu de hoofdrol in de nieuwe internationale commercial van het drankenmerk Martini. Ze doet dat niet alleen bijzonder goed, maar met dit filmpje is ze meteen ook gelanceerd. Zij heeft nooit eerder geacteerd of gefigureerd in een film.

Grappig is dat de voormalige serveerster ook in het Martini-spotje start in dezelfde rol. De opname van de reclamefilm kreeg in Rome heel wat publieke belangstelling. Het gaat dan ook om een heus minifilmpje, een zogenaamde ‘storytelling’, een verhaal dat zich op meerdere locaties afspeelt. De filmploeg uit New York zette de smalle straatjes van Rome een aantal dagen flink op hun kop. Wie een beetje thuis is in de stad herkent zeker de plaatsen waar werd gefilmd. Onderaan dit stukje vind je uiteraard de link naar het eindresultaat, maar bekijk zeker ook eens het tweede filmpje dat je een blik gunt achter de schermen, tijdens de opnamen van het spotje.

In de vroege jaren negentig presenteerde Martini in een spotje een jonge, knappe Zuid-Afrikaanse blondine aan de wereld. Dat was Charlise Theron, op dat moment 19 jaar, volslagen onbekend, maar vandaag een bekende filmster en een gewild model. Of het ook zo’n vaart zal lopen met Elena Mirela, valt natuurlijk nog af te wachten maar het is een naam die je volgens ons toch maar best onthoudt.

Jake Scott, de maker van het jongste Martinifilmpje, is de zoon van de beroemde filmregisseur Ridley Scott. Hij werkt ook voor RSA (Ridley Scott Associates) de productiemaatschappij van zijn vader. Zopas voltooide hij een reclamespot voor Johnnie Walker. Jake Scott is echter vooral actief op het vlak van muziekvideo’s. Hij maakte films voor ondermeer Soundgarden, The Smashing Pumpkins, Tori Amos, Tricky, Radiohead, Lily Allen, No Doubt, Oasis, The Supernaturals, The Strokes, The Verve, REM, U2 en George Michael.

Elena Mirela kwam op bezoek bij haar ouders in Rome en wilde aanvankelijk slechts een maand blijven. Maar het was haar eerste keer in de eeuwige stad en ze werd al gauw verliefd op Rome en besluit te blijven. Ze schreef zich in aan de faculteit Politieke Wetenschappen en Internationale Communicatie en zocht verschillende jobs om haar studies en zichzelf te financieren. De voorbije herfst ontmoette ze heel toevallig de Britse regisseur Jake Scott met het bekende gevolg.

Het spotje, uiteraard is de reclame nooit ver weg, doet even heerlijk wegdromen en is een uitstekende aanrader om dit nieuwe jaar mee te starten. Het drankje dat erbij hoort kies je uiteraard zelf, daar beslissen wij niet over en de promotie van deze spotjes betekent dus absoluut niet dat je meteen een paar kistjes Martini moet inslaan.

Een elegante man, gespeeld door kunstenaar Christos Tolera, verlaat een terrasje in hartje Rome. De serveerster (Elena Mirela) komt het tafeltje proper maken maar merkt dat op het servertje onder het glas de mysterieuze woorden ‘Begin desire’ staan geschreven. Dan worden dezelfde woorden geprojecteerd op de straat. Mirela kijkt nieuwsgierig om de hoek van de straat maar wordt plots vastgegrepen en komt terecht in een wervelende en alsmaar aangroeiende groep mensen die door de steegjes van Rome lopen.

Na een confrontatie met een politieagent en andere gebeurtenissen rent Mirela, compleet met een plots opgedoken Desire-koffertje, een wachtende trein in. Het spotje eindigt met een blik op Rome, verlicht door het magische licht van de ondergaande zon. Het filmpje steekt boordevol details. Let op het grote bord met het woord ‘Change’ dat door de straat wordt gedragen, de naam van het station (Il futuro sei tu), het bloemenmeisje, de knuffelende politieman, het inruilen van de bloem voor het koffertje, … En natuurlijk is Martini nooit ver weg.

De boodschap is duidelijk. Je moet eerst een wens hebben, anders zal je niets bereiken. Zonder wens, geen liefde. Zonder liefde geen verandering. Het begint allemaal met wensen. Wie genoeg naar iets verlangt bereikt het einddoel wel. Wie de fraaie achtergrondmuziek van dit spotje heeft gemaakt hebben we niet kunnen achterhalen. Het werd speciaal voor Martini gecomponeerd. De tune en het Rome-spotje zullen de komende weken via het televisiescherm vaak opduiken in je huiskamer. De meeste zenders tonen echter een erg ingekort spotje. Hierna vind je de link naar het originele filmpje. Klik zeker eens op de tweede link, ‘behind the scenes’.

Begin desire Martini – The streets of Rome

Begin desire Martini – Achter de schermen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s