Alitalia moet tegen 2017 honderd miljoen euro winst maken

 

In Rome hebben deze namiddag de toplui van de luchtvaartmaatschappijen Etihad en Alitalia de toekomstplannen van de Italiaanse maatschappij uit de doeken gedaan. Tegen 2017 moet de zwaar verlieslatende Italiaanse flag carrier 100 miljoen euro winst maken. Dat zal moeten gebeuren door meer samen te werken met partners zoals Etihad en Air Berlin en ook door een verbetering en uitbreiding van het netwerk. Etihad is voor 49 procent aandeelhouder van Alitalia. Zowel Rome als Milaan krijgen nieuwe langeafstandsroutes. Er komen ook meer vluchten tussen Italiaanse steden en Abu Dhabi, de Etihad-hub. Dat schrijft de luchtvaartnieuws-website Flightlevel.be.

Er worden ook andere nieuwe lange afstandsbestemmingen zullen in het Alitalia-netwerk worden opgenomen. Zo zal Alitalia Rome in de toekomst verbinden met San Francisco, Mexico City en Santiago (Chili). Ook de hub in Milaan Malpensa gaat er op vooruit. Daar komen er nieuwe lange afstandsroutes naar Tokio en Shanghai. Voorts zullen de steden Rome, Milaan, Venetië en Bologna meer verbindingen krijgen met Abu Dhabi. Een toevoeging is Catania, dat een nieuwe bestemming voor Abu Dhabi wordt en de vijfde Italiaanse stad zal zijn die de luchthaven van Abu Dhabi met Italië verbindt. Tegen 2018 wil Alitalia vanuit Milaan Malpensa vijfentwintig wekelijkse langeafstandsvluchten uitvoeren tegenover elf nu. In Rome willen de Italianen het aantal langeafstandsvluchten vermeerderen van 87 wekelijkse nu naar 113 tegen 2018. Om die groei van nieuwe routes te realiseren, zijn er nieuwe vliegtuigen nodig. Alitalia kan daarom rekenen op de steun van de grote orders die Etihad al bij Airbus en Boeing geplaatst heeft. Alitalia zal veertien van haar  A320’s verkopen aan Air Berlin, dat een all-Airbus vloot wil en de B737’s zal uitfaseren.

Alitalia is vandaag nog steeds zwaar verlieslatend en Etihad-ceo James Hogan maakte vandaag duidelijk dat verdere investeringen in Alitalia niet gratis zullen worden weggegeven. Etihad wil winst uit z’n investeringen halen, maar gelooft wel in de slaagkansen van Alitalia: “We zouden niet geïnvesteerd hebben in Alitalia als we niet hadden gedacht dat het herstructureringsplan niet succesvol zou zijn. Ik mocht het eigenlijk niet zeggen maar ik geloof erin dat Alitalia het meest sexy-merk in de Europese luchtvaart kan worden”, verklaarde ’ Hogan.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s