190.000 ledspots op komst voor Romeinse monumenten

De Santa Maria Maggiore, één van de belangrijkse basilieken van Rome, kreeg zopas een gloednieuwe verlichting. Acea S.p.A. installeerde 132 sterke led-spots waardoor het monumentale gebouw ook ’s avonds en ’s nachts in volle glorie te bewonderen. Het is het eerste grote led-project in Rome, al werd de omgeving van de Sint-Pietersbasiliek in Vaticaanstad eerder ook al uitgerust met ledspots. De komende twee jaar wil Acea in heel de stad maar liefst 190.000 ledspots installeren. De belangrijkste monumenten en gebouwen komen eerst aan bod, al wordt dat natuurlijk moeilijk kiezen in een stad zoals Rome. Het project wordt mee gesponsord door Disano Illuminazione.

De ledverlichting is niet alleen krachtiger maar op termijn ook flink goedkoper in verbruik. Het is ook de eerste keer dat de klokkentoren van de Santa Maria Maggiore volledig wordt verlicht. Alleen al voor de toren werden dertig lichtpunten geïnstalleerd. Op de nabijgelegen daken en op enkele strategische punten werden eveneens een zestigtal toestellen geplaatst zodat het licht nu ook de koepels van de belangrijkste kapellen van de basiliek verlicht zijn. Ook de beroemde mozaïeken in de basiliek zelf zijn voortaan veel beter zichtbaar door het inzetten van krachtige ledlampen.

De basiliek Santa Maria Maggiore, officieel de ‘Sacrosancta Papalis Basilica Liberiana’, behoort tot het Vaticaanse grondgebied. Het is de grootste van de tachtig Mariakerken in Rome, is één van de patriarchale basilieken en behoort samen met de Sint-Jan van Lateranen, de Sint-Pieter, de Sint-Paulus en San Lorenzo fuori le Mura, de Santa Croce en de San Sebastiano, tot de zeven bedevaartskerken waarvan een bezoek tijdens een heilig jaar nog steeds een volle aflaat oplevert.

De Santa Maria Maggiore overspant een geschiedenis van vele eeuwen. Bij recente restauratiewerken werden dakpannen en stenen teruggevonden uit de tijd van keizer Nero. De pilaren die in het interieur de beuken scheiden werden gerecupereerd uit een antieke basiliek en uit heidense tempels.

De prachtige mozaïeken dateren uit de vijfde eeuw, de marmeren vloeren zijn twaalfde-eeuws, de wonderlijke mozaïeken in de apsis komen uit de dertiende eeuw. De klokkentoren uit de veertiende eeuw is de hoogste en indrukwekkendste van Rome, het vijftiende-eeuwse plafond staat in verband met Columbus, de gevel is achttiende-eeuws. De geschiedenis spat hier bijna letterlijk van de muren.

Een bezoek aan deze basiliek is een belevenis en vraagt zeer veel tijd indien je wat dieper wil ingaan op een aantal belangrijke bezienswaardigheden in dit immense gebouw. Leo Van Egeraat schrijft euforisch over de Santa Maria Maggiore ‘de kerk die door haar ruimte en licht weer een van die triomfen is van de Latijnse architectuur, zoals de Santa Croce in Florence, de Santa Maria della Consolazione in Todi, het Pantheon in Rome en zovele andere gebouwen, die het doel van de architectuur, de schone inperking van de ruimte, welhaast volmaakt bereiken’.

Ook Ernest Claes (1885-1968) vermeldt de Santa Maria Maggiore, hij verbleef in september 1930 bij de Norbertijnen in de Via Urbana, de straat van de Santa Pudenziana. In ‘Op reis door Italië’ (1931) beschrijft hij een mis in deze basiliek op de typisch Claesiaanse manier. Ook vandaag is het nog steeds indrukwekkend hier een mis bij te wonen volgens de oude ritus, met kaarsen en wierook, de verlichte mozaïeken, aangepaste en een kardinaal als voorganger. 4

De basiliek heeft een uitstekend koor, de sinds de zestiende-eeuw bestaande Cappella Pia, met volle Italiaanse stemmen. Voor wie ervan houdt: de religieuze belevenis is hier grootser en intenser dan in de Sint-Pietersbasiliek of in een andere Romeinse kerk.

In de Santa Maria Maggiore wordt nog steeds opmerkelijk veel gebiecht. Dat is overigens ook mogelijk in het Nederlands. Gedurende decennia luisterde de Vlaamse dominicaan Jan De Brabandere, padre Raffaelle, in de derde biechtstoel in de rechterbeuk geduldig naar de zondaars, en dat in vele talen (Italiaans, Frans, Engels, Duits, Spaans, Noors, Zweeds, Deens, Latijn en Nederlands).

Padre Raffaelle die ook componist is, doceerde twintig jaar psychologie en dat hielp als biechtvader. Sinds 2008 verblijft de pater in Gent. Voor de biecht in het Nederlands kan je nu terecht bij de Nederlandse pater Timoteo Brouwer. Ook Simon Carmiggelt merkte in zijn tijd reeds het veelvuldige biechten op, en schreef er een cursiefje over in ‘Gewoon maar doorgaan’ (1971).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s