Laatste restauratiefase voor Stanze di Raffaello

De restauratie van de Stanze di Raffaello, de wereldberoemde kamers in het Vaticaan die door de kunstschilder Rafaël of Raffaello (Sanzio) werden verfraaid gaat deze maand de laatste fase in. Deze week beginnen de werkzaamheden aan de Sala di Costantino. De steigers zijn vrijwel allemaal geplaatst. De overige drie kamers, de Stanza di Eliodoro, de Stanza della Segnatura en de Stanza dell’ Incendio di Borgo werden al eerder opgefrist. De restauratie slorpt acht jaar op en kost 5 miljoen euro. Zeven restaurateurs werken aan het project. De pleister- en verflagen worden duurzaam hersteld, voor het schoonmaken wordt een speciaal lasersysteem ingezet.

De bedoeling is de kleuren op de kunstwerken uit de Renaissance weer in volle pracht te herstellen. Wie het resultaat ziet van de kunstwerken die al onder handen zijn genomen en werden bevrijd van de donkere patina die er de voorbije eeuwen aan bleef kleven, begrijpt pas goed welke meesterwerken Rafaël (1483-1520) hier realiseerde.

Wat hier wordt getoond is een uiterst zeldzaam piekmoment in de geschiedenis van de schilderkunst. Daarbij komt ook nog eens dat de kunstwerken die hier te zien zijn allemaal verbonden zijn met de geschiedenis van Rome: de Slag bij de Milvische brug, de doop van keizer Constantijn; het zijn slechts twee gebeurtenissen die hier worden vereeuwigd. Verplicht te zien bij een bezoek aan Rome.

De kamers die nu bekend staan als deze van Rafaël, bestonden al in de tijd van paus Nicolaas V (1447-1455) en waren versierd met fresco’s van onder andere Piero della Francesca. De Sala di Costantino hoort echter bij de dertiende-eeuwse vleugel van het pauselijke paleis.

Toen Julius II na zijn verkiezing in 1503 de pauselijke vertrekken op de eerste verdieping van het Appartemento Borgia betrok, kon hij weinig waardering opbrengen voor de wandschilderingen van Pinturicchio. Hij kwam immers overal de afbeelding van zijn gehate voorganger Alexander VI tegen.

De paus besloot daarom in 1507 te verhuizen naar de tweede verdieping en de vertrekken opnieuw in te richten. Hij gaf een groep kunstenaars, onder wie Giovanni Antonio Bazzi (Il Sodoma) en Perugino, opdracht voor de huidige versiering.

In 1508 ontving Julius II op advies van Bramante een jonge schilder die net als hij afkomstig was uit Urbino. De jongeman heette Rafaël. De paus was ingenomen met de jonge kerel, die enkel een paar schetsen op zak had en vertrouwde hem de decoratie van de pauselijke vertrekken toe. Dat zouden later de beroemde kamers van Rafaël worden.

Het moet zijn dat Julius II een vooruitziende blik had, want het was een grote gok van de paus om een 27-jarige zonder veel referenties en die in zijn korte leven nog maar één fresco had geschilderd, deze belangrijke opdracht te geven.

De andere schilders werden bovendien ontslagen en hun werk werd ongedaan gemaakt. Het spreekt voor zich dat die mensen daar niet echt gelukkig mee waren en dat ze er alles aan hebben gedaan om de nieuwkomer in discrediet te brengen. Tevergeefs, want de fresco’s die Rafaël schilderde in de pauselijke vertrekken behoren tot de hoogtepunten van de renaissance. Dat was meteen duidelijk, ook voor de paus. De meesterwerken werden geschilderd en afgewerkt tussen 1508 en 1524.

Rafaël en zijn leerlingen begonnen eraan nadat zijn rivaal Michelangelo een paar maanden eerder aan de vlakbij gelegen Sixtijnse kapel was beginnen schilderen. De Stanze en de Sixtijnse kapel werden dus voor een stuk gelijktijdig uitgevoerd. Op geregelde tijdstippen ontmoetten ze elkaar en Michelangelo, die er de voorkeur aan gaf alleen te werken, moet zich schamper hebben uitgelaten, over het feit dat Rafaël helpers nodig had.

Opeenvolgend schilderde Rafaël de Stanza della Segnatura (middelste), dan de Stanza d’Eliodoro, de Stanza dell’ Incendio en tenslotte de Stanza di Costantino. Deze kamers werden door de pausen tijdens de zestiende eeuw bewoond. Nadat ze tijdens de plundering van Rome in 1527 door de soldaten van Karel V waren beschadigd, werden de fresco’s gerestaureerd.

In de komende weken zullen we deze beroemde en fantastische kamers van Rafaël wat gedetailleerder bekijken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s