Rome lanceert nachtticket voor openbaar vervoer

Rome lanceert een nachtticket voor het openbaar vervoer dat een hele avond en nacht bruikbaar is. Van 20 u. ’s avonds tot 5 u. in de ochtend kan je voor slechts 3 euro onbeperkt reizen met bussen en metro. De tickets zijn vanaf nu te koop. Het initiatief moet mensen ertoe bewegen sneller te kiezen voor het openbaar vervoer en de auto of scooter even opzij te laten staan. Ook voor jongeren is het nieuwe ticket allicht zeer welkom. ’s Avonds en vooral tijdens de weekendnachten is de verkeersdrukte in de stad soms enorm en het aantal ongelukken met dronken bestuurders zit ook weer in stijgende lijn. Rome wil daar iets aan doen.

Voor alle duidelijkheid: het nachtelijke openbaar vervoer in Rome wordt nu ook al druk gebruikt. De nachtbussen, herkenbaar aan de vermelding ‘notturna’, al dan niet vergezeld van het logo met het (nacht)uiltje, rijden de hele nacht. Alleen vergeten veel mensen hun ticket te betalen.  Binnen het historische centrum valideren de reizigers hun ticket meestal nog wel, maar eenmaal buiten het stadscentrum, waar er veel minder reizigers zijn en de kans op controle vrijwel nihil is, stappen veel mensen op de bus zonder geldig ticket. De chauffeurs interesseert het niet wie er meerijdt, controleren is niet hun taak.

Vervoersmaatschappij Atac bekijkt hoe dit probleem kan worden aangepakt. De maatschappij pakte einde vorig jaar uit met een nieuw businessplan. De toestand bij het bedrijf is rampzalig. Atac bouwde het voorbije decennium een schuldenberg op van 1,7 miljard euro. Geen enkele ingreep kon het oplopen van de schulden indijken. Stakingen blijven de maatschappij teisteren. Er gaat nauwelijks een week voorbij zonder dat het werk wordt neergelegd.

Atac nam recent ook een nieuw ticketsysteem in gebruik (zie Nieuwsbrief van 19 december 2014). Het gewone ticket van 1,5 euro (BIT of Biglietto Integrato a tempo ), waarmee je in Rome gedurende 100 minuten de bus op kan, een metrorit kan doen en de regionale trein mag nemen, blijft gewoon bestaan.

Een dagticket van 24 uur (ROMA 24 ORE ) kost nu 7 euro in plaats van 6 euro vroeger. De benaming BIG of Biglietto Integrato Giornaliero wordt afgeschaft.

Nieuw is een ticket dat je twee dagen kan gebruiken, een ROMA 48 ORE . Voor die 48 uur betaal je 12,50 euro.

Een driedaags biljet (ROMA 72 ORE ), kost nu 18 euro (tegenover 16,50 euro vroeger). Het vervangt het vroegere Biglietto Turistico Integrato (BTI) ticket. Die laatste benaming wordt afgeschaft.

De Carta Integrata Settimanale (CIS), een kaart voor zeven dagen blijft gewoon bestaan en kost 24 euro.

Zodra een ticket gevalideerd is kan je binnen de toegestane tijd gebruik maken van bussen, trams, trolleybussen, de metrolijnen en de regionale spoorlijnen, Trenitalia (tweede klasse) Roma – Lido, maar ook de stedelijke route Roma – Giardinetti en Roma – Viterbo en de Cotral-bussen. Uitzonderingen zijn de Cotral-verbinding Roma Tiburtina – Termini – luchthaven Fiumicino en de rechtstreekse Trenitalia-verbinding van de luchthaven Fiumicino naar station Termini (de Leonardo-Express).

Wie nog oude bustickets (BIG of BTI) heeft kan die gebruiken tot 30 april 2015. Je kan ze nadien nog omruilen tot en met 30 juni 2015. Voor de gewone tickets (BIT) wijzigt er niets.

www.atac.roma.it

Plannetjes openbaar vervoer (PDF-formaat)

Alle tariefformules en abonnementen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s