Zes nieuwe metrostations binnenkort open

We hadden het al eerder over de gigantische werkzaamheden die momenteel in Rome worden uitgevoerd voor de aanleg van de derde metrolijn C. Binnenkort brengen we een bijdrage over de stand van zaken. Vandaag kon je in primeur zes gloednieuwe metrostations van Linea C bezoeken. Op iedere locatie waren ingenieurs en ontwerpers beschikbaar om het publiek uitleg te veschaffen over de bouwwerken. Het gaat om de stations Mirti, Gardenie, Teano, Malatesta, Pigneto en Lodi. De stations op dit gedeelte van de nieuwe lijn worden in gebruik genomen tussen half juni en eind juli van dit jaar.

Tegen de zomer van 2016 en zonder nieuwe tegenslagen voor de aannemer (lees: archeologische vondsten of langdurige stakingen) moet ook het station San Giovanni openen. Dat wordt een belangrijk station omdat hier de nieuwe lijn C de bestaande metrolijn A kruist.

De halte Lodi bevindt zich op zowat 1 km van San Giovanni. De lijn tussen deze twee haltes is vrijwel klaar en wordt momenteel getest. Door het ingewikkelde ondergrondse knooppunt zal het echter nog meer dan een jaar duren vooral het eerste metrostel van lijn C tot aan San Giovanni zal rijden.

De aanleg van station San Giovanni liep ook aanzienlijke vertraging op door de bijzonder spectaculaire vondst van een stuwmeer uit de keizertijd dat vier miljoen liter water kon bevatten en op vernuftige wijze kon worden ingezet voor de irrigatie van landbouwgrond (zie ook onze Nieuwsbrief van 9 december 2014).

Tijdens het boren van de tunnels botste men plots op een enorme hoeveelheid artefacten. Er volgden opgravingen in wat blijkbaar de tuin van een grote boerderij uit de oudheid moet geweest zijn. Daar werd ook het reusachtige bassin ontdekt, het grootste dat ooit zo dicht bij het stadscentrum van Rome is gevonden.

Op vrij geringe afstand van San Giovanni wordt ook gewerkt aan de halte Amba Aradam Ipponio die wellicht ook volgend jaar al klaar is. Dan ligt de weg vrij richting Colosseum en Forum Romanum. Vanaf dit punt wordt de timing erg onzeker want de bouwers vrezen met een bang hart voor talrijke archeologische vondsten die de werken nogmaals fors kunnen vertragen. De halte Colosseum, die volledig wordt vernieuwd, is eveneens erg belangrijk omdat de C-lijn hier de bestaande Linea B kruist.

De vertraging van de werkzaamheden is nu al enorm. Hoewel al enkele keren werd gesproken om metrolijn C te laten eindigen op Piazza Venezia in plaats van ze door te trekken richting Vaticaanstad is nu toch beslist dit niet te doen. Wel is het onzeker waar de metro uiteindelijk definitief halt zal houden.

De doortrekking tot aan Clodio – Mazzini zoals oorspronkelijk de bedoeling was lijkt voorlopig financieel onhaalbaar en zou betekenen dat de werken nog vele jaren zouden aanslepen. De halte Largo di Torre Argentina is zoals bekend definitief geschrapt omwille van een teveel aan archeologisch materiaal dat zich onder de Corso Vittorio Emanuele en omgeving bevindt.

Om dezelfde reden wordt ook nog steeds over de halte Chiesa Nuova gediscussieerd maar die ook afvoeren zou betekenen dat er vanaf Piazza Venezia tot aan de omgeving van het Vaticaan geen stopplaats meer zou zijn, wat het peperdure metroproject vrij onzinnig maakt.

Het gedeelte Fori Imperiali tot aan Piazza Venezia zal naar schatting 760 miljoen euro kosten. Een paar weken geleden werd de laatste schijf van 300 miljoen euro vrijgemaakt. Die komt bovenop de 460 miljoen euro die al eerder was toegekend. Het oorspronkelijk geraamde kostenplaatje voor de aanleg van de volledige metrolijn C bedroeg 2,7 miljard euro.

Vandaag zijn we ruim zeven jaar verder, is amper de helft van het traject gerealiseerd maar werd wel reeds 3,7 miljard euro besteed. De verwachting is dat de kostprijs voor het aanleggen van de volledige route zal oplopen tot minstens 6 miljard euro. Daarom is het nog steeds onzeker op welke plaats lijn C zijn eindhalte zal krijgen. Feit is wel dat Linea C op weg is om het duurste en langzaamste Italiaanse bouwproject aller tijden te worden.

Overigens loopt er ook nog een gerechtelijk onderzoek naar grootschalige corruptie bij openbare werken waarbij verschillende hoge ambtenaren zouden betrokken zijn.Het gaat bijvoorbeeld over de aanleg van een deel van de hogesnelheidslijn tussen Milaan en Verona, de metrolijn in Rome en het Italiaanse paviljoen voor Expo 2015 in Milaan. De spilfiguur in de affaire is Ercole Incalza. Die 70-jarige burgerlijk ingenieur ontfermde zich de afgelopen 30 jaar als topambtenaar over de toekenning van alle grote openbare werken in Italië. Volgens de speurders zette Incalza met de bevriende zakenman Stefano Perotti een corruptiesysteem op. Hij zou ook openbare aanbestedingen hebben vervalst.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s