Vlaamse meesters in de Galleria Corsini

Gisteren hadden we het over de slaapkamer van koningin Christina van Zweden in Palazzo Corsini. In dit gebouw kan je behalve op dinsdag dagelijks een bezoek brengen aan het Museo Corsini. Het is open van 8.30 tot 19.30 u. De kassa bevindt zich op de eerste verdieping. Bezoekers kunnen de lift gebruiken aan de rechtzijde. De huidige zaal 5 is de vroegere slaapkamer van Christina van Zweden en de plaats waar ze op 19 april 1689 stierf. Christina’s rijke kunstverzameling werd zoals eerder verteld na haar dood verkocht om haar vele schuldeisers te kunnen betalen. Haar bibliotheek werd voor weinig geld opgekocht door de paus. De huidige Galleria Corsini is ingericht in de kamers van wat ooit Christina’s vleugel was.

Opsommen wat je hier allemaal kan zien is onbegonnen werk. Er hangt veel werk van de zogenaamde ‘Fiamminghi’, kunstenaars van de Vlaamse School, de kunst van de Zuidelijke Nederlanden, die tussen pakweg 1600 en 1800 tot stand is gekomen. Bij het gebruik van de benaming ‘Vlaamse School’, wordt meer belang gehecht aan bepaalde gemeenschappelijke kenmerken van de kunstwerken en aan het cultuurpatroon waarvan zij de weerspiegeling zijn, dan aan de geografische herkomst van de kunstenaar, hoewel de meesten onder hen effectief in de Zuidelijke Nederlanden geboren zijn. Het ontstaan van de benaming houdt verband met het gebruik van de term ‘Fiamminghi’, in de tweede helft van de zestiende eeuw voor alle Nederlandse onderdanen van de Spaanse koning, ongeacht of ze Frans- of Nederlandssprekend waren.

Parallel met het gebiedsverlies van de Zuidelijke Nederlanden nam de draagwijdte van de benaming af. In publicaties van buitenlandse musea wordt de term ‘Vlaamse School’ soms op een ruimere periode betrokken, met name van pakweg 1600 tot 1900. Ook in de muziekgeschiedenis wordt de term door sommige auteurs gebruikt om de Zuid-Nederlandse componisten van de zestiende eeuw te groeperen.

Maar terug naar Museo Corsini, waar we enkele opmerkelijke of belangrijke kunstwerken bondig vermelden.

In het midden van zaal 2 hangt tussen de vensters de duistere ‘Madonna van het stro’ door Antoon van Dyck. Ernaast vinden we ‘Christus met de strostengel’. ‘De heilige Sebastiaan door engelen ondersteund’ (1602) is een werk van Rubens. Er boven zien we een werk van David Teniers de jonge (1610-1690).

Van Christoffel van der Laemen (1606/15-1651) zien we ‘De verlossing der mensheid’ en van de Antwerpenaar Bonaventura Peeters I (1614-1652) tweemaal ‘Een woelige zee’. Maarten van Cleve (1572-1582) die ook uit Antwerpen kwam, schilderde ‘Een boerenfeest’. Pieter Neefs II (1620-na 1659) en Frans Francken III (1607-1667) maakten samen ‘Interieur van de kathedraal van Antwerpen’ bij dag en bij nacht. Al deze schilders kwamen uit Antwerpen.

‘Boeren en vee’ is een werk van de Mechelaar Chrispijn van den Broeck (1524-1590). Van Frans Pourbus II (1569-1622) uit Antwerpen zien we een portret van een man en van Justus Sustermans (1597-1681), ook uit Antwerpen, het portret van een kind.

Aan de overliggende wand hangt achter glas een zeer mooie ‘Heilige Familie’ door Fra Bartolomeo (1472-1517). Deze schilder vertegenwoordigt de hoog-renaissance. Na zijn ontmoeting met Savonarola verbrande hij al zijn niet-religieuze werken en werd in 1501 monnik in het San Marcoklooster in Firenze. Vooral de invloed van Rafaël en Michelangelo zal vanaf 1514 zijn stijl kenmerken.

In zaal 3 bevindt zich werk van Gerard Seghers, Wouwerman (uiteraard met wit paard), Theodor Rombouts en Jan Miel. Deze zaal geeft toegang tot een ‘rode’ hoekzaal waar de recent gerestaureerde werken getoond worden.

In zaal 4 hangt boven de deur het langwerpige ‘Festoen van groente en fruit’ door Abraham Brueghel, hij werd vóór 1631 in Antwerpen geboren als zoon van Jan Brueghel II en stierf in Napels omstreeks 1690. Hij behoorde tot de ‘Bentvueghels’ waar ze hem ‘rijngraaf’ noemden.

‘Landschap’ en ‘Landschap met herders’ zijn twee werken van Jan Frans van Bloemen. Hij werd in Antwerpen geboren in 1662 als jongere broer van Pieter en sterft in Rome in 1749. Men noemde hem ‘l’ Orizzonte’ en hij was eveneens lid van de Bentvueghels. In Rome bevinden zich verschillende van zijn werken, o.a. in het Quirinaal, het palazzo Doria Pamphili, enz. ‘

Hier hangt ook een landschap door de Antwerpenaar Marten van Cleve (1527-1582) en een ‘Winterlandschap’ door Frans de Momper (1603-1660), hij was de neef van Joos en de zoon van Jan II. Van Joos de Momper (1564-1634), van wie het niet zeker is dat hij zelf ooit in Rome is geweest, vind je hier ‘Landschap met bedelaars’ en ‘Landschap met oosterlingen’.

Van Peter van Bredael (1629-1719) zie je hier een ‘Marktscène’ en ‘Muzikanten’ is een werk vanTheodoor Rombouts (1597-1637). Beide kunstenaars waren afkomstig uit Antwerpen. ‘Judith’ is een werk van Gerard Seghers (1591-1651) en ‘Een ontbijtje’ een werk van Anton Goubau (1616-1698) die de leermeester was van Jan Frans van Bloemen. Ten slotte zijn er nog twee werken van Jan Baptist van der Meiren (1664-na 1736), ‘Strijdscène’ en ‘De plundering van een dorp’. Ook deze meesters kwamen allemaal uit Antwerpen.

Zaal 5 is zoals eerder verteld Christina’s vroegere slaapkamer.

In zaal 6 bevinden zich twee werken van Justus Sustermans, ‘Portret van Cosimo III de Medici’ en ‘Portret van Vittoria della Rovere’. In de galerij die de bezoeker terugbrengt naar het vertrekpunt, hangen werken van Rosa en Giordano Preti. In de ‘Private Vertrekken’ vinden we ‘Landschap met waterval en herders’ door Jan Frans van Bloemen (1662-1749), ‘Landschap met dieren en figuren’ door zijn oudere broer Pieter van Bloemen (1657-1720) en ‘De Heilige Familie’ uit de School van Anthony van Dyck.

Galleria Corsini

Advertenties

2 Reacties to “Vlaamse meesters in de Galleria Corsini”

  1. Hansoli Says:

    Ik vind jullie website echt interessant, maar de layout ronduit waardeloos. Die witte tekst op een zwarte achtergrond is echt niet te lezen. Ik krijg er hoofdpijn van, Willen jullie per favore een ander indeling gebruiken?

  2. Miet Vermaere Says:

    In tegenstelling tot wat u schrijft dat dit museum op maandag gesloten is, is dit niet juist: de wekelijkse sluitingsdag is dinsdag, we waren er op maandag 25/05 na nog eerst eens de website én telefonisch te hebben gecontroleerd!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s