Nederlanders restaureren twee Romeinse fonteinen

Het Nederlandse bedrijf Koninklijke Woudenberg gaat twee fonteinen in Rome restaureren. Dat is een rechtstreeks gevolg van het schokkende gedrag door hooligans en heetgebakerde meelopers van voetbalclub Feyenoord begin dit jaar in Rome. Bij zware rellen werd toen ondermeer de pas gerestaureerde Barcaccia-fontein aan Piazza di Spagna opnieuw beschadigd. De vereniging Salviamo La Barcaccia, die na het voorval spontaan door Nederlanders in Rome werd opgericht en het restauratiebedrijf willen nu een gebaar maken naar de inwoners van Rome. Veel Romeinen reageerden in februari woedend op de vernielingen die de Nederlanders in Rome hadden aangericht.

De Fontana della Barcaccia bevindt zich aan de voet van de Spaanse Trappen, en is als dusdanig een enorme trekpleister voor toeristen. De fontein werd in de periode 1626-1629 ontworpen door Pietro Bernini (vader van de beroemde Gian Lorenzo) en werd nog maar enkele maanden vóór het losbreken van de hooligans gerestaureerd door het bedrijf Urban Vision dat de opdracht in onderaanneming doorschoof naar Tecnicon, een specialist in de restauratie van stenen oppervlakken. Het karwei kostte 209.960 euro.

De fontein is inmiddels al opnieuw hersteld en daarom richten het Nederlandse bedrijf en de vereniging Salviamo La Barcaccia zich op twee andere, zij het iets minder bekende fonteinen: de Fontana delle Api of de Bijenfontein aan het begin van de Via Veneto aan Piazza Barberini en de Fontana nei giardini di Viale Tiziano. Deze laatste werd in maart na een storm door een boom vernield. De keuze voor deze fonteinen werd gemaakt door Hans Smits (Janssen de Jong Groep), Louis Camps (Koninklijke Woudenberg) en Ron Waroux (Steenhouwerij Zederik), samen met advocate Angela Mannaerts en Maarten van Aalderen van de voormelde vereniging.

Koninklijke Woudenberg speelt een hoofdrol bij het restaureren van de fonteinen, maar het bedrijf wordt bijgestaan door Italiaanse specialisten. Ook de vereniging Salviamo La Barcaccia draagt bij aan de kosten. Via acties en crowdfunding werd maar liefst 20.000 euro bij elkaar gebracht. Ook Nederlandse ondernemers legden aanzienlijke bedragen op tafel. De prijs voor de restauratie van beide voormelde fonteinen wordt door het stadsbestuur van Rome geraamd op ongeveer 100.000 euro.

Eind vorige week werden overigens 44 betrokkenen veroordeeld voor hun rol bij de rellen in Rome. Een man die een vuurwerkbom naar de politie gooide en tegen wie twee jaar was geëist, kreeg een gevangenisstraf van anderhalf jaar opgelegd, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Hij komt er goed vanaf, want het openbaar ministerie wilde de man aanvankelijk vervolgen voor doodslag, een beschuldiging die uiteindelijk niet weerhouden werd. Andere hooligans kregen taakstraffen van 150 tot 220 uur voor het gooien van voorwerpen, waaronder flessen. Een minderjarige verdachte kreeg 40 uur taakstraf.

De Fontana delle Api, die nu door de Nederlanders zal worden gerestaureerd, staat op de hoek van Piazza Barberini met de Via Veneto. Oorspronkelijk werd het kunstwerk geplaatst op de hoek van Palazzo Soderini, tussen Piazza Barberini en de Via Sistina. Deze fontein werd omstreeks 1870 ontmanteld en kwam terecht in de stedelijke magazijnen. Vele jaren later, tussen 1915 en 1916, werd het monument herbouwd op de huidige locatie, in een nogal geïsoleerde positie, en leunend tegen een aantal blokken van travertijn. Bij die gelegenheid werden heel wat versleten stukken en onderdelen vervangen. De bijen en het centrale deel van het schelpbekken zijn de enige originele onderdelen van het monument.

Het kunstwerk van Gian Lorenzo Bernini uit 1644 toont drinkende bijen en een bijenkoningin die weg wil vliegen. Deze bescheiden fontein is niet zo spectaculair maar toch bijzonder. Het water stroomt in een geopende Sint-Jacobsschelp. De opdrachtgever voor de realisatie van deze fontein was paus Urbanus VIII Barberini (1623-1644), ‘whose bees buzz all over Rome’. De Barberini voerden bijen in hun fam iliewapen en die beestjes zie je in Rome inderdaad heel vaak terug in hun verwezenlijkingen.

Toen de Fontana delle Api werd ingehuldigd stond er volgens het verhaal een inscriptie op die vermeldde dat ze was ingehuldigd in het 22ste jaar van het pontificaat van de paus, en dit terwijl het 21ste jaar van Urbanus VIII nog niet voorbij was. Uit bijgeloof vreesde men dat de foutieve ‘XXII’ een ongunstig voorteken zou kunnen zijn dat het overlijden van de paus aankondigde. Om het gevaar te bezweren werd de laatste ‘I’ na de inhuldiging van de fontein weggekapt, maar in de hemel was blijkbaar al beslist over het lot van Urbanus VIII: de paus stierf welgeteld acht dagen vóór het begin van het 22ste jaar van zijn pontificaat (6 augustus 1623 – 29 juli 1644).

Het voorval zorgde voor spot bij het sprekende standbeeld Pasquino: ‘Havendo li Barberini succhiato tutto il mondo, ora vogliono succhiare anche il tempo’ (Nadat de Barberini eerst de hele wereld hebben leeggezogen willen ze nu ook de tijd opzuigen’). Op de fontein staat in het Latijn dat de fontein ter beschikking staat van ‘mensen en dieren’. De Fontana delle Api verkeert momenteel in slechte staat en moet dringend gerenoveerd worden.

De Fontana nei giardini di Viale Tiziano, gelegen ten noorden van het historische centrum, werd in maart zodanig beschadigd door een vallende boom dat een volledige heropbouw nodig is. Voor de reconstructie van een aantal onderdelen zullen 3D-printing technieken worden ingezet. De bedoeling is de restauratie van beide fonteinen af te ronden tegen november volgend jaar.

De Fontana nei giardini di Viale Tiziano, gebouwd in het begin van de twintigste eeuw, werd vermoedelijk ontworpen door Raffaele De Vico. Het is een kopie van twee van de oudste fonteinen in Villa Borghese die daar omstreeks 1620 werden gebouwd voor kardinaal Scipione Borghese en waarschijnlijk werden ontworpen door Giovanni Vasanzio. Deze twee waterbronnen, te vinden in de tuin aan weerszijden van de laan naar de Galleria Borghese, lijken sterk op de Fontana nei giardini di Viale Tiziano maar zijn niet identiek.

Het exemplaar dat nu wordt gerestaureerd werd vervaardigd uit marmer, travertijn en tufsteen. De fontein is gelegen in het groene gebied tussen Viale Tiziano en Via Flaminia, in het quartiere Flaminio (Municipio II), niet ver van het Auditorium (Parco della Musica), het museum MAXXI, het stadio Flaminio en het Palazzetto dello Sport.

Advertenties

4 Reacties to “Nederlanders restaureren twee Romeinse fonteinen”

  1. Het giardino ligt tussen Belle Arti en Manila. De fontein was afgedekt met oranje plastic.

  2. Hulde voor de vrienden van Rome!
    Ik kan die giardini echter niet vinden aan de Viale Tiziano. Alleen een parco. Ik wil wel weten waar mijn geld blijft.
    Is er een nauwkeuriger beschrijving van?
    Leuke viale overigens. Ik loop er graag als de tram vol zit.

    • Jos Hamers Says:

      Nochtans niet moeilijk te vinden, het staat toch in de tekst waar die staat? Misschien eens tot daar wandelen….

      • Maar de viale is erg lang en overal is groen. Loopt helemaal door tot de Ponte Milvio. Het stikt er van de parkjes. Maar ook Google Maps kent zelfs de giardini niet.
        Is het bij het Parco della Musica soms? Daar is ook tuin bij Renzo Piano’s ontwerp. Ik kan me daar echter geen fontein herinneren. Alleen olijfbomen.
        Als u het weet, wilt u het dan aub zeggen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s