43 miljoen bezoekers voor Italiaanse musea

De Italiaanse musea kregen vorig jaar 43 miljoen bezoekers over de vloer. Die waren met z’n allen goed voor ongeveer 155 miljoen euro inkomsten. Op nummer één van de bezochte musea, monumenten en archeologische sites staat het Colosseum. De regio Lazio lokte het meeste buitenlandse bezoekers, niet verwonderlijk als je weet dat Rome zich in deze regio situeert. Dario Franceschini, de Italiaanse minister van Toerisme, Cultuur en Nationaal Erfgoed noemt 2015 een gouden jaar voor de musea. Ook 2014 was trouwens al een topjaar.

Opvallend is het grote aantal mensen dat het Colosseum bezocht. Dat waren er vorig jaar 6.551.046, een stijging van 6% ten opzichte van 2014. Nochtans werd drie jaar geleden al aangekondigd dat het aantal bezoekers per dag zou worden beperkt tot 6.000 mensen, wat niet zoveel is wanneer je weet dat het monument op een mooie zonnige dag gemakkelijk 23.000 tot 24.000 bezoekers lokt. In de wintermaanden, wanneer er minder licht is en de ruimtes nogal fris en tochtig zijn, ontvangt het monument ‘slechts’ 4.000 tot 5.000 bezoekers.

“Door niet meer dan 6.000 mensen per dag binnen te laten zullen de bezoekers beter kunnen genieten van het monument. Een site zoals het Colosseum moet met enige eerbied en in alle rust kunnen bezocht worden, het is geen plek voor massatoerisme. Op sommige dagen is het hier echt dramatisch overbevolkt”, klonk het toen bij archeologen, toezichthouders en Rossella Rea, de directeur van het Colosseum.

Het groeiende succes van het Flavische Amfitheater, dat al vele jaren één van de drukst bezochte monumenten ter wereld is, doet de verantwoordelijken opnieuw nadenken over een ticketsysteem met een tijdschema, zoals bv. in Galleria Borghese. Daar moet je vooraf je ticket reserveren en een bepaald tijdslot kiezen, waarna je enkel binnen die bepaalde periode het museum kan bezoeken. Het ticket is enkel geldig gedurende die tijdspanne, wie te laat komt is zijn geld kwijt.

Men is er zich goed van bewust dat zo’n maatregel aanzienlijk minder inkomsten zal opleveren, meteen de reden waarom niet iedereen in Rome even gelukkig is met het idee om dit systeem ook toe te passen in het Colosseum.

Recent bezochten we voor het eerst in lange tijd nog eens het Colosseum. Het was er niet buitengewoon druk, maar december is dan ook geen piekmaand voor het monument. We hebben het ooit anders gezien. Wanneer het minder druk is kan men ook de bezoekers beter in de gaten houden. Nog altijd worden regelmatig toeristen betrapt die een stukje steen als souvenir lospeuteren of hun initialen willen krassen in de muur. Die vandalen worden steevast gepakt, met torenhoge boetes tot gevolg. Ook daalt het risico op ongevallen wanneer het minder druk is. Niet dat de mensen elkaar vertrappelen in het enorme complex maar er gebeurt soms weleens een valpartij in het Colosseum, al blijven de gevolgen meestal beperkt tot een verzwikte voet of een kneuzing.

Nog enkele cijfers uit Rome: het Castel Sant’Angelo klokte af op 1.047.326 bezoekers, een stijging van 2,5%. De Galleria Borghese kon 506.442 mensen bekoren, dat cijfer bleef nagenoeg onveranderd ten opzichte van 2014.

De Museo Nazionale Romano, verspreid over vier gebouwen (Palazzo Altemps, Palazzo Massimo alle Terme, de Thermen van Diocletianus en de Crypta Balbi) lokte 356.345 bezoekers.

De archeologische site van Ostia Antica doet het gezien zijn ligging ten opzichte van de historische binnenstad heel behoorlijk met 320.696 verkochte tickets.

Daarnaast zijn er in Rome natuurlijk nog heel wat musea, sites en monumenten die vrij toegankelijk zijn. Daarvan worden geen officiële bezoekerscijfers bijgehouden. Op sommige plaatsen worden wel officieuze cijfers meegedeeld. Zo waren er voor het Pantheon vorig jaar een miljoen extra bezoekers vergeleken met 2014. Volgens een schatting bezoeken jaarlijks zowat zeven miljoen mensen het Pantheon. Recent werden plannen aangekondigd om de toegang tot het Pantheon betalend te maken, al is het nog niet zover.

Het is inmiddels ook duidelijk dat minister Dario Franceschini zijn slag heeft thuisgehaald. Alle kritiek op de wijziging van het tariefsysteem voor de Italiaanse musea die in de tweede helft van 2014 werd ingevoerd is volledig verstomd nu de balans wordt opgemaakt en de bezoekerscijfers en de inkomsten van de voorbije 18 maanden bekend zijn.

Ook elders in Italië wordt een forse stijging van zowel bezoekers als inkomsten vastgesteld. Dat is niet alleen op cultureel vlak goed nieuws, Italië krijgt hiermee een extra budget voor de restauratie en het onderhoud van de archeologische sites. Franceschini heeft immers beloofd dat het geld integraal naar het behoud van het nationale erfgoed zal gaan.

Sinds 1 juli 2014 moet iedere bezoeker ouder dan 25 aan de Italiaanse nationale musea en archeologische sites toegang betalen. Jongeren krijgen dan weer gratis toegang of een speciale korting. Wie jonger is dan 18 mag gratis binnen. Wie jonger is dan 25 geniet overigens nog steeds van een aantrekkelijke korting.

Ook bepaalde beroepsgroepen zoals leerkrachten genieten van een vrijstelling of krijgen dezelfde korting. De gratis toegang voor 65-plussers vervalt. Ook zij betalen in tegenstelling tot vroeger de gewone toegangsprijs.

Iedere eerste zondag van de maand zijn de nationale musea en archeologische sites kosteloos te bezoeken. De openingsuren voor grote musea en sites zoals het Colosseum of Pompeii zijn ook gewijzigd, in die zin dat ze elke vrijdag open blijven tot 22 uur. Er worden regelmatig Nachten van de Musea en speciale evenementen georganiseerd, waarbij de toegangsprijs slechts 1 euro bedraagt.

Franceschini zei twee jaar geleden dat deze maatregelen sociaal rechtvaardiger zijn. Hij vindt het absurd dat jongeren die het doorgaans financieel niet echt breed hebben, moeten betalen voor een toegangsticket maar dat oudere en meer welgestelde buitenlandse bezoekers ouder dan 65 niets moesten betalen voor hun kaartje.

Het vroegere systeem stemde volgens de minister niet meer overeen met de werkelijke inkomensverschillen en moest worden aangepast. Dat is nu al 18 maanden het geval en blijkbaar met succes: de bezoekers blijven niet weg, integendeel.

Advertenties

2 Reacties to “43 miljoen bezoekers voor Italiaanse musea”

  1. Jeandeleau Says:

    Nee joh, Rome is toch één groot museum.

  2. Zijn er ook cijfers van mijn favoriete musea?
    Scuderie del Quirinale
    Chiostro del Bramante
    Ara Pacis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s