Luchtvaartmaatschappijen vrezen hogere kosten op Rome Fiumicino

De Europese luchtvaartmaatschappijen, verenigd in Airlines 4 Europe (A4E), klagen bij de Italiaanse autoriteiten over het schrappen van vergunningen voor grondafhandelaars. De luchtvaartmaatschappijen waarschuwen dat de prijzen van reizen naar en binnen Italië zullen stijgen, met schadelijke gevolgen voor de economische groei en werkgelegenheid. De Ente Nazionale per l’Aviazione Civile (ENAC), dat is de Italiaanse civiele luchtvaartautoriteit, wil de grondafhandelingsvergunningen op de luchthaven Rome Fiumicino van zeven terug te brengen naar drie.

A4E heeft de ENAC per brief gevraagd deze beslissing te heroverwegen. Deze maatregel is volgens A43 niet nodig en niet wenselijk. Het beperkt de concurrentie, wat de kwaliteit van de diensten niet ten goede zal komen en waardoor de kosten zullen toenemen. Dit alles is niet in het belang van passagiers. De luchtvaartmaatschappijen hekelen de beperking van concurrentie onder afhandelingsmaatschappijen.

“Het effect zal simpelweg zijn dat de kosten van reizen naar en binnen Italië zullen stijgen, met schadelijke gevolgen voor economische groei en werkgelegenheid,” zegt Thomas Reynaert, managing director van A4E. De vereniging maakt zich ook zorgen over de timing van deze maatregel. Er zijn aanwijzingen dat het intrekken van de vergunningen al in mei ingaat. Dit geeft de luchtvaartmaatschappijen  onvoldoende tijd om over te stappen naar een nieuwe afhandelaar en zo te verzekeren dat de operatie soepel verloopt tegen de tijd dat het drukke zomerseizoen aanvangt.

Onder de leden van de A4E groep zijn drie maatschappijen met een vaste basis op Fiumicino: Norwegian, Ryanair en Vueling, terwijl andere maatschappijen zijn vertegenwoordigd met een flink aantal vluchten op Rome’s grootste luchthaven. “Het zou ongelukkig zijn als dit onnodige besluit leidt tot meer vertraging deze zomer. Ook willen we er bij de Europese Commissie op aandringen dat zij een prioriteit maakt van het realiseren van een vrij toegankelijke markt voor grondafhandeling en een gelijk speelveld tussen grondafhandelaars op EU luchthavens,”, aldus Reynaert.

Het is de tweede keer in enkele maanden tijd dat A4E zijn pijlen richt op de Italiaanse overheid. In januari van dit jaar verhoogde de Italiaanse regering de passagiersbelasting op Italiaanse luchthavens met 2,50 euro en miste daardoor een kans om economische activiteit te stimuleren en banen te creëren. “Ook dat was een stap in de verkeerde richting,” aldus A4E.

A4E is pas in januari 2016 opgericht door de grote vijf van Europa: Air France-KLM, easyJet, IAG, Ryanair en de Lufthansa Group. Later sloten ook Finnair en Norwegian zich aan. De afhandeling in Rome Fiumicino laat al langer te wensen over. De wachttijden voor bagage duren vaak ongewoon lang, tot meer dan een uur en zelfs tot twee uur. Ook de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Atalia klaagde al eerder over de afhandelingsproblemen op Fiumicino.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s