Themapark Cinecittà World maakt fors verlies maar directie ontkent problemen

Het gaat niet goed met het Italiaanse pretpark Cinecittà World dat nog maar twee jaar open is. Het themapark dat in het teken staat van films (maar niets te maken heeft met de gelijknamige filmstudio Cinecittá) noteerde vorig jaar een verlies van meer dan dertig miljoen euro, dat is bijna de helft meer dan het verlies dat werd geboekt tijdens het openingsjaar (ruim 16 miljoen euro). Het attractiepark kampt al sinds de opening met tegenvallende bezoekersaantallen. De omzet bedroeg vorig jaar iets meer dan 5 miljoen euro, waarvan 2,9 miljoen euro uit toegangstickets. Geruchten over een mogelijk faillissement worden door de directie ontkend.

Reeds vlak na de opening waren de reacties op het pretpark vernietigend zowel in de pers als bij het publiek. “Een pretpark zonder ziel. De toegangsprijs (toen 29 euro) staat niet in verhouding met wat er te vinden is. Het eten is van slechte kwaliteit. Een slechte kopie van Disneyland”, waren enkele negatieve reacties.

Hoewel er drie achtbanen staan, waaronder een overdekte rollercoaster met speciale effecten en een waterbaan, een vrije valtoren en een simulator, blijft het aantal attracties beperkt tot zestien, wat maakt dat je flink wat geld neertelt voor relatief weinig vermaak. Toch waren er ook positieve reacties, vooral van mensen die blij waren eindelijk eens een ander soort vermaak voor hun gezin en kinderen te vinden in de buurt van Rome.

Het aantal bezoekers valt na twee jaar in ieder geval fors tegen. Om enigszins rendabel te zijn moet het pretpark jaarlijks minstens 1,5 miljoen tickets verkopen. Dat lukt vooralsnog absoluut niet. Er wordt bezuinigd, onder meer door het aantal openingsdagen buiten het hoogseizoen fors te verminderen.

Cinecittà World zou nog heel wat geld verschuldigd zijn aan hoofdaannemer ICUN, die de bouw van het pretpark uitbesteedde aan veel onderaannemers. Volgens management van Cinecittà World kampt ICUN inderdaad met enorme schulden, maar daar zou het pretpark niets mee te maken hebben.

De directie van Cinecittà World stelt dat het best kan zijn dat de onderaannemers die zijn ingeschakeld voor de bouw geen geld hebben gezien, maar zegt dat alle rekeningen wel degelijk werden betaald maar dat de hoofdaannemer dat geld waarschijnlijk nooit heeft doorgestort naar de onderaannemers. Die laatsten protesteren al sinds vorige zomer, onder meer door met spandoeken langs het pretparkdomein hun ongenoegen te uiten. Cinecittà World overweegt nu zelf om het aannemersbedrijf voor de rechter te slepen omdat het pretpark lijdt onder de imagoschade.

Cinecittà World heeft niets te maken met de bekende filmstudio’s van Cinecittà aan de Via Tuscolana. Het gaat om een privé-project. De eerste stappen voor het project werden reeds in 2003 gezet. In 2005 werd de nodige grond verworven. Pas in 2009 werd de bouwvergunning toegekend. Het nieuwe park vergde een investering van ongeveer 200 miljoen euro en is gevestigd langs de Via di Castel Romano, ongeveer 25 km zuidwaarts van het historische centrum en zo’n 10 km van de EUR-wijk, in het gebied waar de bekende producent Dino De Laurentiis in de jaren ’60 zijn atelier bouwde.

In het hoogseizoen rijdt vanuit het centrum van Rome een pendelbus naar het park (vertrek om 9.15 u. in de Via Marsala aan Roma Termini, terugkeer vanuit Cinecittà World om 18.15 u. – kostprijs 12 euro).

Het idee voor dit themapark kwam van een groep ondernemers en investeerders verenigd in Cinecittà Parchi. Die vennootschap is voor 20 procent in handen van Generali Properties (Gruppo Generali) en voor 80 procent van Cinecittà Entertainment, die op zijn beurt wordt geleid door de Italian Entertainment Group (IEG), waarvan de belangrijkste aandeelhouders Louis Abete, Andrea en Diego Della Valle, Aurelio De Laurentiis en de familie Haggiag zijn.

Het gaat om een succesvolle groep zakenmensen, al zorgde de economische crisis die toen in volle hevigheid toesloeg, er wel voor dat hun oorspronkelijke ambitie wat het park aangaat wel flink werd afgezwakt. Toen het project in november 2009 officieel werd voorgesteld, was er nog sprake van een investering van ruim 500 miljoen euro, 2.500 jobs en een doelstelling van meer dan 4 miljoen bezoekers per jaar.

Het toekomstige park kreeg reeds lang vóór de opening 40.000 sollicitaties binnen, wat evenveel zegt over de werkloosheid in de provincie als over de aantrekkingskracht van de nieuwe werkgever. Bij de start van het park konden zo’n 160 mensen aan de slag. Alle attracties hebben te maken met de magie van de cinema. De design en aankleding van de vaak hoogtechnologische attracties, waaronder achtbanen, reële en virtuele ruimtes met speciale effecten en shows werden verzorgd door drievoudig Oscarwinnaar Dante Ferretti.

De decors zijn ondermeer gebaseerd op de overblijfselen die je vandaag ook nog aantreft in de echte Cinecittà filmstudio’s, zoals Gangs of New York en Ben Hur maar ook Italiaanse oerklassiekers zoals Cabiria en L’Inferno. Behalve een ritje in een aantal klassieke pretparkattracties zoals een achtbaan, weliswaar in een cinefiel kleedje, kan je ook doorheen nagebouwde filmsets wandelen of maak je een revolverduel in het Wilde Westen mee.

Een tiental jaren geleden speelde ook de stad Rome met het idee een thematisch pretpark te openen waar de bezoekers een tocht zouden kunnen maken doorheen het spannende verleden van het oude Romeinse keizerrijk. Zo zou men duidelijk kunnen maken hoe Rome er zo’n 2000 jaar geleden uitzag. Dat zou moeten gebeuren met diverse familie-attracties in pretparkstijl, verspreid over een oppervlakte van zo’n 400 tot 500 ha. De ontwikkelaars wilden zich baseren op de formule van Disneyland. In de Romeinse attracties moesten gebouwen en figuren zoals het Colosseum, Julius Caesar, gladiatoren, enz. een hoofdrol spelen.

Het plan stuitte meteen op heel wat verzet, ook bij de hogere overheid. Velen zagen een dergelijk Amerikaans getint themapark in Rome helemaal niet zitten. Critici spraken over de ‘veramerikanisering’ van de Italiaanse en Romeinse cultuur. Ook de grote oppervlakte die Rome wilde reserveren voor het park, tot 500 ha, vonden tegenstanders belachelijk veel. Het grootschalige pretpark is er uiteindelijk nooit gekomen.

www.cinecittaworld.it

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s