Banksy-tentoonstelling in Rome kent enorm succes

In Palazzo Cipolla aan de Via del Corso 320 is nog tot 4 september een grote tentoonstelling te bekijken van een kunstenaar die daaraan helemaal niet meewerkt of er zelfs maar zijn toestemming voor heeft gegeven. Het gaat om de beroemde straatkunstenaar Banksy, van wie de identiteit nog altijd onduidelijk is maar wiens werken ondertussen wereldberoemd zijn en soms voor grote sommen worden verhandeld. Op initiatief van de Fondazione Terzo Pilastro worden in Rome ongeveer 150 werken getoond, waarvan een vijftigtal albumcovers.

De tentoonstelling is een enorm succes. De eerste vijf dagen kwamen al 6.211 mensen een kijkje nemen, waarvan zo’n 3.500 alleen al op zaterdag en zondag. Vorige week was de expo een maand open en stond de teller al op meer dan 30.000 bezoekers. De helft van de bezoekers zijn buitenlandse toeristen.

Palazzo Cipolla is een dergelijke toestroom niet gewoon. In de Via del Corso stonden lange rijen wachtenden aan te schuiven. De massa mensen zorgde in dit gedeelte van de straat met nogal wat auto- en busverkeer voor veiligheidsproblemen. Daarom hebben de organisatoren al vrij snel na de opening beslist om de tentoonstelling permanent te openen, zeven dagen op zeven en dit van 10 tot 21 uur.

De straat is zijn atelier en muren vormen zijn doeken, maar toch hebben de organisatoren van één der grootste Banksy-tentoonstellingen ooit maar liefst 150 kunstwerken bij elkaar gebracht in Palazzo Cipolla. De expo draagt de naam ‘Guerra, Capitalismo & Libertà’. Una grande esposizione di opere dell’artista noto come Banksy’.

Er worden voornamelijk schilderijen, zeefdrukken en beelden getoond. De werken zijn afkomstig van privéverzamelaars uit alle hoeken van de wereld. Volgens curator Acoris Andipa zijn ze zeker niet verwijderd uit het straatbeeld.

Samen met de curatoren Stefano Antonelli en Francesca Mezzano wil Andipa kritisch onderzoeken hoe Banksy tijdloze onderwerpen als oorlog, kapitalisme en vrijheid weergeeft. De curatoren werken voor een private non-profitorganisatie en beweren dat Banksy zelf niets te maken heeft met de expositie.

De ware identiteit van Banksy is nog steeds een raadsel. Banksy zou het pseudoniem zijn van een Britse kunstenaar. Hij zou in 1973 of 1974 geboren zijn in Bristol. Hij maakt zijn werken doorgaans ’s nachts in de publieke ruimte, opereert wereldwijd en wil niet worden geassocieerd met mainstreamkunst of grote tentoonstellingen.

Ook in Rome zijn in het straatbeeld enkele originele Banksy-werken te bewonderen. Vorig jaar bedacht hij het anti-pretpark Dismaland, een nachtmerrie-achtige buitententoonstelling met een duistere knipoog naar Disneyland. Bezoekers van alle leeftijden en achtergronden werden er verwelkomd door depressieve en onwillige medewerkers.

Een tentoonstelling en een veiling in april 2014 in Londen met de titel ‘Stealing Banksy’ wekte Banksy’s ergernis. De expo bestond volgens de organisatoren uit de werken die niet gestolen, maar ‘zorgvuldig geborgen’ waren uit de publieke ruimte.Banksy, die bekend staat als intelligent en teruggetrokken, liet in een schriftelijke reactie weten ‘het walgelijk te vinden dat mensen zomaar kunst op muren kunnen maken en tonen, zonder daar toestemming voor te hebben’. Zich ongetwijfeld zeer bewust van de ironische aard van die opmerking.

Op een streetartveiling in Los Angeles gingen een tijd geleden acht werken van de Banksy onder de hamer. Het ging om zes tekeningen en twee murals die de straatartiest in de openbare ruimte aanbracht. Het topstuk was de mural ‘Heart Boy’, een afbeelding van een jongen met een verfkwast op een inmiddels gesloopt gebouw in Londen. Na de afbraak ging de muur naar een privéverzamelaar. Die bood ‘Heart Boy’ vervolgens aan op de veiling voor een prijs tussen de 80.000 en 120.000 dollar.

Volgens curator Acoris Andipa is er een belangrijk verschil tussen de tentoonstelling die in Londen plaatsvond en die in Rome. De werken die in Rome worden getoond zijn stukken die hijzelf heeft verkocht of geschonken en niet om Banksy-kunst die verwijderd is van de originele straatlocatie. Het feit dat Banksy zijn werk verkoopt aan verzamelaars is volgens Andipa tekenend voor het feit dat hij wel degelijk een commerciële instelling heeft.

Volgens Andipa waren alle huidige eigenaars van de Banksykunst die tot 4 september te zien is in Rome, meer dan bereid de kunst uit te lenen. Veel van de stukken vonden hun weg naar Rome na een paar lunches of telefoontjes. Op enkele weken tijd was de tentoonstelling samengesteld. De meeste stukken zijn nooit eerder tentoongesteld.

Banksy is alleszins één van de meest controversiële figuren van deze tijd. Ondanks zijn anonimiteit is hij veelbesproken en komt hij sinds de late jaren ’90 van vorige eeuw voortdurend onder de aandacht van een internationaal publiek. Het is een stedelijke kunstenaar die verschillende media gebruikt, gaande van het schilderen op doek en het maken van zeefdrukken maar ook sculpturen en grote installaties creëert, evenals geanimeerde scènes waarin soms zelfs levende dieren worden betrokken.

Zijn werken worden vaak gekenmerkt door humor en menselijkheid en geven een stem aan de grote massa en aan mensen die anders niet door iedereen zouden worden gehoord. Een voorbeeld hiervan is zijn recente creatie, vlak voor de Franse ambassade in Londen, die de politiek inzake de vluchtelingencrisis hekelt.

Zijn anonimiteit en het feit dat hij door geen enkele kunstgalerij officieel wordt vertegenwoordigd maakt het moeilijk zijn werk te tonen in een museum of op een expo. Dat Rome er toch in slaagt zo’n 150 Banksy’s bij elkaar te krijgen in één gebouw is daarom opmerkelijk.

Acoris Andipa is echter wel een gerespecteerde verdeler van het werk van Banksy. In 2007 organiseerde hij ook al eens een grote tentoonstelling over Banksy die in zes weken tijd 36.000 bezoekers ontving. Andipa is tevens verantwoordelijk voor het op de markt brengen van een aantal belangrijke werken van de kunstenaar.

Zijn mede-curatoren Stefano Antonelli en Francesca Mezzano zijn de oprichters van 999Contemporary, een particuliere non-profit instelling gewijd aan de studie, praktijk en de stedelijke ontwikkeling van de hedendaagse kunst door middel van openbare kunstprojecten, tentoonstellingen, educatieve projecten en goede doelen.

www.fondazioneterzopilastro.it

www.banksy.co.uk

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s