Via dei Fori Imperiali volledig verkeersvrij vanaf 2017

De Via dei Fori Imperiali zal vanaf volgend jaar volledig verkeersvrij worden. Ook de bussen en taxi’s worden dan geweerd. Er komen ook enkele nieuwe ingrepen zodat visueel duidelijk wordt dat dit gebied enkel en alleen voor voetgangers bestemd is. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Met het verkeersarm maken van deze door toeristen zeer druk bezochte straat werd in 2013 een begin gemaakt door Ignazio Marino, de vorige burgemeester van Rome. Die experimenteerde de voorbije jaren in verschillende fasen met speciale voetgangersgebieden en liet uittesten of en hoe bepaalde toegangswegen voor het verkeer konden worden afgesloten en welke gevolgen dat had voor de straten in de onmiddellijke omgeving.

Het nieuwe stadsbestuur onder leiding van de pas verkozen burgemeester Virginia Raggi besliste nu de Via Fori Imperiali vanaf 2017 volledig verkeersvrij te maken. Wel is het mogelijk dat het openbaar vervoer in de straat ook in januari nog een tijdje blijft rijden. Om de vervuiling door uitlaatgassen aan monumenten zoals onder meer het Colosseum zoveel mogelijk te beperken, was het eerder al de bedoeling om alle bussen reeds vanaf deze maand te weren.

Het aantal bussen dat stopt aan het Colosseum werd het voorbije jaar weliswaar beperkt, maar voorlopig blijven ze echter rijden om de hoge boetes te vermijden die de stad zou opgelegd krijgen als de werkzaamheden in verband met de aanleg van de nieuwe metro C zouden worden gehinderd. Voertuigen en materieel van de aannemer moeten immers ten allen tijde toegang krijgen tot de bouwplaats.

Dat is de reden dat voetgangers op de Via Fori Imperiali tussen Largo Corrado Ricci en Piazza del Colosseo nog steeds naar een smalle voetgangersstrook worden geleid. De autostrook op dat gedeelte moet voor de aannemer hoe dan ook open blijven, waardoor ook de bussen er voorlopig nog kunnen blijven rijden. Indien de zone niet meer toegankelijk zou zijn, wacht de stad een boete van 150.000 euro per dag. Daarbij komen dan ook nog sancties voor de vertraging van de werkzaamheden. Die kosten zouden al gauw in de miljoenen lopen.

Het ontstaan van de Via dei Fori Imperiali is te wijten aan Benito Mussolini. De fascistische tijd in Rome wordt vooral herinnerd door een aantal bouwkundige ingrepen, vaak ten behoeve van – nooit aangelegde – megalomane bouwwerken. De afbraak (1931–1933) van de middeleeuwse en renaissancewijk tussen Piazza Venezia en het Colosseum was en is één van de meest omstreden ingrepen. Niet alleen ging veel kunsthistorisch en cultureel belangrijk materiaal verloren, ook werd verzuimd het afgebrokene grondig te documenteren. In de periode 1924 tot 1932 werden de keizerfora opgegraven. Die werden voor een groot deel weer opgeofferd voor de aanleg van een brede laan, hoofdzakelijk bestemd voor de parades van Mussolini, de strook die we vandaag kennen als de Via dei Fori Imperiali.

Het idee van een verkeersvrije Via dei Fori Imperiali werd reeds 35 jaar geleden ingevoerd door de toenmalige burgemeester van Rome, Luigi Petroselli. Hij lanceerde de gewoonte om de hele straat op zondag af te sluiten voor auto’s, zodat de archeologische en culturele zone tenminste één keer per week was voorbehouden aan voetgangers. Petroselli was een visionair en zag in die tijd reeds het belang in van de archeologische site rond het stadhuis. Hij wilde op termijn een volledig op elkaar aansluitend archeologisch gebied creëren, vanaf het Capitool, het volledige Forum Romanum en het Colosseum. Ook de afschaffing van het gemotoriseerde verkeer op de Via dei Fori Imperali hoorde daarbij.

De plannen van Luigi Petroselli gingen echter niet door. Petroselli, wellicht de meest populaire Romeinse burgemeester van de vorige eeuw, stierf in 1981 onverwacht aan een hartaanval. Hij was toen amper 49 jaar en pas twee jaar burgemeester. Ondanks dat korte mandaat blijft de naam Petroselli onlosmakelijk verbonden met een unieke, intense en vruchtbare periode in de geschiedenis van Rome. Hij besefte als geen ander dat Rome bezig was op enkele tientallen jaren tijd te vernietigen wat haar voorouders gedurende vele eeuwen voordien hadden opgebouwd.

De bescherming en herwaardering van de vele monumenten en archeologische vindplaatsen werden tijdens Petroselli’s bestuur een forse versnelling hoger geschakeld en vanuit zijn kantoor in het Capitool werd het ene na het andere originele idee de wereld ingestuurd. Tevens werd de aanzet gegeven voor een aantal grootschalige openbare werken en ingrepen die de daaropvolgende jaren zouden worden uitgevoerd. Zijn naam leeft vandaag voort in de Via Luigi Petroselli, ironisch genoeg een straat vlakbij het Capitool waar de auto’s haast permanent voorbijrazen.

De totale afschaffing van het autoverkeer op de Via dei Fori Imperiali – door de burgemeester toen al omschreven als een zorgelijke noodsituatie – heeft Petroselli dus niet meer kunnen realiseren en geen van zijn opvolgers is dapper genoeg geweest om dat te doen.

Tot burgemeester Ignazio Marino in 2013 op het toneel verscheen en besliste om verscheidene grote voetgangersgebieden in Rome te creëren. De tegenstand die dit opriep negeerde hij. Wat hem wel parten speelde was de budgettaire toestand van Rome, waarbij tegenstanders verklaarden dat de stad andere prioriteiten zou moeten hebben dan het verkeersvrij maken van straten en pleinen. Marino, die vorig jaar ontslag moest nemen, werd inmiddels opgevolgd door Virginia Raggi. Wat de Via dei Fori Imperiali betreft, lijkt ze alvast het beleid van haar voorganger voort te zetten.

Voor het welzijn van de talrijke monumenten in de omgeving ongetwijfeld een goede zaak, al zal deze maatregel zeker niet volstaan. Zo passeren er, komende vanuit de Via dei Fagutale en de Via degli Annibaldi langs de Via Nicola Salvi ‘boven’ de Via dei Fori Imperiali dagelijks duizenden voertuigen op 30 tot 40 m afstand van het Colosseum. Alle wegen in de buurt afsluiten lijkt nauwelijks haalbaar.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s