Morgen officiële heropening Spaanse Trappen in Rome

De Spaanse Trappen worden morgen na een lange restauratiebeurt die in oktober vorig jaar begon, morgen opnieuw officieel geopend. Dat had eigenlijk vandaag al moeten gebeuren, maar de heropening, waaraan onder meer ook een concert gekoppeld is, werd een dag uitgesteld omwille van het slechte weer. De werkzaamheden hebben ruim 1,5 miljoen euro gekost, een bedrag dat werd gefinancierd door het mode- en juwelenhuis Bulgari.

In de aanloop naar de heropening van de Spaanse Trappen is in Rome een stevige discussie ontstaan. Paolo Bulgari, de topman van Bulgari zou het monument ’s nachts immers graag afgesloten zien worden met een hek. Zitten op de trappen zou volgens hem niet meer kunnen, laat staan er eten en drinken. De trappen, nu weer wit en glanzend, zouden anders al gauw weer met allerlei vuil worden bedekt.

De vraag van Paolo Bulgari is begrijpelijk. Een mens spendeert anderhalf miljoen euro aan de reiniging en renovatie van een monument en ziet dan ook graag dat in de toekomst wordt voorkomen dat het weer de slechte kant op gaat. De Spaanse Trappen zijn inderdaad niet bestemd om er urenlang te zitten eten en drinken (wat trouwens nu ook al verboden is), sigarettenpeuken weg te gooien, kauwgom achter te laten of er dronken te worden. “Barbaren”, noemt Paolo Bulgari het gedeelte van de mensheid dat zich hieraan schuldig maakt.

Aan en op de Spaanse Trappen was er vele jaren toezicht. Toeristen en voorbijgangers werden vriendelijk maar kordaat duidelijk gemaakt dat bepaalde gedragingen niet konden. Ook in en rond vele andere monumenten in Rome is dat zo. Het is pas toen het toezicht aan de Spaanse Trappen tot een minimum werd herleid en uiteindelijk vrijwel verdween dat de problemen begonnen die hebben geleid tot een zodanig vervuild monument dat een grondige renovatie dringend nodig was.

Volgens Claudio Parisi, hoofdinspecteur van de dienst Cultureel Erfgoed in Rome, is het ondenkbaar om de trappen af te sluiten. De Spaanse trappen werden destijds (overigens door de Fransen en niet met Spaans geld) gebouwd om de doorgang van de Pincio naar het lager gelegen gedeelte van Rome te vergemakkelijken. Die doorgang nu afsluiten, ook al zou het alleen maar ’s nachts zijn, vindt Parisi alleen daarom al behoorlijk absurd.Mensen moeten de trappen zowel overdag als ’s nachts als doorsteek kunnen gebruiken.

Ook het allesbehalve esthetische aspect van een hek dat ’s avonds en ’s nachts het uitzicht op de wereldberoemde trappen zou belemmeren roept vragen op. Parisi vindt het beter de mensen te sensibiliseren en bezoekers te wijzen op de gevolgen van hun soms inderdaad nonchalante gedrag. Overigens gedragen toeristen zich niet anders dan vele Romeinen doen. Die geven helaas maar al te vaak het slechte voorbeeld door sigarettenpeuken losjes op straat te gooien en vuilnis te laten rondslingeren.

Een aantal eigenaars van de luxe winkels rond de Spaanse Trappen blijken wel wat te voelen voor het idee van Bulgari, zo blijkt uit een rondvraag door Italiaanse journalisten. Sommige winkeliers vrezen eveneens dat de nu opnieuw fraai gerenoveerde Spaanse Trappen niet lang hun mooie uitzicht zullen behouden. Evenmin zijn ze vergeten dat in februari vorig jaar dronken voetbalsupporters de toen pas gerestaureerde Barcaccia-fontein vóór de Spaanse Trappen beschadigden.

Met de 1,5 miljoen euro die Bulgari sponsorde, werd de wereldberoemde trappenpartij, die Piazza di Spagna verbindt met de Trinità dei Monti-kerk volledig gereinigd. Daarnaast werden mossen en planten die in de barsten van de trap groeiden, verwijderd. Alle gebarsten treden werden vervangen. Het gaat om de grootste opknapbeurt voor de Spaanse Trappen sinds de grote renovatie in 1995.

Inzake restauratie van monumenten in Rome gaf schoenenfabrikant Diego Della Valle (Tod’s) het goede voorbeeld door 25 miljoen euro uit te trekken voor de restauratie van het Colosseum. Het modehuis Fendi schonk 2,5 miljoen euro voor het opknappen van de Trevifontein en sponsorde ook de restauratie van nog vier andere fonteinen.

Kleinere bedrijven sponsoren momenteel ook op weliswaar beperkte schaal een aantal andere renovatiewerken in de stad. Dat is allemaal goed nieuws voor de stadskas van Rome, maar die sponsors willen er uiteraard ook iets voor terug. De vraag is in hoeverre deze privésponsors hun wetten kunnen en mogen stellen aan het stadsbestuur.

Voor Bulgari had de toezegging om de renovatie van de Spaanse Trappen te sponsoren vooral ook een nostalgische reden. Sotirio Bulgaris, de stichting van het juwelenhuis, beschikte in het begin van de vorige eeuw, op het hoogtepunt van zijn carrière, reeds over drie winkels in Rome. Twee daarvan bevonden zich in de Via dei Condotti en eentje lag in de Via Sistina, bovenaan de Spaanse Trappen. De man maakte meermaals per dag een ronde langs al zijn winkels en moest dus jaarlijks duizenden keren de Spaanse Trappen op en neer wandelen. De trappen zijn op die manier onlosmakelijk verbonden met het luxemerk Bulgari.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s