Nieuw systeem goederendistributie op luchthavens Fiumicino en Ciampino

XPO Logistics, een wereldwijde  leverancier van logistieke diensten en Aeroporti di Roma (ADR), verantwoordelijk voor de operationele systemen van de luchthavens Leonardo da Vinci (Fiumicino) en Ciampino, zijn begonnen met de eerste logistieke operatie in Italië voor het naadloze beheer van goederenstromen in één geïntegreerd proces. Dat proces omvat het hele logistieke traject: de consolidatie van inkomende voorraden, het sorteren en de opslag, de picking en levering van artikelen aan de winkels op de luchthaventerminals.

Het systeem werd door XPO Logistics eerder met succes getest op de luchthavens van Manchester en London Stansted en moet het logistieke beheer vereenvoudigen en de verkeersdrukte op de luchthavens beperken, zonder de hoge beveiligingsnormen uit het oog te verliezen. XPO Logistics heeft in Fiumicino reeds een centraal distributiecentrum ingericht dat dienst doet als goederenverzamelplaats, met opslagmogelijkheden onder verschillende temperatuurcondities. Goederen worden volgens strenge beveiligingsvoorschriften gescreend alvorens ze voor opslag worden gesorteerd. Voertuigen van XPO Logistics transporteren de goederen van de opslag naar negen terminalverdeelpunten, vanwaar de ze direct worden afgeleverd bij de winkels in de terminals. Bij eventuele teruggave van de goederen door de winkels wordt hetzelfde proces in omgekeerde volgorde afgewerkt.

De flexibiliteit van deze oplossing zorgt ervoor dat retailers op de luchthaven zowel op afroep kunen worden bediend als volgens vaste bestelroosters. Het team van XPO logistics telt in Fiumicino momenteel 27 medewerkers, ze staan in voor de bediening van ongeveer 150 winkels. Ze beheren de stromen van uiteenlopende goederen, waaronder dranken en voedingsmiddelen, verzorgingsproducten, speelgoed, kleding, kranten en tijdschriften, consumentenelektronica, enz.

Advertenties

2 Reacties to “Nieuw systeem goederendistributie op luchthavens Fiumicino en Ciampino”

  1. Donald Josephat Says:

    Indien koffers niet worden uitgeladen of afgeleverd in Schiphol kan dat (vooral ook) te maken hebben met de Nederlandse handlers. Tenzij de koffers in Rome niet ingeladen zijn natuurlijk. Ik heb zelf zowel in Brussel als in Schiphol uren gewacht op bagage die nooit kwam, maar uiteindelijk bleek het probleem bij de bagage-afhandelaar in Nederland of België te liggen…. Niet in Rome. Cruciale en kostbare zaken in een koffer laten zitten die de bagageruimte in moet is hoe dan ook nooit een goed idee.

  2. Gianni di Panni Says:

    Ze zouden misschien ook iets kunnen doen aan het bagagesysteem, want dat is echt een ramp. De lopende band doet het niet en bagagestukken komen niet aan. Vorige week op Schiphol wachtten tien mensen eindeloos op hun koffer uit Rome. Vergeefs. Mijn zussie was een van de pechvogels en moest haar auto op de parking achterlaten en inbreken in haar eigen huis, want de sleutels zaten per ongeluk nog in haar koffer.
    Op Fiumicino moesten we de koffers overdragen aan zo’n mannetje, die nog grapte “Waar moet ie heen? Addis Abeba of Lima, Peru?” Na drie dagen zoek te zijn geweest blijkt ie echt de halve wereld rond te zijn geweest, vertelden ze bij de KLM, die de koffer keurig thuisbezorgde.
    Maar ja, naar Rome ga je natuurlijk niet voor de ordelijkheid. De charme van het incomplete zijn wij al lang verloren, en dat maakt deze stad nou net zo leuk. Ik hoop er nog honderd jaar te mogen komen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s