Nieuwe tentoonstelling gestart in het Colosseum

De pas geopende tentoonstelling Colosseo un’icona die je nog tot 7 januari 2018 kan bezoeken in het Colosseum zelf, gaat diep in op de geschiedenis van het iconische gebouw en toont de nieuwe ontdekkingen en geheimen die tijdens de recente renovatiewerkzaamheden aan het licht kwamen. Dat het Coloseum na al die eeuwen de moderne archeologen nog steeds kan verrassen is bijna onwerkelijk. Dat vonden ook Rossella Rea, Serena Romano en Riccardo Santangeli Valenzani die optreden als curatoren van deze speciale tentoonstelling die gewijd is aan de geschiedenis van het Flavische Amfitheater. Indien succesvol, wordt de expo misschien verlengd en wellicht zelfs permanent. Voorlopig kan je er dus alvast voor de rest van het jaar terecht.

De tentoonstelling focust vooral op de vele transformaties en wijzigingen die het meest bezochte monument ter wereld in de voorbije eeuwen onderging, maar wijst de bezoeker ook op de iconische waarde van het gebouw dat al zoveel eeuwen symbool staat voor de Romeinse oudheid. Dat is tot vandaag zo: wie het over Italië heeft, brengt al gauw Rome ter sprake en bij het vermelden van Rome kom je onvermijdelijk al snel uit bij het Colosseum. De Romeinen zijn er ook fier op en Italië beeldt het monument zelfs af op de euromuntjes van 5 cent.

De expo belicht wat er in de loop der eeuwen, na het officiële einde van de gladiatorengevechten in 523 na Chr. allemaal met het monument gebeurde en laat zien dat het gebouw zoveel meer is dan een voormalige arena. Aanvankelijk leek het Colosseum echter gewoon één van de vele puinhopen uit de oudheid te worden, maar talrijke schetsen, tekeningen en later schilderijen en aquarellen, tonen dat het gebouw telkens opnieuw leven kreeg ingeblazen.

Vandaag kopen talrijke toeristen nog steeds prullaria of een souvenirtje met een afbeelding van het Colosseum en dat was in de voorbije vier, vijf eeuwen niet anders: ook toen werden kleine marmeren reproducties, mozaiëken met daarop het Colosseum en vele andere aandenkens verhandeld. Talrijke kunstenaars vereeuwigden het gebouw ook op doek of tekening, soms werd dat zelfs seriewerk, en ook die kunstwerkjes werden vlot verkocht als souvenir.

Zo bevat de tentoonstelling een honderdtal maquettes, schilderijen en andere afbeeldingen van het monument, maar toont men ook fragmenten uit belangrijke films waarin het Colosseum een rol speelde. Voor de beelden werd geput uit het rijke archief van het Istituto Luce Cinecittà. In twaalf secties wordt de historische en culturele invloed van het Colosseum in talrijke gebieden (kunst, restauratie, architectuur, stedenbouw, entertainment, literauur, sociologie, politiek, enz.) verduidelijkt.

Zo kom je te weten dat er in de middeleeuwen winkels waren gevestigd, evenals een kerk maar ook een fort. Tijdens de recente renovatiewerken werden gaten ontdekt waarin destijds de steigers waren verankerd die fungeerden als houten wandelpad voor de soldaten die wacht moesten lopen om het fort te bewaken.

De tentoonstelling toont ook de handtekening die de Franse schilder en tuinarchitect Hubert Robert (1733-1808) in 1762 op één van de pijlers van het monument kraste. Vandaag zou de man die onder meer betrokken was bij de opbouw van het Louvre, een zware boete krijgen voor die wandaad. Een ander opmerkelijk stuk is een maquette van het Colosseum die werd vervaardigd in de periode 1790-1812 toen de ondergrondse gewelven nog niet waren uitgegraven.

Tijdens de restauratie werden ook heel wat nieuwe verrassende details ontdekt. Bovenaan de boogvormige ingangen naar het Flavische amphitheater, bevonden zich numerieke aanduidingen om de stromen bezoekers te kanaliseren naar verschillende sectoren, rijen en plaatsen in het Colosseum, net zoals dat vandaag nog steeds gebeurt in een sportstadion of theater. Dat was al langer geweten, maar de recente renovatie leverde het definitieve bewijsdat elke toegang tot een bepaalde sector van de arena was aangeduid in een aparte kleur.

Wit en okergeel werden al eerder ontdekt, tijdens de renovatie werden ook sporen aangetroffen van rood. Dat was tot dusver niet bekend. Daarmee wordt bewezen dat elke toegang tot het Colosseum wel degelijk een verschillende kleur had, die overeenstemde met de kleur van het toegangsbewijs. Er werd al lang vermoed dat de Romeinen gebruik maakten van een dergelijk systeem maar dit werd nooit eerder met zekerheid vastgesteld. De restaurateurs en archeologen spreken van een weliswaar kleine maar toch geweldige vondst.

Niemand had immers verwacht dat ooit nog enkele oorspronkelijke kleuren van deze nummers zouden worden geopenbaard. De sporen die werden teruggevonden na de reiniging van de originele travertijn laten echter geen ruimte voor twijfel. Bezoekers van het Colosseum konden al van ver vóór de ingang via de kleuren zien langs waar en hoe ze het amphitheater moesten betreden. Ook voor wie de cijfers op het ticket niet kon lezen was het dus geen probleem om te weten langs waar men precies de arena moesten binnengaan.

De toegangsbewijzen voor het Colosseum waren doorgaans gratis, maar de plaatsen werden wel verdeeld volgens de sociale klasse waartoe men behoorde. Het blootleggen van de eeuwenlang door vuil en stof bedekte oorspronkelijke kleuren, was slechts één van de ontdekkingen. Er zijn overigens een paar nieuwe boeken in de maak over de geschiedenis van het Colosseum, waarbij rekening wordt gehouden met de recente ontdekkingen, al zullen we daar nog wel even op moeten wachten.

De bouw van het Colosseum begon onder keizer Vespasianus in 72 en werd door keizer Titus ingewijd (in 80). De omtrek bedraagt 527 m, de hoogte 57 m, het aantal ingangen 80, het aantal toeschouwersplaatsen bedroeg ongeveer 50.000. Het bouwwerk was bestemd voor gevechten tussen gladiatoren onderling en met wilde beesten. Wilde dieren werden massaal aangevoerd vanuit Afrika.

Alle praktische informatie over de tentoonstelling vind je op deze link.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s