Alitalia staat dicht bij het faillissement maar regering sponsort opnieuw

De raad van bestuur van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia heeft gisteren unaniem besloten de regering in Rome te vragen het bedrijf onder het toezicht van een bijzondere bewindvoerder te plaatsen. Die procedure kan leiden tot het faillissement.  Hoewel de regering eerder had gezegd dat ze het noodlijdende Alitalia niet te hulp zou komen, werd nu toch beslist de maatschappij in de lucht te houden met een noodlening van 600 miljoen euro, gespreid over zes maanden. De langdurige doodstrijd van Alitalia lijkt daarmee voor de zoveelste keer weer even afgewend.

Volgens de Italiaanse minister van Economische Ontwikkeling, Carlo Calenda, zouden miljoenen mensen in de problemen komen door geannuleerde vluchten als de luchtvaartmaatschappij de reddingsboei had geweigerd. Het zou volgens hem ook enorme schade voor de reputatie van Italië en de toeristische sector hebben veroorzaakt. Calenda heeft drie bestuurders gemandateerd om investeerders te zoeken voor Alitalia. De vraag is wie de luchtvaarmaatschappij nog wil.  Een zelfstandig voortbestaan in een fors afgeslankte vorm (al dan niet met een andere naam), een volledige of gedeeltelijke verkoop of een ontmanteling behoren allemaal tot de mogelijkheden.

De beslissing op een bewindvoerder aan te stellen volgde een week nadat het personeel van Alitalia het verlies van 1.600 van de 12.500 banen en een aantal toegevingen, zoals inleveringen op het loon had verworpen. Die ingrepen zijn een onderdeel van een herfinancieringsplan van 2 miljard euro dat de noodlijdende onderneming moest redden. Het is de bedoeling dat de luchtvaartmaatschappij binnen twee jaar weer levensvatbaar wordt. Als dat niet lukt, wordt het bedrijf failliet verklaard. Het Duitse Lufthansa dat in sommige media werd genoemd als mogelijke overnemer, lijkt niet geïnteresseerd.

Alitalia benadrukt dat het vluchtschema voorlopig ongewijzigd blijft. In Italië groeit wel de kritiek op de voortdurende steun aan Alitalia. De Italiaanse bank Mediobanca berekende dat de inspanningen om het Italiaanse bedrijf overeind te houden de Italiaanse belastingbetaler over de periode van 1974 tot 2014 al zeker 7,4 miljard euro hebben gekost. De belangrijkste aandeelhouders van Alitalia zijn de luchtvaartmaatschappij Etihad Airways uit Abu Dhabi en een aantal Italiaanse banken. Etihad heeft een belang van 49 procent in de maatschappij en kwam terecht bij Alitalia na een zoveelste redding in 2014.

De krant De Tijd berekende dat Alitalia sinds 2009, toen de maatschappij een doorstart maakte na een gelijkaardige procedure, bijna 3 miljard euro verlies maakte. Alitalia kampt al langer met hoge kosten en een moordende concurrentie van de goedkope luchtvaartmaatschappijen Ryanair en Easyjet, die een groot deel van het binnenlandse verkeer inpikten. Door jarenlange slechte prestaties zakte het marktaandeel van Alitalia op de thuismarkt van 23 procent in 2007 naar 18 procent in 2015. Ryanair is marktleider met 23 procent.

In een commentaarstukje in dezelfde krant legt journalist Guido Meeussen de link met de teloorgang van het Belgische Sabena. “De 12.500 werknemers van Alitalia hebben een historische vergissing begaan door het herstructureringsplan van de laatste kans te verwerpen. Het roept trieste herinneringen op aan de nazomer van 2001 toen de Sabena-piloten hautain weigerden in te leveren. Ging de ‘Belgische trots’ toen ten onder door de Zwitserse weigering nog extra geld te geven, dan ligt voor het Italiaanse personeel nog 2 miljard euro klaar. Tien keer meer dan het bedrag waarmee de doorstart van Sabena naar Brussels Airlines werd gefinancierd. Het dossier Alitalia is al jaren de kroniek van een aangekondigde dood. KLM betaalde in 2000 liever een verbrekingsvergoeding van 600 miljoen euro, dan aandeelhouder van Alitalia te blijven. Air France-KLM liet na een eerdere investering (2008) zijn belang verwateren. En tegen de tijd dat Etihad – de redder die er geen was – zijn intrede deed, had Ryanair het gros van de Italiaanse luchtvaartmarkt ingepalmd”, aldus Guido Meeussen in De Tijd.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s