Een persoonlijke Romegids met vele tips

Niet geheel toevallig verscheen op 21 april, de feestdag van Rome, het nieuwe boek van de Nederlandse blogster Saskia Balmaekers, bekend van Ciaotutti.nl. Mijn Rome is een persoonlijke Romegids met veel fijne tips, unieke adresjes en bijzondere bezienswaardigheden. Het boek is rijkelijk geïllustreerd en doet je meteen watertanden naar Rome. Er is uiteraard aandacht voor het rijke verleden van de stad, maar vooral ook voor het Rome van nu, dat de historische setting mooi verweeft in het huidige straatbeeld. Zo zijn er bv. 24 pagina’s gewijd aan streetartkunst.

“De bekende bezienswaardigheden laat ik zo veel mogelijk links liggen. In plaats van het Colosseum neem ik je mee naar de wijk Monti, waar vroeger de gladiatoren, hoeren en zigeuners woonden (en waar de jonge Caesar zelfs even zou hebben gewoond om te laten zien dat hij deel uitmaakte van het gewone volk), waar nu een mix van boetieks, restaurants en wijnbarretjes te vinden is”, vertelt Saskia.

Het boek laat je proeven van de Romeinse keuken, van een maritozzo bij het ontbijt tot romige cacio e pepe als lunch, van authentieke gerechten uit het voormalige getto (zoals de gefrituurde artisjokken) tot cocktails in een voormalig klooster. De lezer staat stil bij marmeren bordjes en beschilderde muren, bij kleurrijke mercati en klaterende neuzen, bij scherven en straataltaartjes, bij gebroken harten en verborgen dieren.

In het voorwoord van haar boek schrijf Saskia: “Mijn eerste voetstappen in Rome zette ik alweer bijna twintig jaar geleden, maar ik herinner het me als de dag van gisteren. Ik was meteen onder de indruk. Niet zozeer van de grootse monumenten, maar van de sfeer die de stad ademde. De druk gebarende mensen, de pleinen en pleintjes, het gesis van de espressomachines in de vele barretjes, de fonteinen, de restaurantjes waar het geroezemoes van gezellig etende gasten af en toe werd verstoord door een ploppende kurk of een kok die een aria de lucht in slingerde…”

“Ik kon dan ook niet wachten om meer van de stad te ontdekken. Twintig jaar later ben ik ontelbaar veel keren in Romes warme omhelzing gedoken. Soms voor enkele dagen, soms voor een paar maanden, maar altijd met ongebreideld enthousiasme, met een hart dat elke keer weer sneller ging kloppen en steeds meer van Rome in zich opnam. Ik ontdekte steeds weer nieuwe favoriete plekken, maakte lijstjes met nieuwe plaatsen en verhalen om aan nader onderzoek te onderwerpen en ontmoette nieuwe vrienden”.

“Mijn hart en hoofd vulden zich steeds meer met het Romeinse stratenplan. Ik liet me leiden door het advies van barista’s en beeldhouwers, door taxichauffeurs en toevallige passanten. Ik dwaalde uren rond zonder plattegrond, tot het spinnenweb aan straten en steegjes langzaam maar zeker een herkenbaar geheel werd. In Mijn Rome laat ik jou de stad ontdekken. Niet met een opsomming van de bekende bezienswaardigheden, maar met een unieke duik in een stad die haar gelijke niet kent. Ik deel al mijn favoriete Romeinse plekken, restaurants, verhalen en ‘geheimen’, zodat je Rome beter leert kennen dan menig Romein. Zet al je zintuigen op scherp en geniet van la bella Roma!”.

Zo, nu heb je het eens van de auteur zelf gehoord. We weten behoorlijk zeker dat vele clubleden die gevoelens ook bij zichzelf zullen herkennen.

Mijn Rome
Auteur: Saskia Balmaekers
Aantal pagina’s: 240
Taal: Nederlands
Afmetingen: 20 x 215 x 165 mm
Gewicht: 540 g
Eerste druk: april 2017
ISBN10 9401606609
ISBN13 9789401606608
Uitgever: Xander Uitgevers, Amsterdam
Prijs: 19,99 euro

Geef een reactie

