Rome droomt al van metrolijn D, maar daarvoor is tunnel onder Tiber nodig

Ondanks de gigantische vertraging waarmee de Romeinse metrolijn C wordt aangelegd, de moeilijkheden waarmee ze te maken krijgen en de fors uit de hand lopende kostprijs van het project, droomt Rome reeds van de aanleg van een vierde metrolijn in de stad. Deze D-lijn zou het historische centrum moeten verbinden met de noordelijk gelegen wijken zoals Talenti, Trieste, Montesacro en Salario en in het zuiden met onder meer Magliana en de EUR, maar vooral ook met het spoorwegstation van Trastevere, waar de metroreizigers kunnen aansluiten op de treinverbinding naar de luchthaven.

Voor deze D-lijn (oranje kleur) zou ter hoogte van het Tibereiland ook een tunnel onder de rivier moeten komen. In de buurt van Piazza San Silvestro, in het hart van het historische centrum, zou dan eveneens een metrostation moeten worden gebouwd.Een operationele Lijn D zou reizigers tot in stedelijke zones brengen die niet door door de huidige metrolijnen A en B of de toekomstige C-lijn worden bediend en in enkele cruciale knooppuntstations (EUR Magliana, Venezia, Spagna en Jonio) de verbinding leggen met de andere metrolijnen.

Op de D-lijn worden 22 stations voorzien: Agricoltura, EUR Magliana, Magliana Nuova, Roma Tre, Fermi, Trastevere, Nievo, Sonnino, Venezia, San Silvestro, Spagna, Fiume, Buenos Aires, Verbano, Vescovio, Salario, Prati Fiscali, Jonio, Adriatico, Talenti, Pugliese en Ojetti.

EUR Magliana wordt een knooppuntstation waar de verbinding met metrolijn B wordt gelegd. Ook vanaf het station Jonio kunnen reizigers via de B1-verbinding opnieuw aansluiten op de B-lijn. In station Venezia kan worden overgestapt op lijn C. Ook Spagna wordt een verbindingsstation, hier kunnen reizigers van de D-lijn gebruik maken van lijn A.

Lijn D wordt 20,4 km lang en zou een stroom van ongeveer 20.000 passagiers per uur en per richting moeten aankunnen. De metrodienst zou worden uitgevoerd door 31 geautomatiseerde treinstellen met 800 zitplaatsen en die rijden met een hoge frequentie, waarbij de wachttijd tussen twee opeenvolgende metro’s niet langer mag duren dan 90 seconden. Studies wijzen uit dat ongeveer 400.000 mensen per dag gebruik zullen maken van metrolijn D.

Metrolijn D zou de verkeersdruk in het historische centrum aanzienlijk verminderen en het mogelijk maken dat een belangrijk deel van de kernstad grotendeels verkeersvrij wordt. Meteen zou ook de luchtvervuiling door het autoverkeer dalen. De reiniging van gebouwen en monumenten in de stad kost Rome jaarlijks vele miljoenen.

De geschatte bouwkosten om de volledige lijn D te realiseren, inclusief de bijkomende en compenserende werken die werden aangevraagd, bedragen ongeveer 3,41 miljard euro. Maar dat is een kostenraming die werd opgemaakt in 2009. Vandaag zal dat bedrag ongetwijfeld al een aanzienlijk stuk hoger liggen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.