Busmaatschappij experimenteert met ticketverkoop aan boord

De Romeinse vervoersmaatschappij ATAC (Agenzia per i Trasporti Autoferrotranviari del Comune di Roma) experimenteert met de verkoop van vervoersbewijzen op de bus. Tickets die je op de bus koopt zijn 50 cent duurder dan een gewoon standaardticket en kosten dus 2 euro. De boordtickets kunnen gekocht worden bij de chauffeur, waarna je met je kaartje een tourniquet moet passeren. Voorlopig staat daar nog een personeelslid van ATAC om mensen te helpen die moeilijkheden hebben met het tourniquetsysteem.

De kans dat je eerstdaags te maken krijgt met dit nieuwe systeem is niet erg groot: voorlopig gaat het om slechts één bus, namelijk lijn 515 die de verbinding tussen Anagnina en Ciampino verzorgt. Op alle andere bussen in Rome kan je dus geen tickets kopen. Je schaft die nog steeds vóór je reis aan in een tabaccheria, bij een krantenkiosk of aan een automaat in de metrostations. Je moet het kaartje vervolgens in de bus valideren.

Zodra een ticket gevalideerd is kan je binnen de toegestane tijd gebruik maken van bussen, trams, trolleybussen, de metrolijnen en de regionale spoorlijnen, Trenitalia (tweede klasse) Roma – Lido, maar ook de stedelijke route Roma – Giardinetti en Roma – Viterbo en de Cotral-bussen. Uitzonderingen zijn de Cotral-verbinding Roma Tiburtina – Termini – luchthaven Fiumicino en de rechtstreekse Trenitalia-verbinding van de luchthaven Fiumicino naar station Termini (de Leonardo-Express).

Het is niet de eerste keer dat ATAC reiskaartjes aan boord van een bus probeert te verkopen. Twaalf jaar geleden bestelde de vervoersmaatschappij 843 speciale kleine automaten, die in de bussen zelf werden geïnstalleerd. Maar ATAC had geen geld over om het onderhoud van de toestellen te betalen waardoor steeds meer machines defect raakten. Uiteindelijk reden de bussen met zoveel niet-werkende automaten rond dat beslist werd om het systeem volledig te ontmantelen.

Hoewel de boetes hoog zijn en er regelmatig controleurs op de bus stappen, “vergeten” veel Romeinen hun ticketje te gebruiken. In het historische centrum valideren de reizigers hun ticket meestal nog wel, maar eenmaal buiten het stadscentrum, waar de kans op controle veel geinger is, stappen veel mensen op de bus zonder ticket of valideren ze het niet. De chauffeurs hebben geen interesse in wie (legaal of illegaal) meerijdt: controleren is niet hun taak.

De toestand bij ATAC is rampzalig. Het vervoersbedrijf kampt met een schuldenlast van bijna 1,4 miljard euro waardoor nieuwe investeringen uitblijven of systematisch worden opgeschoven. De maatschappij wordt geteisterd door corruptieschandalen. De leiding wordt vaak bekritiseerd wegens wanbeheer maar blijft gewoon op post. Er zijn voortdurend personeelsproblemen en het personeel dat er wel is staakt op zeer regelmatige basis. ATAC heeft meer dan 11.000 mensen in dienst.

De vloot is grotendeels verouderd. Bussen vallen onderweg regelmatig stil of rijden ’s ochtends wegens defecten de stelplaats gewoon niet uit. Gemiddeld staat 35 procent van de vloot stil omdat de bussen op herstelling wachten. Dat duurt vaak lang omdat er onvoldoende technici zijn of omdat fabrikanten weigeren nieuwe onderdelen te leveren. D e vering in de bussen is doorgaans volledig kapot. Wie in Rome de bus neemt merkt dat doorgaans meteen. Door de trillingen vallen soms panelen uit het plafond. Daarbij zijn al passagiers gewond geraakt.

Nu en dan vliegt een bus onderweg gewoon in brand. Vorig jaar gebeurde dat 22 keer, in 2016 veertien keer. Dit jaar staat de teller nog maar op tien busbranden, de laatste dateert van mei. De oorzaak is meestal kortsluiting door gebrekkig onderhoud. Aan Piazza Venezia begon in juni vorig jaar een bus vanzelf te rijden toen de chauffeur even een rustpauze nam. Ook hier zorgde een kortsluiting ervoor dat de bus zich even ontpopte als zelfrijdend voertuig. Gelukkig kwam de bus zonder onderweg slachtoffers te maken tot stilstand tegen een boom.

Voor de durvers die ondanks deze schrikwekkende berichten in Rome toch nog een ritje met de bus willen maken, hierbij nog even de meest gebruikte reisbiljetten van ATAC op een rijtje.

BIT (1,50 euro)

100 minuten geldig vanaf de eerste validering. In de metro is dit ticket geldig voor één enkele rit, zelfs op meer lijnen, zolang je het station niet verlaat langs de tourniquets.

10-BIT (15 euro)

100 minuten geldig vanaf de eerste afstempeling. Zodra de eerste 100 minuten zijn verstreken, kan het kaartje voor nog eens 100 minuten worden gereactiveerd door dit opnieuw in de valideermachine te stoppen. Dat kan dus tot de beschikbare reactiveringen zijn uitgeput.

ROMA 24 ORE (7 euro)

24 uur geldig na de eerste validering en voor een onbeperkt aantal verplaatsingen op het grondgebied van Rome.

ROMA 48 ORE (12.50 euro)

48 uur geldig na de eerste stempeling en voor een onbeperkt aantal verplaatsingen op het grondgebied van Rome.

ROMA 72 ORE (18 euro)

72 uur geldig vanaf de eerste validering en voor een onbeperkt aantal reizen op het grondgebied van Rome.

CIS – Carta Integrata Settimanale (24 euro)

Gedurende 7 dagen geldig vanaf de datum van de eerste validatie tot 24 uur op de zevende dag. Goed voor een onbeperkt aantal verplaatsingen op het grondgebied van Rome.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.