Giacomo Balla in museum Carlo Bilotti

In het Museum Carlo Bilotti, gelegen in het hart van het grote park Villa Borghese in Rome, kan je nog tot 17 februari 2019 een tentoonstelling bezoeken waar een dertigtal werken van de futuristische schilder Giacomo Balla (1871-1958) te zien zijn. De toegang is gratis. Giacomo Balla kwam een tijdje geleden nog in het nieuws omdat in de Villino Hüffer aan de Via Nazionale 191 tijdens restauratiewerken een 80 m² groot vergeten kunstwerk van zijn hand werd ontdekt. Balla maakte het in de jaren ’20 van de vorige eeuw, toen in dit pand de bekende jazz- en nachtclub Bal Tic Tac was gevestigd.

De tentoonstelling in het Museo Carlo Bilotti is een interessante gelegenheid om eens kennis te maken met het werk van deze toch wel belangrijke futuristische schilder. Na zijn huwelijk met Elisa Marcucci verhuisde Giacomo Balla in de zomer van 1904 naar een voormalig klooster aan de toenmalige Via Parioli, vandaag de Via Giovanni Paisiello, op de hoek van de Via Nicolò Porpora en dus niet te verwarren met de huidige Via dei Monte Parioli.

In deze omgeving, aan de rand van de historische stad en totaal verschillend met hoe de wijk Parioli er vandaag uitziet, schilderde Balla vanaf het balkon van zijn studio, vanuit zijn deur of vlakbij zijn woning heel wat werken. Uit die behoorlijk experimentele periode is voor de tentoonstelling een selectie gemaakt. Het gaat dus voornamelijk om de eerste producties van de kunstenaar die, nog niet futuristisch, wel reeds aantonen hoe belangrijk licht en kleur in zijn latere werk zouden worden.

Op de eerste verdieping van het museum krijgt de tentoonstelling een extra luik in de vorm van een reeks foto’s van Mario Ceppi die het werk van Giacomo Balla op zijn manier tot leven brengt door te werken vanaf dezelfde locaties als de schilder destijds. De tentoonstelling werd samengesteld door kunsthistorica Elena Gigli, die al jarenlang betrokken is bij het catalogiseren en in kaart brengen van Balla’s werk.

De in Turijn geboren Italiaanse schilder Giacomo Balla, een autodidact, bracht in 1900 enkele maanden in Parijs door waar hij onder de invloed kwam van het impressionisme en neo-impressionisme. Daarna maakte hij in Rome kennis met de schrijver (Emilio) Filippo Tommaso Marinetti en de schilders Umberto Boccioni en Gino Severini die hem overtuigden van de kracht van het futurisme. Balla behoorde tot de ondertekenaars van het Futuristisch manifest (1910).

Balla’s Hond aan de riem (1912, Museum of Modern Art, New York) is één van de eerste karakteristieke voorbeelden van de futuristische schilderkunst, waarin de in de tijd achtereenvolgende bewegingsfasen door elkaar overlappende beelden tegelijkertijd worden weergegeven. Na enkele jaren keerde Balla zich echter steeds meer van het futurisme af en hoewel hij soms nog wel figuratieve stukken schilderde is het grootste deel van zijn oeuvre geheel of half abstract. Zijn werk bevindt zich voornamelijk in particulier bezit.

Balla a Villa Borghese
Museo Carlo Bilotti Aranciera di Villa Borghese
Tot 17 februari 2019
Gratis toegang
Catalogus beschikbaar
Productie: The Boga Foundation

Praktische informatie

www.museocarlobilotti.it

www.thebogafoundation.it

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.