Rome investeert 425 miljoen euro in modernisering metrolijnen A en B

Terwijl de bouwkosten voor de nieuwe metrolijn C die dwars door het historische centrum wordt aangelegd blijven oplopen, moeten de stad en de hogere overheid noodgedwongen een pak geld uittrekken voor de dringende modernisering van de metrolijnen A en B. Er zijn ook een aantal veiligheidsingrepen nodig. In de stations wordt het comfort verhoogd en er worden met het geld ook een aantal nieuwe metrostellen gekocht.

De voorbije weken gingen omwille van technische problemen enkele haltes een tijdlang dicht. Op de drukke A-lijn werden de populaire stations Spagna en Barberini enkele opeenvolgende dagen afgeschaft. Omdat ook het station Repubblica na een incident met een roltrap al sinds 23 oktober gesloten is, betekende dit dat er tussen het station Termini en Flaminio (Piazza del Popolo) geen enkele halte was. Er werden vervangbussen ingelegd, maar ook dat liep mis, naar verluidt omdat een aantal chauffeurs de te volgen route niet kenden. Dat zorgde voor een enorme verkeerschaos.

Rome en het Ministero delle infrastrutture e dei trasporti investeren nu 425 miljoen euro in de modernisering van het metronetwerk A en B. De overeenkomst werd ondertekend door minister Danilo Toninelli en Virginia Raggi, de burgemeester van Rome. Beiden behoren tot dezelfde partij, de Movimento 5 Stelle of Vijfsterrenbeweging, wat de gesprekken vergemakkelijkte.

Lijn B1, een verlenging van de B-lijn, die pas in 2012 werd geopend en de reizigers vanaf halte Bologna naar noordoostelijke richting brengt, zit niet in het investeringsprogramma: de stations (Sant’Agnese – Annibaliano, Libia, Conca d’Oro en Jonio) en de technische uitrusting op deze lijn zijn recent gebouwd en nog vrijwel nieuw.

Het geld zal de komende maanden vooral worden geïnvesteerd in het wegwerken van een aantal technische problemen op de A- en B-lijnen, inclusief het verbeteren van de veiligheidsmaatregelen. Er worden ook een aantal nieuwe treinen gekocht. Volgens burgemeester Raggi zal de grote investering zorgen voor “een modern, snel en punctueel metrosysteem”. Minister Toninelli formuleerde het iets voorzichtiger en hoopte in de toekomst op “minder storingen, meer comfort in de wachtruimtes en misschien zelfs meer stiptheid”.

Rome beschikt al enkele decennia over twee metrolijnen maar die rijden eerder aan de rand van het historische stadscentrum. De nieuwe lijn C loopt echter dwars door de kernstad. Over dit miljardenproject brachten we in februari vorig jaar een uitgebreide reeks. De werkzaamheden naderen momenteel het Colosseum en gaan dan via het Forum Romanum richting Piazza Venezia. Vlakbij het Colosseum komt ook een nieuw metrostation: Colosseo – Fori Imperiali.

Een gedeelte van de C-lijn is al operationeel maar de belangrijkste lijnen van de Metropolitana di Roma zijn nog steeds de lijnen A en B, die, hoewel ze niet tot in de kern van het stadshart doordringen, toch nog vele bezienswaardigheden in Rome vlot bereikbaar maken. Lange tijd was het enige kruispunt van deze twee lijnen het spoorwegstation Termini, het grootste treinstation van Rome. Sinds vorig jaar maakt ook de gedeeltelijk voltooide lijn C via het station San Giovanni een verbinding met de A-lijn. De metrostations zijn herkenbaar aan een vierkant, rood bord met een witte ‘M’. De metro is nog steeds de snelste manier om van de ene naar de andere kant van de stad te reizen.

In 1942 was in Rome een universele wereldtentoonstelling gepland, die zou worden uitgebouwd in het zuiden van Rome, de huidige EUR-wijk. Er werden een groot aantal bezoekers verwacht en om die snel te kunnen vervoeren besloot de Italiaanse regering een metrolijn te bouwen van het spoorwegstation Termini naar de expo-terreinen in het zuiden van de stad. In 1938 werd begonnen met de bouw.

Door de politieke situatie en de daaropvolgende Tweede Wereldoorlog kwam er zowel van de tentoonstelling als van het aanleggen van de metro niets terecht. De metrowerken werden uitgesteld en pas op 10 februari 1955 werd de eerste metrolijn geopend tussen Termini en Laurentina, in de huidige wijk EUR (Esposizione Universale di Roma), het terrein waarop de wereldtentoonstelling had moeten plaatsvinden. De opening gebeurde door de toenmalige president Luigi Einaudi. De uitbreidingen van de lijn aan beide zijden zouden nog vele jaren op zich laten wachten.

In 1959 werd de bouw goedgekeurd van lijn A, grotendeels volgens een plan dat al in 1941 was ontworpen. De werken begonnen in 1964 en kregen af te rekenen met een enorme reeks vertragingen en onvoorziene gebeurtenissen, voornamelijk als gevolg van een slechte organisatie. Allereerst veroorzaakten de graafwerken in openlucht een enorme verkeersoverlast in het zuidoosten van Rome. De werkzaamheden werden uiteindelijk zelfs vijf jaar onderbroken en toen hervat met een nieuwe ondergrondse boortechniek die, weliswaar het verkeersprobleem gedeeltelijk oploste, maar wel enorme schade veroorzaakte aan talrijke woongebouwen in de omgeving van het spoor.

Straten en gebouwen begonnen scheuren, barsten en verzakkingen te vertonen omwille van de sterke trillingen tijdens het graven. Archeologische vondsten in de opgeving van Piazza della Repubblica zorgden eveneens voor vertraging. In die tijd was er al iets meer aandacht voor het archeologische erfgoed, maar vergeleken met vandaag werd aan de meeste kleinere ontdekkingen doorgaans nogal snel voorbijgegaan. De omgeving van de vroegere Thermen van Diocletianus werd wel goed bestudeerd. De A-lijn werd uiteindelijk pas in 1980 geactiveerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.