Metrolijn B sluit gedurende drie maanden om 21 uur

De komende drie maanden worden cruciale werkzaamheden uitgevoerd om de metrolijn C (die momenteel wordt aangelegd) ter hoogte van het Colosseum te verbinden met de bestaande lijn B. Dat heeft tot gevolg dat de metrostellen op de B-lijn vanaf vandaag tot 7 december reeds om 21 uur zullen stoppen met rijden. Het gaat om het traject tussen Laurentina en Castro Petrorio.

metrowerken1

Concreet betekent dit dat een aantal belangrijke stations in het centrum (Castro Petrorio, Termini, Cavour, Colosseo, Circo Massimo, Piramide, …) ’s avonds niet meer bereikbaar zullen zijn. De andere getroffen stations zijn Garbatella, Basilica San Paolo, Marconi, EUR Magliana, EUR Palasport, EUR Fermi en Laurentina. Reizigers zullen gebruik kunnen maken van vervangbussen, herkenbaar aan de aanduiding ‘MB’.

Dit gedeelte van de B-lijn, waarbij in totaal dertien metrostations betrokken zijn, zal bovendien ook enkele weekends volledig worden gesloten. Het gaat om de weekends van 21 en 22 september, 28 en 29 september, 5 en 6 oktober, 12 en 13 oktober en 26 en 27 oktober. Ook tijdens die onderbrekingen worden vervangbussen ingelegd.

metrowerken2

Voor alle duidelijkheid: aan het traject van de B-lijn tussen Castro Pretorio – Rebibbia en de aftakking Castro Pretorio – Jonio (B1) wijzigt niets. Daar rijden de metrostellen normaal en volgens de gewone uren: van zondag tot donderdag van 5.30 uur tot 23.30 uur en op vrijdag en zaterdag van 5.30 uur tot 1.30 uur. Nog even dit: door technische problemen is het metrostation Barberini op de A-lijn nog steeds gesloten.

Dergelijke totale metrosluitingen op metrolijn B zullen in de toekomst nog enkele keren gebeuren. Volgens de huidige planning van de metrowerken worden extra sluitingsperiodes verwacht van februari tot juni 2020 en gedurende een nog niet bepaalde periode in de zomer van 2021.

De actuele werkzaamheden zijn nodig om een tunnel te graven die het bestaande station Colosseo op de B-lijn verbindt met het toekomstige station Fori Imperiali van de C-lijn. De opening daarvan is (in theorie) gepland in 2023. De werkzaamheden aan Metro C kampen met vele jaren vertraging en hebben al miljarden euro’s opgeslorpt. Het einde van de werken is nog lang niet in zicht.

metrowerken4

Metro C is een nieuwe lijn met metrostellen zonder bestuurder van 19 km die momenteel uit 22 stations bestaat. Ze loopt van Pantano in het oosten van Rome naar San Giovanni, waar de lijn aansluit op Metro A zodat het spoorwegstation Termini kan bereikt worden. Dat gedeelte is sinds mei vorig jaar in gebruik.

De nieuwe halte Colosseo – Fori Imperiali wordt net als San Giovanni C een erg belangrijke draaischijf in het openbaar vervoersnet omdat de nieuwe C-lijn hier de bestaande metrolijn B zal kruisen en reizigers zullen kunnen overstappen naar het andere metronet. De derde metrolijn van Rome, waaraan sinds 2006 wordt gewerkt, moet na de volledige realisatie dagelijks ongeveer 600.000 mensen kunnen vervoeren en wordt de meest moderne van Italië.

De grootste angst van zowel de bouwheer als de aannemer is het onvermijdelijk stilleggen van de werken wegens archeologische vondsten. Dat gebeurde de voorbije jaren regelmatig op de in aanbouw zijnde C-lijn. Het probleem kan gedeeltelijk vermeden worden doordat de bouwtechnologie tegenwoordig toelaat veel dieper te graven dan de Romeinse oudheid reikt. De metrotunnel gaat gewoon vele meters onder de mogelijke archeologische restanten door.

Maar er moeten natuurlijk ook metrohaltes en ventilatieschachten worden voorzien, wat betekent dat je regelmatig bovengronds moet komen. Met haltes zoals Colosseo – Fori Imperiali en Venezia weet je als archeoloog wel wat je dan te wachten staat. Zo werd enkele jaren geleden ter hoogte van het toekomstige metrostation Amba Aradam een complete soldatenkazerne uit de oudheid ontdekt. Het is slechts één van de vele vondsten die door de aanleg van metrolijn C gebeurden.

metrowerken3

Het centrum van Rome zit ondergronds boordevol resten van vroegere woningen, winkels, tempels en badhuizen die gemiddeld tweeduizend jaar oud zijn. De stad is al drie millennia bewoond, waardoor uit zowat alle periodes artefacten worden gevonden. Er is geen enkele stad in de westerse wereld die al zo lang permanent is bewoond en waar gedurende vele eeuwen zoveel interessante en grote bouwwerken werden gerealiseerd.

Rome beschikt al enkele decennia over twee metrolijnen maar die rijden eerder aan de rand van het historische stadscentrum. De nieuwe lijn C loopt echter dwars door de kernstad. Een gedeelte van de C-lijn is al operationeel maar de belangrijkste lijnen van de Metropolitana di Roma zijn nog steeds de lijnen A en B, die, hoewel ze niet tot in de kern van het stadshart doordringen, toch nog vele bezienswaardigheden in Rome vlot bereikbaar maken. De metro is nog steeds de snelste manier om van de ene naar de andere kant van de stad te reizen omdat die klokvast is en geen last heeft van het drukke stadsverkeer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.