Metrostation Barberini al maandenlang gesloten

Terwijl de geldverslindende vervoersmaatschappij ATAC de schulden blijft opstapelen, de financieel noodlijdende stad Rome probeert nieuwe bussen te kopen, er nog veel meer voertuigen kampen met motorpech of erger en het stadsbedrijf Roma Metropolitane in vereffening gaat, blijft het slechte nieuws voor het Romeinse openbaar vervoer zich opstapelen. Actievoerders protesteerden recent met slogans en spandoeken aan de verschillende ingangen van metrostation Barberini omdat deze halte al bijna zeven maanden gesloten is.

Barberini (1)
De actie werd georganiseerd door Legambiente. De vereniging protesteert tegen het feit dat het voor toeristen en pendelaars belangrijke en centraal gelegen metrostation Barberini al sinds 23 maart niet meer toegankelijk is, officieel wegens storing aan een roltrap.

Roberto Scacchi, de voorzitter van Legambiente Lazio noemt dit een pure schande en een situatie die nogmaals bijdraagt aan de degradatie van het imago van Rome in de hele wereld. Ook de inwoners zijn boos dat hun centraal gelegen station al zo lang dicht is en, erger nog, er helemaal geen informatie komt over de heropening van Barberini.

Eerder dit jaar was de situatie zelfs nog erger. Toen waren ook de stations Spagna en Repubblica, aan beide zijden van de halte Barberini, maandenlang dicht. Het metrostation Spagna kampte met “onregelmatigheden” en sloot anderhalve maand de deuren. Spagna is na Termini en Colosseo het station dat het meest wordt gebruikt door toeristen.

Erger nog was de situatie in het metrostation Repubblica, waar een jaar geleden een roltrap plots op hol sloeg en een aantal mensen letterlijk van de alsmaar versnellende roltrap werden gekatapulteerd. Het onderzoek naar het ongeval heeft acht maanden geduurd en al die tijd bleef ook deze halte buiten gebruik. De roltrap in kwestie staat vandaag nog altijd stil.

De voorlopige conclusies van het onderzoek zijn slecht onderhoud, gebrekkig uitgevoerde herstellingen en nonchalance van het management. Na het indicent werden drie leidinggevenden geschorst, maar die schorsing is inmiddels ongedaan gemaakt. Ze mogen allemaal terug aan het werk.

Barberini (2)

Legambiente hekelt ook de dubbelhartige houding van het Romeinse stadsbestuur. “De bestuurders in het Capitool wijzen terecht op de klimatologische noodsituatie en de milieuproblemen die zich stellen. Ze pleiten ervoor om de vervuilende auto’s te laten staan maar men slaagt er zelfs niet in om een paar metrostations open te houden. Waar is men dan eigenlijk mee bezig?”, vraagt voorzitter Scacchi zich af.

Legambiente is een Italiaanse milieuactivistenvereniging met wortels in de anti-nucleaire beweging die in de tweede helft van de jaren ’70 van de vorige eeuw voor het eerst van zich liet horen.

Ze werd officieel opgericht in 1980 als onderdeel van de ARCI (Associazione Ricreativa Culturale Italiana), de grootste Italiaanse vereniging zonder winstoogmerk die niet verbonden is met de katholieke kerk en ongeveer 4.800 culturele centra en een miljoen leden in alle Italiaanse regio’s vertegenwoordigt. Later werd Legambiente een op zichzelf staande organisatie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.