Hulde aan de vader van E.T.

In het Palazzo delle Esposizioni in Rome is de niet alledaagse tentoonstelling La Meccanica dei Mostri. Da Carlo Rambaldi a Makinarium begonnen. Deze expo is speciaal omdat ze hulde brengt aan het baanbrekende en vernuftige werk van Carlo Rambaldi (1925-2012), een naam die bij de meeste mensen allicht geen belletje doet rinkelen.

Rambaldi creëerde vele jaren speciale effecten in de vorm van filmmonsters, aliëns en andere vaak angstaanjagende wezens en is in Hollywood een ware legende. Hij is vooral bekend van de films King Kong, Aliën en E.T. the Extra-Terrestrial. Voor die twee laatste films won hij de Oscar voor de beste speciale effecten. De tentoonstelling is te bezoeken tot 6 januari 2020.

Rambaldi heeft meegewerkt aan zeer veel films. Gaandeweg werd hij in Hollywood ‘de vader van E.T.’ genoemd. De ‘mechatronica’ die hij in zijn ambachtelijke werkplaats in elkaar knutselde zijn onvoorstelbaar levensecht. Op de tentoonstelling is daarvan een schitterende foto te zien. Rambaldi prutst aan één of ander monster terwijl zijn zoontje op zijn buik strips leest, net onder een gevaarlijk uitziende hongerige krokodillenmond.

Rambaldi bouwde nachtmerries maar slaagde er meestal in om in de woeste ogen van een monster of een kwijlend buitenaards wezen toch pure emotie te leggen zodat ze een klein beetje (maar niet teveel) menselijker en zelfs emotioneler werden en vooral geloofwaardiger. Carlo Rambaldi zou een fantastische ontwerper van menselijk ogende robots geweest zijn.

Een potlood en een stuk papier was voor hem genoeg om een uniek ontwerp voor te stellen. Zodra die wezens dan vorm kregen in de werkplaats leken ze angstaanjagend echt, vooral omdat ze ook konden bewegen. Rambaldi begon zijn carrière reeds aan het einde van de jaren ’50 van de vorige eeuw en wist met zijn unieke talent vanuit de Italiaanse filmwereld stilaan door te dringen tot Hollywood.

De tentoonstelling in Rome laat de bezoeker kennismaken met het visionaire genie van de monstermaker en is onlosmakelijk verbonden met zijn gewoonte om altijd te beginnen met de blanco pagina van een schetsboek.

In Palazzo delle Esposizioni wordt als het ware het verhaal van Rambaldi verteld, uitvloeiend in dit van Makinarium, het Italiaanse bedrijf voor speciale effecten dat vandaag het werk van Carlo Rambaldi voortzet en tegelijk ook de weg effende voor de introductie van de digitale cultuur.

Om even te illustreren hoe ongelooflijk realistisch het werk van Carlo Rambaldi was, even het volgende verhaal. Na het verschijnen van de cultklassieker A Lizard in A Woman’s Skin (Una Lucertola con la Pelle di Donna), in 1971 geregisseerd door Lucio Fulci, werd door activisten klacht ingediend wegens wreedheid en mishandeling van dieren. Wat er met een varken en een schaap in de film gebeurde, kon absoluut niet door de beugel.

Rambaldi moest uiteindelijk zichzelf en de filmmaker verdedigen door zijn modellen en poppen mee te brengen naar de rechtbank om te tonen dat het allemaal fictie en speciale effecten waren. Na de indrukwekkende demonstratie in de rechtszaal wreef de rechter zijn ogen uit en verklaarde hij de klacht ongegrond.

La Meccanica dei Mostri
Palazzo delle Esposizioni
Via Nazionale 194, Rome
Tot 6 januari 2020

Praktische informatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.