Metrolijn C wordt wellicht toch verlengd tot aan Piazza Venezia

De kans bestaat dat Metrolijn C in Rome nu toch wordt doorgetrokken vanaf het Colosseum tot aan Piazza Venezia. Het Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti (MIT) zou garant staan voor de financiering van het traject en wil 10 miljoen euro uittrekken om de werken voort te zetten. Vorige maand raakte bekend dat Roma Metropolitane, het stadsbedrijf dat toezicht houdt op de bouw van de derde metrolijn, in gecontroleerde vereffening ging. Alleen de nieuwe halte Fori Imperiali – Colosseo zou nog worden gebouwd. De aanleg van de derde metrolijn heeft al jaren vertraging opgelopen en het budget is al met met dan een miljard euro overschreden.

Het nieuws werd bekendgemaakt na een ontmoeting tussen de Italiaanse minister van Transport Paola De Micheli en de burgemeester van Rome, Virginia Raggi, die de belofte van de minister omschreef als ‘een overwinning voor alle burgers’. De oppositie zei in een eerste reactie op het nieuws te hopen dat het geen verkiezingsstunt van Raggi is. Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen in Rome en de eerste vrouwelijke burgemeester van de stad doet het slecht in de peilingen. Een succes zoals de voortzetting van het metroproject zou haar goed uitkomen.

De voorbije weken zag het ernaar uit dat het Metro C-project zou eindigen op het Forum Romanum, waar het via het nieuwe station Fori Imperiali – Colosseo zal aansluiten op de bestaande Metro B-lijn. Aan dit nieuwe knooppuntstation wordt momenteel volop gewerkt. De opening zal ten vroegste in 2024 gebeuren. Daarna moet het huidige metrostation Colosseo nog worden afgebroken of een nieuwe bestemming krijgen. Doordat Roma Metropolitane de activiteiten stopzette, kwam ook een einde aan de geplande voortzetting van de nieuwe lijn richting Piazza Venezia.

Het feit dat als gevolg van de vereffening van Roma Metropolitane de twee enorme tunnelboormachines zouden worden achtergelaten in de diepe ondergrond van het Forum Romanum, zorgde voor nogal wat reacties. Toevallig werd vorige dinsdag op Piazza della Madonna di Loreto nog actie gevoerd tegen de stopzetting van het project. Filippa la Talpa (Filippa de Mol) werd tijdens een ludiek moment symbolisch begraven door personeelsleden van Roma Metropolitane, gemeenteraadsleden van de oppositie en leden van de oppositiepartijen en vakbonden. De actie ging uit van het comité Bye Bye Raggi.

talpa

De actievoerders droegen borden, kaarsen en doodsbrieven en gaven een toespraak ter nagedachtenis van de boormol die zou begraven worden. De enorme boorkop bevindt zich op 38 m diepte in de buurt van Piazza Venezia en kan omwille van de kostprijs niet meer worden bovengehaald.

De machine moet om veiligheidsredenen en om mogelijke aardverschuivingen te vermijden achterblijven in de ondergrond. De boorkop wordt volledig ingekapseld in beton om ondergrondse instortingen te vermijden. Dat proces is onomkeerbaar. Een tweede boormachine bevindt zich vlakbij de nieuwe halte Fori Imperiali – Colosseo die nu in aanbouw is. Ook die boorkop zal op termijn in de ondergrond achterblijven, maar zal nu, na de nieuwe geldinjectie, allicht nog een tijd in gebruik blijven.

De actievoerders verklaarden dat in werkelijkheid niet alleen de mol wordt begraven, maar ook de ambities van burgemeester Raggi en het huidige stadsbestuur. Ze missen de kans om in Rome een grootstedelijk vervoersnetwerk uit te bouwen, klonk het dinsdagavond.

Enigszins voorbarig zo blijkt nu uit de jongste ontwikkelingen, want als het Ministerie effectief met geld over de brug komt, zal er onder de archeologische rijkdom van het Forum Romanum toch nog een tunnel worden gegraven tot aan Piazza Venezia. Wanneer het metrostation op die plek dan zal kunnen openen is nog een open vraag. Niemand durft daar in de huidige omstandigheden een datum op plakken.

Reeds in het voorjaar van 2018 werden omwille van de enorme kostprijs en de grote vertraging die het metroproject opliep, reeds talrijke discussies gevoerd om de nieuwe C-lijn te laten eindigen op Piazza Venezia of er zelfs aan het Colosseum al mee op te houden. Dat zou Rome weliswaar gezichtsverlies opleveren, maar liever een afgang dan een totale financiële neergang, klonk het toen tijdens verhitte discussies in het stadhuis van Rome.

Zelfs de grootste optimisten twijfelden toen al of de aanleg van de nieuwe lijn C dwars door het historische centrum wel zo’n goed idee was. Volgens de oorspronkelijke planning moesten na de halte aan Piazza Venezia, ook nog metrostations worden gebouwd aan Chiesa Nuova (Santa Maria in Vallicella), San Pietro, Risorgimento, Ottaviano (een knooppunt met lijn A) en Clodio-Mazzini. Die planning is nu, zeker voor de eerstvolgende jaren, volledig afgevoerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.