Alweer forse vertraging voor volgende traject Metrolijn C

Het was door vele betrokkenen al langer voorspeld, maar nu is het nieuws ook officieel bevestigd: de oplevering van het volgende traject van de in aanbouw zijnde Metrolijn C loopt nog maar eens vertraging op. Het gaat om de route tussen San Giovanni en het Colosseum, met als tussenstop Amda Aradam. Die zal pas ten vroegste midden 2024 in gebruik worden genomen.

De afwerking van het deeltraject Amba Aradam – Colosseum was oorspronkelijk in 2016 voorzien, maar toen moesten de werken nog beginnen. Daarna werd 2021 vooropgesteld als “definitieve einddatum”. Die schuift nu dus nog eens drie jaar op. Het nieuwe uitstel roept ook grote vragen op over de afwerking van het nieuwe metrostation Fori Imperiali – Colosseo dat normaal gesproken ook in 2024 klaar moet zijn.

Rome wil echter tot elke prijs dat de nieuwe metroroute vanaf de pauselijke basiliek Sint-Jan van Lateranen tot aan het Colosseum in gebruik is tegen 2025, want dat wordt opnieuw een kerkelijk Jubeljaar. Een dergelijk evenement lokt miljoenen extra toeristen naar Rome. Een extra metrotraject zou dan geen kwaad kunnen om het drukke openbaar vervoersnet van de stad wat te helpen ontlasten.

Op het nieuwe traject San Giovanni – Amba Aradam – Colosseo zijn in de toekomst zeventien metrotreinen per uur voorzien, zodat je aan een metrostation in het slechtste geval maar vier minuten moet wachten. Eén probleem: de treinstellen moeten nog worden gekocht.

De nodige documenten om die aankoop te regelen worden momenteel voorbereid. Gezien de soms tergend langzame overheidsadministratie en de eindeloos lijkende procedures, zou de grootste grap van 2024 kunnen zijn dat de nieuwe lijn klaar is, maar dat er onvoldoende metrovoertuigen beschikbaar zijn om ze in gebruik te nemen. Maar goed, er is nog vier jaar tijd.

Dat het allemaal zo lang duurt heeft vooral te maken met de afwerking van het metrostation Amba Aradam/Ipponio. Zoals eerder verteld zijn tijdens de aanleg van de metrolijn in de omgeving van deze halte indrukwekkende archeologische vondsten gebeurd.

Zo werden onder meer een massagraf met dertien skeletten, een goed bewaard houten huis uit de oudheid, een aquaduct uit de derde eeuw en een grote soldatenkazerne met bijhorende paardenstallingen ontdekt. Deze laatste archeologische vindplaats bevindt zich ongeveer 8 tot 9 m onder de grond en is zodanig spectaculair dat het stadsbestuur vrij snel besliste om de ontdekking te integreren in het toekomstige metrostation Amba Aradam.

Daardoor wordt dit station een buitenbeentje in de reeks nieuwe metrostations die op lijn C werden en nog zullen worden gebouwd. Het ontwerp is van de bekende Romeinse architect Paolo Desideri, die onder meer ook verantwoordelijk is voor het nieuwe spoorwegstation Roma Tiburtina.

Behalve een metrostation wordt Amba Aradam een combinatie van een archeologische vindplaats en een museum. Dat kreeg als werktitel Museo Castra Hadriani. Vooral de ingang van en de aanloop naar het station moet voor de bezoekers een fantastische wandeling doorheen de oudheid worden.

Het station annex museum wordt uitgevoerd in grijze lavasteen en witkleurig travertijn. Vele kamers van het ontdekte garnizoencomplex uit de tijd van keizer Hadrianus zijn versierd met fraaie mozaïeken en fresco’s.

De ruïnes van het opgegraven gedeelte van de kazerne omvatten een oppervlakte van 1.753 m² en bestaan uit een gang van 100 m lengte en 39 kamers. De metrobezoekers zullen van dit complex worden gescheiden door een enorme plexiglazen wand. Nadat alles klaar is zullen de reizigers dus uitkijken op het grootste gedeelte van de ruïnes van de oude kazerne.

Aan de beide ingangen worden ook een tuin en een museumgedeelte aangelegd waarin de belangrijkste vondsten uit het kazernecomplex en de ontdekkingen in deze omgeving een plaats zullen krijgen. Sommige artefacten zijn naar verluidt behoorlijk spectaculair en zullen een bezoek aan dit metrostation ongetwijfeld aanmoedigen.

De tuin zal bovendien uitkijken op een belangrijk deel van de Aureliaanse muur die werd gebouwd tussen 271 en 280 in opdracht van keizer Aurelianus. Dit stuk van de muur wordt eveneens geïntegreerd in het toekomstige metro/museumcomplex.

Welke troepen in de kazerne verbleven is nog steeds niet duidelijk. Het gaat in geen geval om de Castra Peregrina (Castra Peregrinorum). De resten van dit complex zijn al veel eerder ontdekt. Dit soldatenkwartier situeerde zich ter hoogte van de Santo Stefano Rotondo-kerk, die op het terrein van de vroegere Castra Peregrina werd gebouwd.

Rome maakt zich sterk dat Amba Aradam/Ipponio (dat op termijn wellicht wordt herdoopt tot Castra Hadriani) één van de belangrijkste en mooiste ‘archeologische’ metrostations ter wereld zal worden. De archeologische integratie zorgt echter voor heel wat vertraging bij de afwerking van deze metrohalte.

Voor het boren van de metrotunnel moest al voorzichtig rond en onder de site worden gegraven tot op ongeveer 40 m diepte. Daarnaast heeft het een hele tijd geduurd vooraleer geld was gevonden om het project te bekostigen. De uitbreiding van het metrostation met het archeologische luik was oorspronkelijk immers niet gepland. De extra kostprijs werd aanvankelijk geraamd op tenminste 4 miljoen euro, maar dat bedrag zal naar slechte Italiaanse gewoonte allicht nog oplopen.

Ondertussen is ook het doortrekken van de metrolijn C vanaf het Colosseum tot aan Piazza Venezia definitief goedgekeurd. Het zag er na het stopzetten van de activiteiten van Roma Metropolitane naar uit dat de treinen van Metro C nooit verder zouden rijden dan tot aan het Colosseum.

Maar de hogere overheid beloofde financieel bij te springen en heeft woord gehouden. De eerder gemaakte overeenkomst is nu wettelijk vastgelegd. Daarmee kan ook de enorme tunnelboormachine in gebruik blijven.

Er werd al eens een ontwerp getekend voor het toekomstige metrostation Piazza Venezia, maar ondertussen is er zoveel gebeurd dat die plannen stevig moeten worden bijgestuurd. De simulatiebeelden van het toekomstige metrostation en het plein die je hierboven en hieronder ziet, raken dus waarschijnlijk nooit meer uit de ontwerpschuif.

Piazza Venezia is een belangrijke schakel in het openbaar vervoer-netwerk van Rome omdat vanaf hier zowel talrijke bussen als de belangrijke tramverbinding richting Trastevere vertrekken. Het plein vormt voor vele voetgangers bovendien een toegangspoort naar de winkelgebieden in de kernstad.

Om die reden hoopt het stadsbestuur binnen een aantal jaren, als het nieuwe metrostation ook hier klaar is, Piazza Venezia volledig autovrij te kunnen maken. Bij de bouw van het nieuwe metrostation Piazza Venezia zal in ieder geval ook reeds rekening worden gehouden met een mogelijke aansluiting op Metrolijn D.

Nu hebben we het uiteraard over de verre toekomst, al zijn de plannen en de routes voor deze lijn al grotendeels uitgetekend. Het valt evenmin uit te sluiten dat de D-lijn er sneller komt dan de (gedeeltelijke) afwerking van metrolijn C richting Clodio-Mazzini.

Ondanks de gigantische vertraging waarmee de Romeinse metrolijn C te kampen heeft, de moeilijkheden waarmee de arbeiders te maken krijgen, de talrijke archeologische vondsten en de fors uit de hand lopende kostprijs van het project, droomt Rome inderdaad nu al van de aanleg van een vierde metrolijn in de stad.

Deze D-lijn zou het historische centrum moeten verbinden met de noordelijk gelegen wijken zoals Talenti, Trieste, Montesacro en Salario en in het zuiden met onder meer Magliana en de EUR, maar vooral ook met het spoorwegstation van Trastevere, waar de metroreizigers kunnen aansluiten op de treinverbinding naar de luchthaven.

Voor deze D-lijn (oranje kleur) zou ter hoogte van het Tibereiland ook een tunnel onder de rivier moeten komen, op zich al een megaproject. In de buurt van Piazza San Silvestro, in het hart van het historische centrum, zou dan eveneens een metrostation moeten worden gebouwd.

Een operationele Lijn D zou reizigers tot in stedelijke zones brengen die niet door door de huidige metrolijnen A en B of de toekomstige C-lijn worden bediend en in enkele cruciale knooppuntstations (EUR Magliana, Venezia, Spagna en Jonio) de verbinding leggen met de andere metrolijnen.

Volgens de huidige toekomstplanning worden op de D-lijn 22 stations voorzien: Agricoltura, EUR Magliana, Magliana Nuova, Roma Tre, Fermi, Trastevere, Nievo, Sonnino, Venezia, San Silvestro, Spagna, Fiume, Buenos Aires, Verbano, Vescovio, Salario, Prati Fiscali, Jonio, Adriatico, Talenti, Pugliese en Ojetti.

EUR Magliana wordt een knooppuntstation waar de verbinding met metrolijn B wordt gelegd. Ook vanaf het station Jonio kunnen reizigers via de B1-verbinding opnieuw aansluiten op de B-lijn. In metrostation Venezia kan worden overgestapt op lijn C. Ook Spagna wordt een verbindingsstation, hier kunnen reizigers van de D-lijn gebruik maken van lijn A.

De stad Rome weet wel degelijk waar ze naartoe wil met het openbaar vervoer. Er ontbreekt alleen wat geld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.