Nieuw systeem beschermt argeloze toeristen tegen illegale taxichauffeurs

De internationale luchthaven Leonardo da Vinci in Fiumicino pakt uit met een nieuw systeem om argeloze toeristen te beschermen tegen opdringerige en illegale taxichauffeurs.

Toeristen die in de aankomsthal van de grootste Romeinse luchthaven arriveren, worden vaak aangeklampt door zogenaamde taxichauffeurs die een aantrekkelijke prijs beloven voor een ritje naar het centrum. Ga daar vooral nooit op in.

De officiële taxi’s in Fiumicino bevinden zich vlakbij de aankomsthal buiten de luchthaven in een gemarkeerde zone. Er staat altijd een steward om de reizigers die een taxi nodig hebben in volgorde van aankomst naar het juiste voertuig te begeleiden.

Laat je in de aankomsthal nooit meelokken door mensen die zich uitgeven voor chauffeur, ook al tonen ze een zogenaamde officiële badge. Als je dat toch doet riskeer je een buitensporig tarief te betalen zodra je in Rome arriveert. De illegale taxi’s hebben uiteraard ook geen identificatiebewijs of meter.

Goed om weten is dat taxiritten van de luchthavens in Fiumicino en Ciampino naar Rome verplicht gebruik moeten maken van een vast tarief, respectievelijk 48 en 30 euro. Het staat de reiziger vrij daar nog een fooi bovenop te geven, maar dat is uiteraard niet verplicht.

Na de zomer van dit jaar worden deze tarieven waarschijnlijk geïndexeerd omdat ze al enkele jaren van kracht zijn. De gemeenteraad van Rome is bezig het reglement aan te passen om dat wettelijk mogelijk te maken.

De grootste luchthaven van Rome gaat nu nog een stapje verder en installeerde een nieuwe bewaakte route om nieuw aangekomen passagiers te beschermen tegen onbevoegde taxichauffeurs.

Toeristen krijgen informatie over taxi’s en de juiste tarieven bij speciaal geïnstalleerde en goed zichtbare informatiebalies vlak vóór de uitgangen in de bagageruimte van Terminal 1 en 3.

De reizigers die een taxi nodig hebben worden vervolgens door stewards begeleid via een speciale route, aangeduid met een gele markering. Bewakers houden een oogje in het zeil om eventuele illegale taxichauffeurs die toch een poging willen wagen om reizigers te benaderen, meteen te onderscheppen.

Eenmaal buiten worden toeristen opgevangen en doorgestuurd naar een officiêle taxi. Die staan in een afzonderlijke rij die in de gaten wordt gehouden door zowel bewakers als CCTV-camera’s. Voor illegale taxi’s is het onmogelijk zich daar tussen te mengen.

Het nieuwe systeem op Fiumicino wordt gesteund door zowel de taxibedrijven als de stad Rome en maakt deel uit van een aantal acties en nieuwigheden om bezoekers van Rome zo goed mogelijk te verwelkomen en hun korte verblijf op de luchthaven niet te laten ontsporen in een dure grap.

In talrijke steden worden argeloze toeristen al jaren opgelicht door illegale chauffeurs en dat is in Rome niet anders. Maar aan die praktijken wil Aeroporti di Roma (AdR), de eigenaar en beheerder van zowel de luchthaven in Fiumicino als Ciampino, nu dus definitief een einde maken.

Zodra politie-agenten in de aankomsthal verschijnen wordt duidelijk hoeveel illegale chauffeurs op een slachtoffer loeren. Je ziet dan meteen een heleboel wachtende mensen in alle richtingen verdwijnen. Doorgaans staan er minstens een vijftiental zogenaamde chauffeurs of tussenpersonen te wachten aan of vlakbij de uitgangsdeuren van de luchthaven.

Potentiële slachtoffers worden door een medeplichtige in de luchthaven vaak al bij de bagagebanden gespot. De voorkeur gaat naar mensen die duidelijk voor het eerst in Rome zijn, gezinnen met een paar jonge kinderen of oudere koppels. De voorkeur gaat naar reizigers die van intercontinentale vluchten komen, zoals Azië of de Verenigde Staten, want die kennen de manier van werken in Rome zeker niet.

De slachtoffers worden vervolgens meegetroond naar auto’s of minibusjes die ergens in de nabijgelegen parkeergarage staan. Sommige van die busjes hebben acht zitplaatsen en kunnen dus een complete familie of verschillende koppels vervoeren. De prijs van de illegale rit varieert, maar kost doorgaans minstens 40 tot 50 euro per koppel en soms zelfs per persoon.

Ook de zogenaamde steward die zo vriendelijk was om de reizigers tot aan hun voertuig te begeleiden, vraagt doorgaans nog eens 20 euro extra voor zichzelf. Sommige chauffeurs rekenen ook nog eens bijkomende kosten aan per meegevoerd bagagestuk of rekenen een zogenaamde volumetaks aan omdat de koffer zogezegd te groot is.

Het spreekt voor zich dat een dergelijke manier van werken voor een enorme omzet zorgt. Met een vol busje (en meestal is dat zo, want de chauffeurs accepteren geen ritten die ze als onrendabel beschouwen) wordt per rit minstens 200 tot 400 euro binnengehaald. Met slechts acht ritten per dag is dat op maandbasis goed voor 50.000 tot 100.000 euro. Allemaal in het zwart natuurlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.