Rome wil per bus slechts twintig passagiers aan boord

In Rome werkt vervoersmaatschappij ATAC aan een plan om het openbaar vervoer ook na de versoepeling van de maatregelen tegen het gevreesde coronavirus veilig te houden.

Zo is de regel ingesteld dat de trams en bussen in Rome voorlopig slechts plaats zullen bieden aan maximaal twintig passagiers per voertuig: zestien zitplaatsen en vier staanplaatsen. Maar het water tussen preventie en veiligheid is behoorlijk diep.

De directie en managers van ATAC, het grootste openbaar vervoersbedrijf in Rome, werkten de voorbije dagen aan een plan om het verlaten van de strenge lockdown in de nabije toekomst op een veilige manier te laten verlopen, zowel voor de passagiers als de chauffeurs en het loketpersoneel.

atac2

De verplaatsingen per bus en tram zijn in Rome flink afgenomen. Vooral het woon- en werkverkeer staat op een laag pitje, wat gezien de vele bedrijfssluitingen uiteraard geen verwondering mag wekken.

Dat heeft bij ATAC geleid tot het inzetten van heel wat minder voertuigen. Doordat ook een groot deel van het dagelijkse autoverkeer is weggevallen rijden de bussen bovendien veel stipter, iets wat de Romeinen al lang niet meer gewoon zijn.

Zodra de versoepeling van de maatregelen een feit is en de mensen zich opnieuw op straat gaan begeven, zal volgens verwachting ook het gebruik van het bus-, tram- en metroverkeer weer flink toenemen.

ATAC voert nu al simulaties uit om daarop te kunnen inspelen en maakt daarvoor onder meer gebruik van anonieme verkeers- en passagiersgegevens om het aantal ritten op de drukste lijnen in kaart te brengen.

Medewerkers van ATAC houden nu al toezicht aan de bus- en tramterminals en bij de drukkere bushaltes. Er wordt nagegaan of reizigers voldoende afstand bewaren en het aantal passagiers dat op de bus wil stappen wordt ook in de gaten gehouden. Dat zijn er dus twintig per voertuig, zestien zittend en vier rechtstaand.

Maar in de praktijk blijkt dat de zogenaamde sociale afstand al vanaf vijftien passagiers niet meer kan bewaard worden. Chauffeurs voelen zich soms ook geviseerd omdat ze weleens boze reacties krijgen wanneer ze de spreekwoordelijke 21ste passagier de toegang tot hun voertuig weigeren.

Dat leidt tot verbale agresse en soms zelfs fysiek geweld. Ook klagen chauffeurs dat ze niet kunnen voorkomen dat mensen aan boord stappen zonder mondkapje. Maar het is onmogelijk om bij iedere bushalte ATAC-personeel te laten patrouilleren. Rome telt ongeveer 8.500 haltes, het is onmogelijk om die allemaal te overzien.

ATAC laat reeds sinds 25 februari al haar trams en bussen die in gebruik geweest zijn op regelmatige tijdstippen ontsmetten. Vooral de stoelen, handgrepen en palen in de voertuigen worden dan aangepakt. De desinfectie omvat ongeveer 1.500 bussen en trams en meer dan 110 metrotreinen, goed voor ongeveer 600 wagons.

Maar de schoonmaak van de voertuigen (wat in theorie na de afloop van elke rit en dus meermaals per dag zou moeten gebeuren) verloopt niet altijd zoals het hoort. Bovendien rijdt het openbaar vervoer in Rome zoals verteld momenteel nog lang niet op kruissnelheid. Heel wat ritten zijn afgeschaft of ingekort. De interne administratieve molen van ATAC draait langzaam, wat in de praktijk zorgt voor een behoorlijk onoverzichtelijke situatie, ook inzake dienstregelingen.

In de bussen komen in ieder geval ook dispensers met gel voor handdesinfectie en reizigers zullen ook mondkapjes moeten dragen in zowel de trein- als metrostations als bij bushaltes. Toch voelt het tram- en buspersoneel voelt zich nu al onveilig en vreest dat de zaken alleen maar erger zullen worden zodra opnieuw meer reizigers zullen gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het nonchalante gedrag waar de ATAC-managers nu mee wegkomen, kan dan niet meer getolereerd worden, vinden de chauffeurs die inmiddels hun vakbondsleiders hebben opgeroepen om waakzaam te zijn.

ATAC heeft momenteel een kleine duizend bussen in gebruik, ongeveer vierhonderd staan stil in een depot. Die zullen daar nog even blijven, want bij de zowat vierduizend arbeiders die nu tijdelijk werkloos zijn, horen ook vele onderhoudsmedewerkers. Die zijn nochtans onmisbaar bij de vervoersmaatschappij.

Talrijke voertuigen van de verouderde vloot van ATAC kampen immers zeer regelmatig met technische problemen, waardoor vrijwel permanent reparaties nodig zijn. Bussen vallen regelmatig stil of vliegen zelfs zonder aanwijsbare reden in brand. Vorig jaar gingen liefst 29 voertuigen in vlammen op na technisch falen.

Nu en dan bestelt Rome een nieuwe reeks bussen, maar die procedure verloopt zeer langzaam en het aantal nieuwe voertuigen dat uiteindelijk in het straatbeeld kan worden ingezet is ruim onvoldoende om de talrijke falende bussen tijdig te vervangen.

Daarom circuleerde in Rome recent een plan om schoolbussen en toeristenbussen tijdelijk op te vorderen vanuit de privésector. Die voertuigen zouden dan mee ingezet worden om het openbaar transport te verzekeren. Zeker nu het einde van de lockdown er stilaan aankomt, zouden extra bussen welkom zijn om de ATAC-vloot tijdelijk aan te vullen.

De redenering is dat alle privébussen momenteel toch maar nutteloos in hun stelplaats of garage staan te verkommeren. De scholen zijn immers nog altijd dicht en toeristen zijn er niet. Als het plan zou worden uitgevoerd kan die maatregel ATAC gedurende enige tijd ongeveer 800 extra voertuigen opleveren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.