Twintig miljoen euro om de Via Appia in ere te herstellen van Rome tot Brindisi

Het Ministero per i Beni e le Attività Culturali e per il Turismo (Mibact) trekt 20 miljoen euro uit voor de realisatie van het project Appia Regina Viarum, waarbij men de befaamde Via Appia Antica van Rome tot Brindisi op een zo goed mogelijke manier in ere wil herstellen voor voetgangers en fietsers.

De oude Romeinse route wordt in verschillende fasen systematisch aangepast. De beroemde baan moet in de toekomst een volwaardige toegangsroute vormen tot het grootste archeologische park ter wereld: Rome.

appiaantica3

De eerste fase begint nu al en zal 210 dagen duren. Drie ontwerpteams maken voor verschillende aspecten van de Via Appia een studie die moet resulteren in vier concrete bouwwerven.

Het plan van aanpak zal dan worden gepresenteerd aan de betrokken regio’s Lazio, Campania, Basilicata en Puglia. Het initiatief moet ook het toerisme in deze regio’s herwaarderen en bevorderen.

Het hele traject omvat ongeveer 609 km, waarvan 150 km in Lazio, 190 km in Campania, 83 km in Basilicata en 186 km in Puglia. Er werden 29 etappes van ongeveer 20 km afgebakend.

Naast de vier regio’s doorkruist de Via Appia ook elf provincies (Avellino, Bari, Benevento, Brindisi, Caserta, Foggia, Latina, Matera, Potenza, Rome en Taranto) en 87 gemeenten.

De 29 verschillende etappes:

  • Roma – Albano Laziale
  • Albano – Cisterna
  • Cisterna – Foro Appia
  • Borgo Faiti – Terracina
  • Terracina – Fondi
  • Fondi – Gaeta
  • Formia – Minturnae
  • Minturnae – Sinuessa
  • Sinuessa – Capua
  • Capua – Maddaloni
  • Maddaloni – Montesarchio
  • Montesarchio – Benevento
  • Benevento – Passo Di Mirabella
  • Passo Di Mirabella – Borgo Le Taverne
  • Borgo Le Taverne – Bisaccia
  • Bisaccia – Ponte S.ta Venere
  • Ponte S.ta Venere – Madonna di Macera
  • Madonna di Macera – Venosa
  • Venosa – P.zzo San Gervasio
  • P.zzo San Gervasio – M. Tripputi
  • M. Tripputi – Gravina
  • Gravina – Maccaronaro
  • Maccaronaro – M. Miseria
  • M. Miseria – Palagiano
  • Palagiano – Taranto
  • Taranto – M. Le Monache
  • M. Le Monache – Oria
  • Oria – Mesagne
  • Mesagne – Brindisi

De realisatie van de plannen zal niet overal even vlot verlopen. Er zijn plekken waar je kilometers lang kan wandelen over de originele Romeinse bestrating, maar op sommige plaatsen is de Via Appia opgeslokt door het hedendaagse autoverkeer. Daarvoor zal een alternatieve oplossing moeten worden gevonden.

appiaantica_route1

Van de 20 miljoen euro die het Mibact uittrekt voor het project is het merendeel van het geld bestemd voor aanpassingen, nieuwe wegenwerken, omleidingen, enz. Een aanzienlijk deel gaat naar restauraties en wetenschappelijk onderzoek.

1,1 miljoen euro moet dienen voor planning- en verkenningsactiviteiten langs de volledige route. 6,8 miljoen euro is bestemd voor het onderzoek naar en het veilig stellen van archeologische opgravingen en artefacten langs het hele traject van de Via Appia. Er wordt 8,5 miljoen euro uitgetrokken om de route begaanbaar te maken.

appiaantica_collage

Nog eens 1 miljoen euro gaat digitale infrastructuur, informatica en topografie, 500.000 euro wordt opzijgelegd voor de technische en administratieve assistentie voor het complexe project en 2,1 miljoen is bestemd voor promotionele activiteiten in de vier regio’s.

Daarbij hoort ook de tentoonstelling L’Appia ritrovata in cammino da Roma a Brindisi die (zodra we ze weer zullen mogen bezoeken) tot 13 september te zien is in de Casale di Santa Maria Nova, gelegen aan de Via Appia Antica 251).

appiaantica_affiche

Deze reizende tentoonstelling is al drie jaar onderweg en startte in Lazio (Rome), met daarna haltes in Campania (Santa Maria Capua Vetere en Benevento), Basilicata (Melfi) en Puglia (Taranto en Brindisi). Nu keert ze voor de laatste keer terug naar Rome.

De legendarische weg, die vandaag bekend staat als de Via Appia Antica, en die de Romeinen op een vlotte manier naar het zuiden bracht, doorkruist in Rome nog steeds een gebied van zowat 3.800 hectare, rijk aan catacomben, baden, en aquaducten.

De Via Appia blijft iedereen fascineren. Hoe vaak je ook in Rome kwam, de haast magische aantrekkingskracht van één van de meest unieke realisaties uit de oudheid blijft groot.

appiaantica_route2

Aan de bouw ervan werd in 321 v. Chr. begonnen op initiatief van Appius Claudius Caecus, naar wie de weg ook werd genoemd. De man zou maar wat trots zijn indien hij had geweten welke emoties zijn verbindingsweg vandaag nog steeds oproept.

De baan werd aangelegd om een snelle troepenverplaatsing mogelijk te maken, maar kreeg gaandeweg ook een enorm economisch belang, dit voor het vervoer van goederen en personen tussen Rome en Campania en nog verder. De weg liep aanvankelijk tot Capua, later is hij doorgetrokken naar Brindisium.

appiaantica_routeplan

Vanwege het belang van de weg kreeg hij de bijnaam regina viarum (koningin der wegen), hoewel de landschappelijke schoonheid van het traject hierbij misschien ook wel een rol heeft gespeeld.

Zeker is dat het een zeer drukke route was, waarover talloze zwaar beladen karren van en naar Rome rolden. De sporen hiervan vindt men nog steeds terug in het wegdek, verspreid over de hele route.

Om het ambitieuze project op te volgen werd een speciale website (www.camminodellappia.it) in het leven geroepen die regelmatig zal worden bijgewerkt. Dit zal later ook de website worden waar wandelaars en fietsers alle gedetailleerde informatie aangaande afstanden, begaanbaarheid, bezienswaardigheden onderweg, enz. zullen kunnen terugvinden.

www.parcoarcheologicoappiaantica.it

www.camminodellappia.it

http://appia.beniculturali.it/appia

L’Appia ritrovata

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.