Rome introduceert slimme helm om reizigers te scannen

De luchthaven Leonardo da Vinci (Fiumicino) in Rome is de eerste in Europa waar het toezichthoudend personeel gebruik zal maken van slimme helmen. Een Smart Helmet is eigenlijk een draagbare helmvormige thermoscanner met een plat spiegelend scherm, een ingebouwde camera en een infraroodscanner.

Met de helm kan de drager, dankzij augmented reality en afbeeldingen in hoge resolutie, onmiddellijk de lichaamstemperatuur van passerende mensen meten en zien. De helm werkt tot een afstand van ongeveer zeven meter.

Passagiers met koortssymptomen boven de 37,5° worden eruit geplukt en gewaarschuwd dat ze mogelijk een besmetting hebben opgelopen en naar een medische controle verwezen.

smarthelm1

Augmented reality (AR) voegt een extra informatielaag toe aan de waarneming van de reële wereld. Beelden met toegevoegde realiteit zijn live of indirecte opnames van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Die bijkomende elementen bevatten vaak sensordata of extra informatie over de omgeving.

Met behulp van advanced augmented reality technology, zoals bijvoorbeeld objectherkenning, kan ervoor gezorgd worden dat de toegevoegde informatie op een intuïtieve manier kan worden weergegeven en de gebruiker er ook interactief mee kan omgaan.

Aeroporti di Roma heeft drie slimme helmen gekocht en die worden vanaf nu ingezet op de grootste Romeinse luchthaven. Op Fiumicino zijn ook al zestig vaste thermische scanners in bedrijf. De eerste werd al geïnstalleerd op 4 februari. Binnenkort komen daar nog eens dertig thermoscanners bij.

Het lijkt erop dat temperatuurscans van vliegtuigreizigers in de toekomst tot het vaste pakket veiligheidsmaatregelen op luchthavens zullen gaan behoren. Want wat wordt toegevoegd aan security, gaat er later zelden weer af.

De introductie van de slimme helmen is slechts één van de maatregelen waarmee de luchthaven van Rome zich volop aan het voorbereiden is op de geleidelijke herstart van het luchtvaartverkeer.

Echte haast is daar niet bij, voorlopig is het nog zeer rustig op Fiumicino en dat zal op andere luchthavens niet anders zijn. Het zal vermoedelijk nog weken of zelfs maanden duren vooraleer opnieuw min of meer internationale vluchten volgens een vast schema worden uitgevoerd.

Volgens specialisten zullen we zelfs tot minstens 2023 moeten wachten vooraleer de luchtvaartsector enigszins genormaliseerd zal zijn en ongeveer het niveau bereikt zoals we dat kenden in het pre-coronatijdperk.

Vele luchtvaartmaatmaatschappijen hebben bovendien grote financiële problemen of zijn nu reeds volop bezig met een herstructurering. Er zal nog heel wat tijd overheen gaan vooraleer vliegen weer iets vanzelfsprekend wordt, als dat gevoel tenminste nog ooit terugkomt.

Ook op de luchthaven in Rome worden de publieke ruimtes herverdeeld en indien nodig omgebouwd om de gewenste fysieke afstand tussen de reizigers te kunnen garanderen. Er worden overal in de luchthaven ook extra infoborden voorzien en de signalisatie wordt waar nodig aangepast.

Aeroporti di Roma plaatst zes informatietotems met informatiebrochures en verspreid over de verschillende terminals worden tweehonderd dispensers met ontsmettingsgel geinstalleerd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.