VatiVision wordt het Netflix voor katholieken

In Italië wordt maandag VatiVision gelanceerd, een on-demand streamingsite die culturele en religieuze films, series en documentaires zal aanbieden. Hoewel de naam anders doet vermoeden, heeft het Vaticaan niets te maken met de nieuwe dienst. VatiVision zal echter wel programma’s aanbieden die worden gemaakt in samenwerking met de Vaticaanse media.

Het bedrijf, door de Italianen inmiddels al omgedoopt tot het ‘katholieke Netflix’, werkt volledig onafhankelijk en krijgt geen financiële steun van het Vaticaan, dat overigens ook geen enkele inspraak in de programmatie heeft. Het initiatief kan wel rekenen op sympathie van het Vaticaan.

De nieuwe on-demand service werkt volgens hetzelfde principe als andere streamingsites zoals Netflix en is te bekijken op verschillende apparaten: televisie, computer, smartphone of tablet.

De bedoeling van  de nieuwe videodienst is burgers toegang te verschaffen tot films en kwaliteitsprogramma’s die ze anders nooit te zien zouden krijgen of die gewoon vergeten zouden worden.

Het zal ook onderwerpen aan bod laten komen die voor de populaire media niet interessant genoeg zijn. Door zich te specialiseren en zich te lanceren als nichespeler hoopt VatiVision een publiek aan te boren dat nu door de commerciële mainstream filmzenders wordt vergeten.

VatiVision is een joint venture tussen de beursgenoteerde Vetrya Group, een Italiaans platform voor de telecomindustrie en het filmbedrijf Officina della Communicazione uit Bergamo, dat religieuze en culturele programma’s produceert en vaak samenwerkt met de Vaticaanse media.

Na de start in Italië is een geleidelijke uitrol van VatiVision gepland naar de Verenigde Staten, Mexico, Argentinië, Colombia, Brazilië, de Filippijnen, Spanje en Polen. Uiteindelijk moet de nieuwe streamingservice  in het grootste deel van de wereld beschikbaar zijn.

Luca Tomassini, de baas van VatiVision, verklaarde dat de nieuwe service ten dienste staat van alle katholieke gelovigen. Dat zijn er wereldwijd ongeveer 1 miljard en 300 miljoen. Netflix heeft op dit moment ongeveer 183 miljoen abonnees. VatiVision heeft dus wel wat groeipotentieel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.