Heel wat ongevallen met elektrische steps in Rome

Rome heeft recent de massale introductie verwelkomd van elektrische deelsteps, maar nu al blijkt dat de stad er nog niet helemaal klaar voor is. Inmiddels zijn er al vier aanbieders actief en die hebben Rome op korte tijd overspoeld met in totaal ongeveer vierduizend elektrische voertuigen die je met een app kan ontgrendelen.

estepsrome3

Het is de bedoeling dat aantal in de nabije toekomst op te trekken tot 16.000 of vierduizend steps per verhuurder-aanbieder. Rome wil de e-steps bij pendelaars, toeristen en jongeren promoten als duurzaam en snel transportmiddel in de binnenstad.

De nieuwe voertuigen zijn voorlopig in ieder geval behoorlijk populair, zeker bij jongeren, zoveel is duidelijk. Op een week tijd legden gebruikers van de vier aanbieders in Rome samen ongeveer 20.000 km af met een e-step.

estepsrome2

Het is nog te vroeg om nu al te weten of die populariteit blijvend zal zijn. Voorlopig gaat het zoals met alle nieuwigheden: iedereen is nieuwsgierig genoeg om het minstens even te willen proberen. Nieuw speelgoed blijft voor velen onweerstaanbaar. En jongeren zijn dol op actiefilmpjes van zichzelf terwijl ze die nieuwe spullen uitproberen.

Maar het groeiende succes van de deelsteps zorgde al snel voor moeilijkheden. De introductie in Rome gaat gepaard met groeipijnen, voornamelijk veroorzaakt door het niet naleven van de verkeersregels, nonchalant gebruik en, erg vaak, pure onvoorzichtigheid.

Behalve de massale verspreiding van huursteps, biedt de regering inwoners van Italiaanse steden ook een subsidie tot 500 euro aan voor wie een elektrische fiets of e-step koopt. Op die manier wil men het gebruik van de auto wat ontmoedigen. Die politiek heeft het aantal e-steps in het Romeinse straatbeeld de jongste weken gevoelig doen stijgen.

De snelle steps komen regelmatig in conflict met voetgangers. Die worden vooral gek van de hoge snelheid waarmee de steps soms illegaal in voetgangerszones rijden, maar vooral van de vele voertuigen die na gebruik nonchalant op de trottoirs of gewoon langs de kant van de straat worden achterlaten.

esteps(5)

Vele Europese steden zijn de talrijke rondslingerende elektrische deelsteps beu en stellen strenge reglementen op om het probleem aan te pakken. In Parijs bijvoorbeeld mag je de steps niet langer zomaar overal achterlaten. Dat moet gebeuren op officiële parkeerplaatsen, waar ook auto’s en motorfietsen moeten staan.

In Parijs is de toestand zelfs al uit de hand gelopen, daar circuleren intussen meer dan 20.000 elektrische deelsteps. De burgemeester spreekt van anarchie. De steps werden door gebruikers overal achtergelaten, vaak op het voetpad of zomaar midden op een plein.

Steden zien de verhuur van elektrische deelsteps als een milieuvriendelijke oplossing voor het verkeersprobleem. Met de handige en wendbare voertuigen kunnen gebruikers zich inderdaad snel door de binnensteden verplaatsen.

estepsrome7

Ze zijn ook bedoeld om de gaten in het openbaar vervoerssysteem te dichten en zo de automobilisten aan te moedigen om over te stappen naar een milieuvriendelijker voertuig. Jongeren vinden dat wel hip.

In vrijwel alle steden zijn het particuliere exploitanten die de verhuurdienst aanbieden. Geregistreerde gebruikers huren de dichtstbijzijnde step via een app en parkeren direct op de plaats van bestemming.

Ze mogen die daar ook achterlaten. De verhuurbedrijven halen de steps ’s nachts op om ze op te laden en ze ’s morgens op geschikte locaties weer beschikbaar te stellen voor gebruikers.

Die vrijheid van handelen zorgt ervoor dat de steps vaak onzorgvuldig voor bepaalde in- of uitgangen worden gegooid, een doorgang versperren en vaak letterlijk een struikelblok vormen voor voetgangers.

estepsrome6

In vrijwel iedere stad waar deelsteps worden verhuurd vormen achtergelaten voertuigen een plaag en ook Rome ontsnapt daar dus niet aan. Gebruikers laten overal waar het maar kan (en eigenlijk niet kan) hun tweewielers achter. Dat zorgt voor behoorlijk veel ongenoegen.

Vooral kinderen en ouderen klagen. Ook winkeliers vinden het maar niets dat de steps soms zomaar voor hun etalage of de ingang van hun zaak worden neergegooid. Daar blijven ze dan liggen tot de verhuurder ze weer ophaalt om op te laden.

De voorbije dagen doken in Rome ook talrijke meldingen op over ongevallen met e-steps. In de meeste gevallen waren daar ook voetgangers bij betrokken. Sommige mensen werden omvergereden door e-steppers die nog niet helemaal begrepen hadden hoe je tijdig moet remmen.

Vele gebruikers hebben totaal geen rijervaring en hebben ook geen flauw benul van de verkeersregels die ze moeten volgen. Ze rijden waar ze willen en hoe ze willen en hebben weinig oog voor de mogelijke gevaren op de weg. Dat gedrag zorgt voor bijzonder gevaarlijke situaties. Het is wachten op het eerste dodelijke slachtoffer.

Alleen al op de Via del Corso werden vorige week op nauwelijks 48 uur tijd verschillende zware ongevallen met e-steps vastgesteld. Vrijwel alle gebeurtenissen werden vastgelegd door het camerasysteem van Rome, zodat de omstandigheden van de ongevallen gekend zijn. Uit analyse van de beelden blijkt duidelijk dat onvoorzichtig gedrag van de e-stepgebruiker in alle gevallen de oorzaak van het ongeval was.

estep2

Zo verloor een 21-jarige de controle over zijn step en knalde losjes tegen een muur. Hij werd met verschillende breuken naar het ziekenhuis gebracht. Een 18-jarige bestuurder reed met volle snelheid een voorbijganger overhoop. Volgens getuigen bevonden zich twee personen op de e-step. Nog steeds op de Via del Corso week een jongeman met zijn step plots van de route af, botste tegen een plantenbak en kwam ten val.

Twee keer botste een e-step op een auto. Alle bestuurders kwamen er telkens met de schrik vanaf. Drie keer kwamen e-steps met elkaar in botsing met flinke valpartijen als gevolg.

Ter hoogte van de Via dei Condotti aan de Spaanse Trappen raakte een 48-jarige vrouw gewond toen een 15-jarige e-stepgebruiker aan hoge snelheid op haar inreed. Het is duidelijk dat heel wat gebruikers niet weten hoe ze met hun nieuwe speeltjes moeten omgaan.

Drie van de vier aanbieders van elektrische steps (het Amerikaanse Bird en Lime en het in Amsterdam gevestigde Dott) nemen nu maatregelen om het rijgedrag van hun gebruikers bij te sturen. De vierde aanbieder Helbiz wacht nog even af.

esteps(4)

De deelstepbedrijven gaan in zones waar de voertuigen het meest worden gebruikt, zoals de Via del Corso en de Via dei Fori Imperiali, voorlichtingsteams op pad sturen om gebruikers te wijzen op het correct gebruik van de voertuigen. Sensibiliseren heet dat. Niet toevallig zijn het ook de gebieden waar tot nog toe de meeste ongevallen gebeurden.

De teams geven informatie over de verkeersregels, wijzen op de sociale verantwoordelijkheid van de gebruiker inzake het parkeren en het achterlaten van de steps en zullen de e-steppers vooral duidelijk maken dat het absoluut verboden is om passagiers te vervoeren.

Het blijkt in Rome inderdaad nogal populair te zijn om met twee op zo’n e-step te gaan staan en zo door de stad te razen. Als die gebruikers betrokken raken bij een ongeval heeft dat extra zware gevolgen.

De ervaring in andere steden leert echter dat alleen maar sensibiliseren meestal niet voldoende is. Het is aan de lokale politie om gebruikers de wegcode te laten naleven en in Rome lijkt die er voorlopig geen prioriteit van te maken om het probleem aan te pakken.

Na veel overleg en discussies inzake reguleringen, besloot het Italiaanse Ministerie van Transport om de elektrische steps in dezelfde categorie als fietsen te classificeren, maar met bepaalde specifieke verkeersregels. Dit betekent dat degenen die zo’n voertuig bezitten niet verplicht zijn om dit te registreren of te verzekeren.

estepsrome1

Dat wil niet zeggen dat er geen regels zijn. Zowel particuliere bezitters als huurders van een e-step moeten specifieke verkeersmaatregelen naleven. Zo moeten gebruikers minimaal 14 jaar oud zijn en tot 18 jaar moet verplicht een helm worden gedragen. Ook tegen die laatste maatregel wordt behoorlijk veel gezondigd.

De step uitrusten met een zitplaats of op een of andere manier een passagier meenemen is ten strengste verboden. Er geldt ook een maximumsnelheid van 25 km/uur en 6 km/uur in voetgangersgebieden. De e-steps mogen niet worden gebruikt op snelwegen of op wegen waar andere weggebruikers meer dan 50 km/uur mogen rijden.

Met die snelheid loopt het overigens nu al mis. Het Italiaanse satirische televisieprogramma Striscia la Notizia, uitgezonden op het door Mediaset gecontroleerde Canale 5, bracht tijdens een recente uitzending praktijken aan het licht waarbij de elektromotoren van de e-steps werden aangepast zodat ze een veel hogere snelheid kunnen halen.

Het populaire programma bestaat al sinds 1988 en is bedoeld als een parodie op het dagelijkse nieuws. De makers zijn doorgaans goed ingelicht over allerlei onfrisse zaken en onthullen vaak corruptiezaken bij de overheid. Ze brengen ook regelmatig lokale oplichtingszaken of louche praktijken onder de aandacht van het publiek.

De makers van het programma ontdekten twee winkels in Rome die klanten de illegale service boden om het mechanisme dat de snelheid van de e-steps regelt te ontgrendelen en zodanig aan te passen dat de voertuigen bijna even snel kunnen rijden als een gewone scooter.

Medewerkers van de zender stapten de winkels binnen en confronteerden de uitbaters met de praktijken. Nadat ze aanvankelijk ontkenden, gaven die uiteindelijk toe dat ze zich ervan bewust waren dat het opdrijven van de snelheidslimiet illegaal is. Ze beloofden de programmamakers om de praktijken stop te zetten. Of ze dat ook echt gaan doen, is nog maar de vraag.

estep1

De betrokken winkeliers riskeren weliswaar gerechtelijke vervolging als ze door de overheid betrapt worden op het uitschakelen van de snelheidsbegrenzer, maar werden onherkenbaar in beeld gebracht. De televisiezender kan niet worden verplicht hun identiteit mee te delen. De politie gaat hen dus zelf moeten opsporen als ze hen willen verbaliseren.

Alleen al het feit dat een televisiezender zo snel na de massa-introductie van de e-steps reeds twee illegale praktijken op het spoor kon komen, notabene gerund vanuit een officiële winkel, wijst er vermoedelijk op dat het probleem in Rome inmiddels al wijd verspreid is.

De bewuste uitzending kan je hier bekijken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.