Heropstart luchtvaartverkeer verloopt chaotisch, talrijke vluchten worden omgeboekt of geschrapt

De luchtvaartsector probeert sinds vorige maand geleidelijk zijn activiteiten weer te hervatten en het vertrouwen van de reizigers opnieuw te winnen. Dat lukt blijkbaar niet overal even goed. Bovendien laten verschillende luchtvaartmaatschappijen zich de jongste weken niet altijd van hun beste zijde zien.

In Italië is een onderzoek begonnen naar de praktijken die Alitalia toepast bij de ticketverkoop en annuleringen. In België krijgt Brussels Airlines tot 55.000 telefonische oproepen per dag nadat het talrijke vluchten schrapte. Reizigers klagen ook over peperdure vluchten en prijzen die plots veranderen. Wat is er aan de hand?

airport (1)

Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines moest de voorbije dagen dagelijks tienduizenden telefoontjes verwerken van reizigers van wie de vlucht plots werd geannuleerd of verplaatst.

Talrijke reizigers die voor de voorbije week een vlucht hadden geboekt, kregen pas enkele dagen voordien te horen dat hun vliegtuig toch niet zou vertrekken. Duizenden mensen zagen daardoor hun reisplannen op het laatste moment veranderen.

Dat is natuurlijk niet de manier om mensen aan te moedigen om opnieuw te gaan reizen en nog eens een citytrip naar Rome te plannen. Zeker wie met vakantie vertrekt wil dat met zo weinig mogelijk (en liefst zonder) zorgen doen.

airport (4)

In verschillende kranten en in het televisiejournaal klagen passagiers dit weekend over de gang van zaken. Ik zocht anderhalve dag voor mijn vertrek nog eens de vluchtinformatie op en stelde toen vast dat mijn vlucht geannuleerd was. Bij het reisbureau was er een ellenlange wachtrij en bij Brussels Airlines kreeg ik niemand aan de lijn, de telefoon wordt gewoon niet opgenomen. De communicatie is echt rampzalig, reageert een reizigster.

Een andere reizigster maakte een prijsverhoging mee op de luchthaven zelf. Zij boekte met haar familie een trip naar Catania in Sicilië voor 180 euro per persoon. Vlak vóór het vertrek bleek dat zij en haar zoon niet konden inchecken.

De vlucht is overboekt, dacht ik. Maar toen ik aan de incheckbalie eens op mijn telefoon keek of er nog tickets waren, viel ik bijna omver. Voor 375 euro konden we nog zitjes kopen. Er waren zeker tien mensen in dezelfde situatie. Na flink van mijn oren te hebben gemaakt, hebben ze me dan wel aan dezelfde prijs nog op het toestel gelaten. Maar wat zijn dat voor praktijken? vraagt de misnoegde reizigster zich af.

Vorige maandag heeft Brussels Airlines een nieuw vluchtschema gelanceerd waardoor de luchtvaartmaatschappij naar eigen zeggen heel wat vluchten heeft moeten omboeken. Het gaat echter niet altijd om vluchten die al maanden geleden, nog vóór de viruscrisis, werden geboekt. Het blijkt dat ook volop vluchten worden geannuleerd en verplaatst die slechts een paar weken of enkele dagen geleden werden geboekt.

airport (5)

Volgens de Belgische maatschappij was een nieuw vluchtschema nodig omdat heel wat landen intussen de voorwaarden veranderd hebben om vluchten te ontvangen. Maar er worden ongetwijfeld ook heel wat vluchten geschrapt omdat er te weinig passagiers op bepaalde vliegtuigen zitten. Als de maatschappij niet uit de kosten komt, wordt er niet gevlogen, zo eenvoudig is het.

Ook de consumentenorganisatie Test Aankoop krijgt heel wat klachten binnen, niet alleen over de chaotische verwerking van de boekingen en de manier waarop vluchten worden omgeboekt of geannuleerd, maar ook omdat de luchtvaartmaatschappij gewoon niet of zeer moeilijk bereikbaar is.

Niet reageren of de telefoon niet opnemen, of nog erger, terugbetalingen uitstellen of zelfs niet uitvoeren, dat is allesbehalve consumentvriendelijk en zal niet echt helpen om het vertrouwen in de luchtvaart te herstellen, aldus de consumentenorganisatie.

vliegtuigticket

Brussels Airlines vraagt om begrip. Al het personeel dat in onze systemen omboekingen kan maken, werd gevraagd om in te springen. Maar zelfs met die extra mankracht kunnen we de vele extra oproepen op dit moment niet beantwoorden. We vragen daarom ook aan de reizigers die niet onmiddellijk een vlucht hebben om ons nog niet te contacteren. Zo kunnen wij ons maximaal concentreren op de mensen die de komende vier weken willen reizen, klinkt het bij de Belgische luchtvaartmaatschappij.

Test Aankoop vraagt de bevoegde ministers Nathalie Muylle en François Bellot om de luchtvaartmaatschappij op het matje te roepen, maar beide ministers wijzen naar elkaar en willen voorlopig niet reageren.

Er duiken in de media ook heel wat verhalen op van erg dure tickets of tickets die plots fors in prijs stijgen. Transporteconoom Eddy Van de Voorde, professor aan de Universiteit Antwerpen, verklaart in de Belgische krant Het Laatste Nieuws dat de ganse manier van werken voor luchtvaartmaatschappijen door de viruscrisis helemaal gewijzigd is.

airport (3)

Fraai is dat allemaal niet en goede reclame voor de sector al zeker niet, maar als de luchtvaartmaatschappijen zoals vroeger te werk gaan, vliegen ze hun faillissement tegemoet. Veel routes openstellen en dan maar afwachten of er al dan niet mensen boeken, dat gaat niet meer. Het is financiële zelfmoord om met halflege toestellen te vliegen.

Om te overleven, moeten maatschappijen nu met mondjesmaat proberen hun toestellen te vullen en de opbrengst per zetel naar omhoog te krijgen. Dat betekent in de praktijk: één vlucht naar Rome inlassen en pas een tweede plannen wanneer die bijna vol zit.

Zelfs de grote spelers die staatssteun krijgen, zoals Lufthansa, British Airways en Air France, doen het zo. Brussels Airlines zal de bestemmingen die niet renderen gewoon schrappen of indien mogelijk afwentelen op Lufthansa of Austrian Airlines, met wie ze de Star Alliance-groep vormen, meent professor Van de Voorde.

In Italië is de mededingings- en marktautoriteit Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato (AGCM) een officieel onderzoek begonnen naar de manier waarop tickets worden verkocht en het grote aantal geannuleerde vluchten bij Alitalia. Ook de kleine Spaanse luchtvaartmaatschappij Volotea die haar eerste hub in Venetië heeft, wordt geviseerd door de AGCM.

De Italiaanse toezichthouder heeft talrijke klachten ontvangen van klanten die, zeer kort nadat ze een vlucht hadden geboekt, bericht van Alitalia kregen dat hun vliegreis werd geschrapt. Vervolgens kregen de reizigers als vergoeding een voucher in plaats van een terugbetaling.

airport (2)

De AGCM wijst er op dat Alitalia zich bij de annuleringen beroept op beperkingen wegens het coronavirus. Maar er werden ook talrijke reizen geschrapt in een periode waarin er voor die vluchten helemaal geen reisbeperkingen waren. Tevens zou Alitalia te weinig informatie verschaffen over de rechten van klanten bij annuleringen.

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair daarentegen versnelt de terugbetalingen aan reizigers van wie de vlucht wegens het coronavirus werd geannuleerd in de periode van maart tot juni. Tegen eind juli zou 90 procent van de cash terugbetalingen uitgevoerd moeten zijn. De maatschappij laat weten dat extra werknemers werden opgeleid om de achterstand te kunnen inlopen.

ryanair

Alle cash terugbetalingen voor vluchten in de maand maart zijn volgens Ryanair intussen behandeld. Tegen 15 juli zouden ook de terugbetalingen voor april rond moeten zijn en tegen het einde van deze maand alle terugbetalingen voor mei en de meeste voor juni.

Ryanair heeft in juni het aantal passagiers met 97 procent zien afnemen in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. In totaal stapten 400.000 mensen aan boord bij de Ierse maatschappij, in vergelijking met 14,2 miljoen in juni 2019. In de hele maand juni voltooide Ryanair slechts 2.800 vluchten. Dat is slechts een fractie van de bijna 80.000 vluchten die oorspronkelijk waren gepland.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.