Brussels Airlines stelt uitbreiding vluchtschema uit

De Belgische luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines stelt de verhoging van haar vluchtcapaciteit die vanaf 1 augustus was gepland voorlopig uit. Ongeveer 7.000 mensen hadden op de geschrapte vluchten al een zitje geboekt. Die zien hun reisplannen overhoop gegooid.

luchtvaart(5)

Brussels Airlines gaat nu op zoek naar oplossingen voor de getroffen reizigers en zal proberen alternatieve vluchten aan te bieden. Een uitstel van de reis of een terugbetaling is ook mogelijk.

Voorlopig vallen alleen de extra vluchten weg die Brussels Airlines in de eerste week van augustus had gepland. Eind juni had de Belgische luchtvaartmaatschappij de uitbreiding van zijn langeafstandsvluchten ook al uitgesteld tot augustus.

De directe oorzaak van het uitstel is de erg slechte financiële situatie waarin het bedrijf momenteel verkeert. Er is nog steeds geen uitsluitsel over mogelijke staatssteun door België en ook moedermaatschappij Lufthansa talmt om vers geld in Brussels Airlines te pompen. Alle betrokkenen praten wel met elkaar, maar de gesprekken verlopen zeer moeizaam en een akkoord is er nog altijd niet.

luchtvaart(2)

Brussels Airlines heeft dringend nood aan extra geld. Onze voorraad cash is niet oneindig. Het is geen kwestie van maanden maar van weken, verklaarde CEO Dieter Vranckx vorige week tijdens een zitting in het parlement.

Het is niet bekend hoe nijpend de financiële problemen bij Brussels Airlines precies zijn. Het luchtvaartbedrijf heeft alleen al in de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies geleden van 93 miljoen euro. De lockdown en het volledig stilvallen van het luchtvaartverkeer hebben de financiële put de jongste drie maanden ongetwijfeld nog veel dieper gemaakt.

De Belgische luchtvaartmaatschappij vroeg reeds op 17 maart 290 miljoen euro staatssteun om de viruscrisis te kunnen overleven. Moedermaatschappij Lufthansa heeft ondertussen zelf wel 9 miljard euro van de Duitse regering gekregen. Ze heeft ook financiële akkoorden gesloten met de Zwitserse en de Oostenrijkse regering voor de redding van haar respectievelijke dochtermaatschappijen Swiss en Austrian.

Dat er voor Brussels Airlines na al die maanden nog altijd geen duidelijkheid is, doet sommige waarnemers vrezen dat de Duitsers niet langer nog echt geïnteresseerd zijn in het Belgische dochterbedrijf. Als dat zo zou zijn, dreigt het einde voor de Belgische luchtvaartmaatschappij.

luchtvaart(1)

Een woordvoerder van Brussels Airlines zegt dat het uitstellen van het extra vluchtschema in augustus een voorzorgsmaatregel is. De vluchten die momenteel worden uitgevoerd zijn allemaal winstgevend omdat de vliegtuigen met zoveel mogelijk passagiers worden gevuld.

De maatschappij aarzelt daarbij niet om bepaalde vluchten te annuleren en de reizigers vervolgens te laten herboeken op een volgende vlucht. Zo zagen clubleden hun ochtendvlucht naar Rome geschrapt en verplaatst worden naar ’s avonds. Door het aantal vluchten voorlopig niet uit te breiden wil Brussels Airlines vooral zeker zijn dat ze het huidige vluchtschema kunnen blijven uitvoeren.

Op het korteafstandsnetwerk verandert voorlopig niets. Maar dat dreigt te veranderen door de voortdurend wijzigende reisadviezen van de jongste dagen, waarbij de Belgische regering lustig schakelt tussen de zelf ingevoerde kleurencodes rood, oranje en groen die geen enkel ander land hanteert, en die al hebben geleid tot diplomatieke spanningen met Luxemburg en Portugal.

Ook de verwarrende communicatie van de regering over welke reizigers na hun terugkeer wel of niet in quarantaine moeten, heeft een heleboel mensen onzeker gemaakt en moedigt niet aan om te reizen. Daardoor aarzelen velen om een verblijf in het buitenland te reserveren.

Dat heeft meteen gevolgen voor het luchtverkeer. Brussels Airlines zag de boekingen voor sommige bestemmingen plots sterk dalen. De kans bestaat dat de maatschappij in de komende dagen of weken noodgedwongen ook aan de frequentie van die vluchten zal moeten sleutelen om te vermijden dat de toestellen met slechts enkele passagiers de lucht in moeten en dus verlieslatend zijn. In de huidige situatie kan geen enkele euro worden gemist.

luchtvaart(3)

Aanvankelijk zei de Belgische regering dat wie uit een ‘oranje zone’ terugkeert een coronatest moest ondergaan en in quarantaine zou worden geplaatst. Dan bleek dat plots niet meer nodig. Voortaan moesten reizigers alleen maar ‘extra waakzaam’ zijn en opletten voor mogelijke symptomen van het virus. Tot dat besluit gisteren nog maar eens werd aangepast: nu moet wie uit een oranje zone komt toch in quarantaine gaan en zich laten testen.

De Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR) betreurt de slechte overheidscommunicatie rond het reizen. Volgens de vzw heeft dat de sector al miljoenen euro’s gekost. Eén bepaalde bestemming veranderde zelfs drie keer van kleurcode in amper 24 uur tijd. De VVR onderzoekt nu wie verantwoordelijk is voor deze chaos en wil indien mogelijk juridische stappen ondernemen.

Door de nieuwe kleurencodes en de beperkende reisadviezen van de overheid kunnen touroperators ook maar zes procent van het reisaanbod aanbieden. Op een totaal van 196 landen die in normale omstandigheden kunnen bezocht worden, zijn er maar zestien binnen Europa waar je naartoe mag. Buiten Europa mag niet worden gereisd.

Het ergste is nog dat voor de zestien landen die wel mogen bezocht worden de voorbije week heel wat onrust werd gezaaid door de kleurencodes van de regering. Landen kregen om de haverklap een nieuwe status, van groen naar oranje naar rood en dan terug naar groen. Zo kunnen we onmogelijk werken, besluit de VVR.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.