Handelaars willen ZTL in Rome afschaffen tot eind 2021

De komende dagen moet het stadsbestuur van Rome beslissen of op 30 augustus de ZTL (Zona a Traffico Limitato) weer wordt ingesteld. Dat is alvast niet naar de zin van de handelaars in de binnenstad.

De ondernemersverenigingen Confcommercio, Confesercenti, Confartigianato, Cna Commercio en Fipe Commercio, vragen dat auto’s tot eind 2021 gratis toegang krijgen tot het historische centrum omdat in de nasleep van de virusuitbraak elke klant die niet vlot in Rome geraakt, er eentje teveel is.

Burgemeester Raggi beloofde na te denken over de uren dat de ZTL in werking zal treden. Maar officieus is in het stadhuis te horen dat de kans zeer klein is dat de elektronische poorten na 31 augustus open blijven. Raggi zal wel de openingsuren van de handelszaken herbekijken. Daar wil Valter Giammaria van Confesercenti Roma niet van weten. Hij noemt die ingreep onvoldoende.

Ook de ondernemersvereniging Confcommercio Roma trekt aan de alarmbel. Als de vrije doorgang tot de stad niet wordt verlengd, zal dat voor al onze bedrijven nog meer ernstige schade betekenen, schrijft de vereniging namens hun leden in een open brief aan het stadsbestuur.

ztl3

Onze omzet is gekelderd. De detailhandel in Rome heeft momenteel nog 22.000 personeelsleden werkloos thuis zitten. Toeristen zijn er nauwelijks en die gebruiken de ZTL-toegangen niet. Ambtenaren wel, maar die komen niet langer naar de stad omdat ze nog altijd thuis werken.

Alleen de Romeinen die toch nog eens willen komen winkelen worden getroffen door het ZTL-systeem. Bovendien weten we allemaal dat de vervoersmaatschappij ATAC niet in staat is om in het historische centrum een vlotte mobiliteit te garanderen, klinkt het bij de handelaarsvereniging.

Heel wat winkeliers hebben volgens Confcommercio Roma al laten weten dat ze sluiten indien het ZTL-systeem op 30 augustus weer wordt geactiveerd. De kans dat de maatregel op de valreep toch nog wordt verlengd is niet groot.

confcommercioroma

Het stadsbestuur stelde de ZTL een tijdlang buiten gebruik om de verschillende stadsdelen vlotter toegankelijk te maken en zo de winkeliers en horeca te helpen.

De Zona a Traffico Limitato werden ingesteld om de historische gebouwen en het milieu in de binnenstad te beschermen tegen schadelijke uitlaatgassen. Motorvoertuigen worden in de stad zoveel mogelijk geweerd.

In de praktijk wordt het verkeer op bepaalde uren van de dag (meestal tijdens de spitsuren) uitsluitend voorbehouden aan het openbaar vervoer, de hulpdiensten, de bewoners van het gebied en mensen met een speciale vergunning.

De stad Rome krijgt momenteel ook te maken met boze gebruikers die een financiële compensatie eisen voor de zes maanden tijdens en na de lockdown dat hun vergunning om in bepaalde delen van de stad rond te rijden nutteloos was.

Het stadsbestuur lijkt de vele inwoners die een dergelijk doorgangsbewijs hebben voorlopig te negeren. Het gaat nochtans om heel wat geld. De bewoners van het historische centrum betalen jaarlijks tussen de 200 en 300 euro aan de stad om toch de autovrije zone te mogen inrijden.

Maar daarnaast zijn er ook heel wat pendelaars en handelaars die dagelijks de stad binnenrijden tot in de buurt van hun werkplek. Die betalen 2.000 euro per jaar voor dezelfde ZTL-pas. Voor Rome betekenen die inkomsten een welkome aanvulling van de lege stadskas.

ztl1

Door de viruscrisis was een ZTL-doorgangsbewijs echter overbodig, omdat de autovrije beperking tijdens de viruscrisis en in de nasleep ervan gedurende zes maanden werd opgeheven.

De gebruikers argumenteren dat iedereen, ook wie geen ZTL-pasje had, in die periode gewoon de stad kon binnenrijden. Die maatregel maakte de dure vergunning dus in feite waardeloos.

De inwoners van het historische centrum die een ZTL-kaart op zak hebben, vragen om een terugbetaling of verlenging van de vergunning. Als ze voor de rechtbank hun gelijk halen kan dat een dure grap worden voor de stad Rome. Het totale bedrag zou kunnen oplopen tot 32 miljoen euro.

Confcommercio Roma

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.