Rome Safe Tourism lanceert promotiefilmpje om bezoekers te lokken

Vóór de viruscrisis had Rome weinig of geen problemen met de impact van het massatoerisme. Het kon in bepaalde periodes of op bepaalde dagen weleens flink druk zijn in de stad, maar Rome kon de vele bezoekers nog altijd aan. Situaties in steden zoals in bijvoorbeeld Venetië en Barcelona, waar bewoners protesteerden tegen de toestroom van toeristen en de toenemende onleefbaarheid van hun stad, waren in Rome niet aan de orde.

Colosseum (2)

Bij sommige populaire bezienswaardigheden werden de limieten soms wel bereikt. Zo was vooral het Colosseum een enorme publiekstrekker en kregen ook de Vaticaanse Musea dagelijks een enorm aantal bezoekers te verwerken.

Het is in november nog maar twee jaar geleden dat gidsen in Vaticaanstad getuigden over de te grote drukte in de Vaticaanse musea. Bezoekers kregen het regelmatig benauwd in de uitgestrekte musea en vielen soms zelfs flauw in de gangen.

Vooral de Sixtijnse Kapel kreunde op piekdagen onder een bezoekersaantal van soms meer dan 30.000 mensen. Met dat aantal werd overigens ook de veiligheidslimiet bereikt.

safetourism(2)

Vandaag zijn de musea in Rome grotendeels leeg en lopen er nauwelijks mensen rond op de archeologische sites. Nergens zijn er nog lange wachtrijen, want overal moet je een bezoek vooraf online reserveren.

Vaak wordt ook gewerkt met tijdsblokken. Ter illustratie: de Vaticaanse musea ontvangen nu nog maximaal 1.600 bezoekers per dag, vroeger waren er dat dus gemiddeld tussen de 25.000 en 30.000.

Een logisch gevolg van de forse daling van het aantal bezoekers, veroorzaakt door de maatregelen tegen het coronavirus, is dat dit ook meteen voelbaar is in de kassa. De beperkingen knagen aan de inkomsten van de musea en archeologische sites.

Dat kan op langere termijn weer voor nieuwe problemen zorgen. De toeristische sector is de levensader van Rome en jaarlijks goed voor een miljardenomzet. Het feit dat die machine nu grotendeels is stilgevallen, zorgt voor economische en persoonlijke drama’s.

Het overgrote deel van de hotels in Rome is al maanden gesloten. Wie toch open is, krijgt af te rekenen met een ondermaatse kamerbezetting. Voor september en oktober komen tot dusver nauwelijks reservaties binnen.

Dat is overigens ook te merken aan de tegenvallende boekingen in de luchtvaartsector. Die staat waarschijnlijk bovenaan het lijstje van de grootste economische slachtoffers van de viruscrisis.

Van een echt herstel in de luchtvaart is geen sprake. Vanaf midden juni, toen de meeste grenzen in Europa weer opengingen, was er een lichte heropleving.

Van begin juli tot half augustus kende het vliegverkeer de grootste piek sinds maart, al zat men inzake omzet nog altijd gemiddeld 60 procent onder de cijfers van vorige zomer. Tegen het einde van de zomervakantie was dat al 63 procent.

Brussels Airport ontving in juli en augustus 80 procent minder passagiers dan vorig jaar. De lichte heropleving van de luchtvaart zakt nu weer in elkaar.

Dat komt door het einde van de zomervakanties, maar ook door de wirwar van Europese maatregelen en kleurencodes, waardoor reizen in Europa volkomen onvoorspelbaar is geworden.

Omdat ze er doorgaans terecht van uitgaan dat er doorgaans nog voldoende plaats is op een vlucht, boeken reizigers hun tickets erg laat of zelfs op het laatste moment.

Dat maakt het voor luchtvaartmaatschappijen moeilijker om hun toestellen zo goed mogelijk te vullen, waardoor er al eens geschoven wordt met vluchtschema’s.

Colosseum (1)

Rome is gelukkig niet langer een volkomen lege spookstad zoals tijdens de lockdown dit voorjaar. De filmpjes die toen werden gemaakt zijn nog altijd griezelig om naar te kijken.

Het is echter duidelijk dat het levensritme van de stad fundamenteel hapert en dat er niet meteen veel beterschap op komst lijkt.

Toeristen uit Europese landen duiken met mondjesmaat op in de stad, maar dat is niet genoeg. De grote groepen bezoekers uit de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, de Aziatische landen en het Midden-Oosten zoals Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten, mogen het land voorlopig nog niet in.

Het feit dat er nauwelijks toeristen zijn, drijft talrijke ondernemers in de sector stilaan tot wanhoop. Daarom heeft de stad Rome recent en samen met de toeristische diensten, het label ‘Rome Safe Tourism’ in het leven geroepen.

Houders van dat certificaat moeten een vastgelegd gezondheidsprotocol naleven en garanderen dat alle veiligheidsregels en hygiënische maatregelen in hun zaak nauwgezet worden opgevolgd. Ze volgen ook vaste routines voor het ontsmetten van de ruimtes en andere faciliteiten die door klanten of gasten worden gebruikt.

romesafetourism (1)

Om alle partijdigheid te vermijden werd via een openbare aanbesteding gezocht naar enkele onafhankelijke certificeringsbedrijven.

Die controleren de betreffende handelszaken, hotels of restaurants en gaan na of de genomen gezondheidsmaatregelen voldoen aan de criteria en in hoeverre overal in de zaak altijd een fysieke afstand van minstens een meter tussen de klanten kan worden bewaard.

De vier geaccrediteerde certificeringsbedrijven zijn Quaser Certificazione, Bureau Veritas Italia, DEKRA Testing and Certification en RINA Services.

In het kader van Rome Safe Tourism werd ook een grote publiciteitscampagne gelanceerd die mensen moet overtuigen weer naar Rome te komen.

Daarvoor werd nu ook een eerste promotiefilmpje gemaakt dat wordt losgelaten op televisiezenders en andere media. Je kan het hier bekijken.

Het spotje duurt slechts 45 seconden, maar geeft veel zin om meteen een kijkje te gaan nemen in Rome. Wat natuurlijk de bedoeling is.

romesafetourism (2)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.