Rome wil niet langer dat elektrische deelsteps zomaar overal worden achtergelaten

Begin dit jaar sloot Rome een akkoord met een paar aanbieders van elektrische deelsteps.  De eerste tweewielers verschenen ongeveer samen met het Covid-19 virus in Rome en al gauw volgden nog andere nieuwe aanbieders van elektrische deelsteps.

Vandaag krijgt Rome net als vele andere steden waar dergelijke diensten actief zijn, af te rekenen met de nadelen ervan. Burgemeester Virginia Raggi neemt maatregelen.

estepsrome6

Sinds de elektrische voertuigen in het Romeinse stadsverkeer opduiken, gebeurden er reeds talrijke ongevallen waarbij de tweewielers betrokken zijn. De voorbije zes maanden ging er geen dag voorbij zonder zware valpartijen, botsingen of ongelukken waarbij de gebruikers de controle over hun stuur verloren en vervolgens tegen een muur of een auto knalden.

Ook het aantal verkeersovertredingen valt nauwelijks bij te houden. Zo is het in Rome bijvoorbeeld erg populair om met twee op een step rond te rijden, maar dat is ten strengste verboden.

estepsduo

Regelmatig houden jongeren ook races met een elektrische deelstep en ook dan staan ze er soms met twee tegelijk op. Dat maakt de wedstrijd een beetje spannender. Vooral de Via dei Fori Imperiali is tegenwoordig populair als racebaan.

Dan is er het grootste probleem waar alle steden die een soortgelijke service aanbieden, al mee te maken kregen. Gebruikers laten overal waar het maar kan (en eigenlijk niet kan) hun tweewielers achter, vaak aan historische sites of op voetpaden. Dat zorgt voor veel ongenoegen.

De rondslingerende voertuigen veroorzaken overlast, ze blokkeren metro-ingangen, hinderen voetgangers en versperren de toegang tot winkels. Boze winkeliers en talrijke inwoners klagen al maanden over de problemen die de achtergelaten deelsteps veroorzaken. In het stadhuis arriveerden de voorbije weken honderden klachten. Ook burgemeester Raggi, die in juni nog enthousiast de nieuwe aanbieder Helbiz verwelkomde, is het nu meer dan beu.

Het stadsbestuur blijft weliswaar achter het idee staan van de elektrische steps, die ze zien als een ecologisch alternatief voor de vele auto’s in de stad en die een aanvulling kunnen vormen op het openbaar vervoer.

De nonchalante manier waarop de steps worden achtergelaten en vaak zelfs gewoon worden neergegooid, hebben het geduld van de burgemeester nu echter net iets te lang op de proef gesteld.

esteps(5)

Raggi wil een einde maken aan het wildparkeren. Vanaf nu is het voor de gebruikers van de elektrische steps verboden om ze achter te laten bij monumenten en in belangrijke toeristische of populaire zones zoals Piazza Venezia, Piazza del Popolo, Piazza Trilussa, de Via del Corso, Piazza Navona, het Colosseum, de Trevifontein en het Pantheon.

De app die bij de voertuigen hoort wordt aangepast, zodat de gebruikers kunnen zien waar ze wel of niet mogen parkeren. De vraag is natuurlijk of een dergelijk verbod veel zal uithalen en wie hardleerse overtreders zal aanpakken. De verkeerspolitie komt nu al handen te kort.

Het enige wat voorlopig met de nieuwe verordening wordt bereikt, is dat er nu een wettelijk kader is om mensen te kunnen verbaliseren die hun step op de verkeerde plaats achterlaten. Iedereen moet de regels respecteren, anders volgen er sancties, zegt Raggi strijdvaardig. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.