Binnenkort rijden we weer met de nachttrein naar Rome

De wat oudere clubleden en lezers zullen zich zeker de tijd herinneren toen je nog rechtstreeks met de trein vanuit bijvoorbeeld Brussel naar Rome kon rijden. Door de opkomst van alsmaar meer luchtvaartmaatschappijen die de reizigers steeds goedkoper naar hun favoriete stad konden brengen, werden de grote internationale treinverbindingen geleidelijk afgebouwd en uiteindelijk afgeschaft. Er wordt echter gewerkt aan een comeback. Op Europees niveau nog wel.

In heel Europa worden plannen gemaakt om de nachttrein opnieuw in te schakelen, al zal het nog wel enkele jaren duren vooraleer je vlot en zonder overstappen van de ene grote stad naar de andere kan reizen. Op termijn moeten de nachttreinen de grootste steden echter opnieuw met elkaar verbinden.

2024 stond bij verschillende spoorwegbedrijven gemarkeerd als een belangrijk jaar voor de introductie van een heleboel nachtlijnen, maar door de viruscrisis dreigen een aantal uitbreidingsplannen vertraging op te lopen. Nochtans is de vraag naar internationale nachttreinverbindingen in 2019 in zowat heel Europa flink gegroeid.

Koplopers zijn de Zwitsers: het aantal passagiers dat gebruik maakt van nachttreinen vanuit Zwitserland groeide vorig jaar met meer dan 25 procent. De vraag naar nachttreinen was er ook nog tijdens de eerste maanden van dit jaar, maar door het uitbreken van de coronamonstertjes stagneerde alles. Vandaag wordt er weinig gereisd en al zeker niet in nachttreinen.

nachttrein(4)

De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB (Schweizerische Bundesbahnen) heeft alvast concrete plannen om vanaf 2024 nachttreinen te laten rijden naar Rome en Barcelona.

Dat zal gebeuren in samenwerking met de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB (Österreichische Bundesbahnen). Deze laatste speelt momenteel al een belangrijke rol in de Europese revival van de nachttrein.

ÖBB investeert momenteel in nieuw treinmaterieel. De nieuwe nachttreinen zullen de komende maanden en jaren geleidelijk in de dienstregeling worden opgenomen. Met negentien Nightjetlijnen en acht andere diensten in samenwerking met andere spoorbedrijven, runt ÖBB op dit moment het grootste nachttreinnetwerk van Europa.

Er rijden nu al Nightjets van ÖBB vanuit Wenen naar onder meer Berlijn, Hamburg, Zürich, Milaan, Venetië en Rome. Vanaf 2021 worden splinternieuwe nachttreinen voor de verbindingen naar Italië geleverd.

Daardoor kunnen de huidige rijtuigen elders worden ingezet. Vanaf 2024 willen de Oostenrijkers in Europa hoe dan ook een versnelling hoger schakelen. Zo komt er al zeker een rechtstreekse spoorverbinding tussen Wenen en Parijs. Zweden zet nu al regelmatige nachttreinen in van Stockholm en Malmö naar Hamburg en Brussel. In Frankrijk wordt onderzocht of de Méditerrannée Express tussen Parijs en Nice in 2022 weer kan rijden.

Er wordt ook geïnvesteerd in nachttreinen tussen Londen en het uiterste noorden van Schotland en in de verbindingen tussen Praag, Polen en Oekraïne. Om maar te zeggen dat de nachttrein zowat overal in Europa opnieuw in de belangstelling staat.

Een treinreis duurt uiteraard veel langer dan wanneer je hetzelfde traject aflegt per vliegtuig. De nachttreinen stoppen onderweg regelmatig en mogen niet rijden over het hogesnelheidsspoor. Maar als je genoeg tijd hebt en die aan boord al slapend of in behoorlijk comfortabele omstandigheden kan doorbrengen, valt dat nog best mee.

Dat laatste is alvast een groot verschil met vroeger: de moderne treinstellen zijn luxueuze vervoermiddelen vergeleken met de oude slaapwagons die twintig tot dertig jaar geleden werden ingezet. Daar was materieel bij waarin reizigers een hernia of minstens spierkrampen riskeerden. Die tijd is gelukkig voorbij.

nachttrein(13)

Zo zal je bijvoorbeeld vanaf december ’s avonds vanuit Amsterdam kunnen vertrekken naar de Oostenrijkse hoofdstad Wenen om daar in de ochtend netjes uitgeslapen aan te komen. Er zullen in de nabije toekomst ook treinen gaan rijden naar München en Innsbruck.

De Nederlandse Spoorwegen hebben ook plannen om samen met hun Zwitserse collega’s de nachttrein tussen Amsterdam en Zürich opnieuw te lanceren. Op een uitbreiding naar het zuiden, al dan niet met een overstap, is het nog even wachten, maar de trend is duidelijk ingezet.

De langzame uitbreiding van het trans-Europese spoornetwerk duidt erop dat de strijd met de luchtvaartmaatschappijen nog niet gestreden is. Het is echter duidelijk dat de nationale overheden tegenwoordig de trein wel degelijk beschouwen als een levensvatbare concurrent voor het vliegtuig.

Nu de luchtvaartmaatschappijen door de viruscrisis miljardenverliezen optekenen en vele mensen voorlopig niet erg geneigd lijken te zijn om een vliegtuigticket te boeken, zouden de belangrijkste spoorverbindingen tussen de grote steden er weleens sneller kunnen komen dan verwacht.

Het is inderdaad zo dat in deze tijden van klimaatacties en milieubewust vervoer steeds meer mensen overtuigd raken van de trein als alternatief voor het vliegtuig. Heel wat reizigers houden tegenwoordig rekening met het milieuvriendelijke imago van de trein en, hoe langzaam ook, de charme van het reizen per spoor.

Wie per trein reist kan per slot van rekening zodra het weer daglicht wordt onderweg van alles bekijken. Doorgaans ben je dan al in Italië. Een blik op de voorbijglijdende Italiaanse landschappen is ongetwijfeld een mooi begin van de dag. In het vliegtuig van Brussel of Amsterdam naar Rome zijn enkele besneeuwde bergtoppen zowat het spectaculairste wat je onderweg te zien krijgt.

Bovendien kan je in een nachttrein zonder probleem een coupé voor jezelf of je familie reserveren, wat in deze virustijden zeker een veiliger gevoel geeft dan met een paar honderd mensen samen in een vliegtuig te zitten.

nachttrein(5)

Aan de herlancering van de langeafstandstreinen hangt echter een stevig prijskaartje. Zonder subsidies van de verschillende regeringen lukt het voorlopig niet, tenzij de prijzen van de tickets zeer fors zouden worden verhoogd en dat is commercieel dan weer niet mogelijk. Bovendien moeten treinreizigers in tegenstelling tot vliegtuigpassagiers een btw-toeslag betalen op de prijs van hun ticket.

Vanuit België rijden momenteel geen rechtstreekse treinen naar Rome. Wanneer je een treinreis naar Rome zou maken, kan dat vandaag op verschillende manieren. Zo kan je de dagtrein naar München nemen, om van daaruit te kiezen voor de nachttrein richting Firenze en Rome. Vroeg in de ochtend ben je dan op de plaats van je bestemming. Dit is de goedkoopste optie.

Daarnaast kan je vanuit België de nachttrein naar Zürich nemen, om vervolgens met een hogesnelheidstrein naar Milaan te reizen. Vanuit Milaan gaan er supersnelle treinen (de Frecciarossa of de Italo) richting Rome. Dit is in principe de snelste manier, maar je moet wel twee keer overstappen.

De duurste variant is een treinreis met de Thalys van Brussel naar Parijs. Van daaruit kan je een rechtstreekse trein naar Rome nemen. Houd er wel rekening mee dat welke variant je ook kiest, je gemiddelde reistijd ongeveer 20 uur bedraagt.

Een treinreis naar Rome is niet meer te vergelijken met de ritten die dertig, veertig jaar geleden werden aangeboden. Vandaag reis je zoals verteld behoorlijk comfortabel. Er zijn verschillende aanbieders van stedentrips naar Rome waarbij het hotel en de treinreis zijn inbegrepen. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om zelf een hotel in Rome te boeken net als je treintickets.

Zowel in België als in Nederland helpen de nationale spoorwegmaatschappijen je zeker met een internationale boeking richting Rome, maar er zijn ook heel wat privé-aanbieders op de markt. De prijzen kunnen behoorlijk variëren.

De weblinks onderaan dit artikel bieden slechts enkele mogelijkheden. Wie een beetje zoekt gaat nog een heleboel andere prijsformules en maatschappijen vinden die eveneens treinreizen naar Rome verkopen.

Twintig jaar geleden was de nachttrein vanuit België gedoemd om te verdwijnen. Toen reden er nog dagelijks treinen van Brussel naar Milaan, Zürich en Bern, en een paar keer per week naar bestemmingen, zoals Rome en Venetië. In de zomer kwam daar nog een uitgebreid aanbod aan vakantietreinen bij, met speciale wagons zodat je ook je auto kon meenemen.

Maar de Belgische nachttreinen, die nog waren gebouwd in de jaren ’60 van de vorige eeuw, waren niet alleen traag en duur, maar ook helemaal versleten. Investeringen gebeurden niet meer, zodat steeds minder mensen voor de nachttrein kozen.

nachttrein(8)

Op een bepaald moment is het dan gemakkelijk om te zeggen dat de lijn niet meer rendabel is en dat ze wordt opgedoekt omdat er te weinig belangstelling is. Aanvankelijk werden er in het winterseizoen nog enkele nachttreinen naar skigebieden ingezet, maar uiteindelijk was het helemaal gedaan met ’s nachts te sporen.

De nachttreinen van twintig, dertig jaar geleden waren ook niet gemaakt voor grensoverschrijdend verkeer. Bij elke landsgrens moest een nieuwe locomotief worden aangekoppeld omdat die van het ene land niet kon rijden op het spoornet van het andere. Door al die wisselingen werd veel tijd verloren.

Intussen heeft voorlopig alleen ÖBB een behoorlijk groot netwerk in Europa uitgebouwd. De maatschappij is altijd blijven geloven in de nachttrein en heeft de jongste jaren zwaar geïnvesteerd in nieuw materieel.

Van die Oostenrijkse inspanningen kunnen de buurlanden nu reeds uitgebreid genieten. Zo verbinden de Oostenrijkers zelfs Hamburg met Berlijn en Zürich, en Venetië met Milaan en Rome. Ook vanuit München kan je met een ÖBB-trein rechtstreeks naar Rome.

Al naargelang je budget en het gewenste comfort kan je verschillende opties kiezen op een nachttrein. Als je kiest voor een slaapplaats zijn lakens, dekens en hoofdkussens altijd inbegrepen.

Slaapplaatsen in een gedeeld compartiment zijn vaak exclusief voor mannen of vrouwen. Dat is vervelend als je als koppel reist, omdat je in verschillende compartimenten en vaak ook in verschillende wagons terecht komt.

nachttrein(9)

Wil je toch bij elkaar zijn, dan kies je voor een privécompartiment of een zitplaats. Reis je met een familie van vier of zes, dan kom je automatisch in hetzelfde compartiment terecht (indien er compartimenten met vier of zes bedden zijn), ook al bestaat de familie uit zowel vrouwen als mannen.

In sommige treinen kunnen er ook deuren worden geopend tussen de verschillende compartimenten, zodat je met grotere groepen samen kan slapen. Sommige mensen verkiezen een zitplaats boven een slaapplaats in een nachttrein. Dat kan een zitplaats in een open wagon zijn, ofwel een zitplaats in een afgesloten compartiment met maximaal zes stoelen.

Zitplaatsen op nachttreinen heb je alleen in eerste klasse: het gaat om stoelen die comfortabeler zijn en vaak ook achterover kunnen worden geklapt. Een zitplaats is meestal duurder dan een slaapplaats in een couchette. Mannen en vrouwen zitten samen. Zitplaatsen zijn niet op alle nachttreinen beschikbaar.

Een gedeelde slaapplaats in een couchette is meestal de goedkoopste optie op een nachttrein. Een couchette bevat meestal vier tot zes eenvoudige stapelbedden, die kunnen worden weggeklapt.

Bij het vertrek van de trein neem je plaats op een stoel, pas later op de avond worden de bedden naar beneden geklapt. Er zijn meestal afzonderlijke compartimenten voor mannen en vrouwen.

Een andere optie is een gedeelde slaapplaats in een slaapcabine. Dit is in essentie dezelfde als de keuze voor een couchette, maar de bedden zijn comfortabeler en het aantal personen is beperkt tot twee, drie of vier. Vaak beschikt een slaapcabine ook over een kleine wasttafel. Mannen en vrouwen slapen meestal in afzonderlijke compartimenten.

Sommige nachttreinen bieden ook luxueuzere opties aan, zoals private compartimenten voor één of twee personen. Als je met vier of met zes bent, heb je sowieso een privaat compartiment als je een couchette of slaapcabine kiest. Als koppel is zo’n privécabine de enige mogelijke manier om samen een slaapplaats in dezelfde cabine te boeken.

nachttrein

Er zijn verschillende comfortniveau’s. De basisversie is gewoon een slaapcabine met twee in plaats van drie of vier plaatsen. Duurdere cabines hebben ook een eigen douche en toilet.

Bij het boeken van een privaat slaapcompartiment krijg je ook een ontbijt aangeboden in de restauratiewagen. Bij luxesuites is vaak ook een diner in de restauratiewagen inbegrepen.

Let er altijd op of de nachttrein die je neemt over een bar en/of een restaurant beschikt of niet. Als die er niet zijn, moet je zeker voldoende voedsel en vooral drank meenemen. Urenlang niets kunnen eten of drinken is aan Romereizigers doorgaans niet besteed…

Filmpje over een treinreis met de ÖBB Nightjet van München naar Rome

https://www.thetrainline.com/nl/treintijden/brussel-naar-rome

https://www.b-europe.com/NL/Bestemmingen/Italie

https://www.nsinternational.com/nl/onze-bestemmingen/trein-italie

https://www.happyrail.com/nl/trein-naar-rome

Wie mooie, grappige of sterke verhalen heeft over zijn of haar treinreizen naar Rome, privé, met een groep of in schoolverband, mag ons die altijd bezorgen. De fijnste verhalen publiceren we graag. Anonimiteit gewaarborgd indien gewenst.

Eén reactie to “Binnenkort rijden we weer met de nachttrein naar Rome”

  1. anne dokter Says:

    Het klopt niet dat een couchette slaapplaats de goedkoopste optie is. Een zitplaats is veruit de goedkoopste optie (helaas).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.